اینستاگرام مارکتینگ چیست؟
در این مطلب میخواهیم درباره چیستی اینستاگرام مارکتینگ صحبت کنیم تا بتوانید کسبوکارتان را بوسیله این کانال پرطرفدار و محبوب چندین برابر توسعه دهید.

اینستاگرام دومین شبکه پربازدید بعد از فیسبوک است که در سال 2010 رونمایی شد و خیلی زود تبدیل به یک شبکه اجتماعی محبوب شد که هر روز تعداد برندهای حاضر در آن افزایش مییابد.
اوبرلو تخمین میزند که 71 درصد از مشاغل آمریکایی از اینستاگرام استفاده میکنند. نکته مهمی که باید بدانید این است که کاربران اینستاگرام فقط فعال نیستند بلکه آنها درگیر هستند. حدود 59 درصد از کاربران فعال این پلتفرم روزانه از اینستاگرام استفاده میکنند و حداقل 7 ساعت در هفته به مرور محتوا و تعامل با دوستان و برندها میپردازند.
اما با وجود همه این آمارها، احتمال دارد که هنوز از اهمیت بالای اینستاگرام مارکتینگ و چیستی آن اطلاعاتی نداشته باشید پس در ادامه با ما همراه باشید
چرا اینستاگرام مارکتینگ برای کسبوکارها مهم است؟
اینستاگرام بهترین کانال برای دسترسی به مخاطبان است، چرا که بیش از 1 میلیارد کاربر فعال در ماه دارد. به طور متوسط، کاربران روزانه 53 دقیقه از وقت خود را در اینستاگرام میگذرانند که باعث میشود که این پلتفرم بعد از فیسبوک دومین شبکه اجتماعی پربیننده باشد.
اینستاگرام حفظ روابط شما با مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی را آسان میکند. جالب است بدانید 90 درصد کاربران حداقل یک شرکت و برند را در اینستاگرام دنبال میکنند.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد فرصتهای بسیار خوب فروش در اینستاگرام است. دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان که پتانسیل خرید از برندها را دارند از مزیت اصلی بازاریابی اینستاگرام است. با این حال، این شبکه اجتماعی مزایای دیگری نیز دارد.
4 مزایای اینستاگرام برای کسبوکار
در نهایت میتوان به چهار مورد از مزایای خیلی مهم این پلتفرم اشاره کرد:
- تقویت برند
- تعامل بهبودیافته
- افزایش فروش
- فرصت برای رشد مخاطبان
تقویت برند
بازاریابی اینستاگرام برای آگاهی از نام تجاری معجزه میکند. 83 درصد از کاربران گفتهاند که این شبکه اجتماعی به آنها در دیدن محصولات یا خدمات جدید کمک میکند. از این بهتر، مردم به برندهایی که در اینستاگرام حضور دارند اعتماد پیدا کردهاند و این موضوع بسیار خوشایند است.
اما توجه داشته باشید که حتما باید پیجتان را از طریق (Switch to Business Profile) تبدیل به یک صفحه بیزینسی کنید.
به نقل از آکادمی اینفوگرام در مقاله آموزش مارکتینگ : مدلهای بازاریابی بسیار متنوعی در دنیا وجود دارند. حتی بعضی از برندها، دو یا چند مدل را با یکدیگر تلفیق کرده و به این ترتیب از مدل ابتکاری خودشان استفاده میکنند.
تعامل بهبود یافته
شبکههای اجتماعی یکی از بهترین کانالها برای حفظ روابط با مشتریان است که به شما این امکان را میدهند که از طریق لایک یا نظرات از مخاطبان خود بازخورد بگیرید، آنها را با محتوای جذاب جذب کنید و پیشنهادات ویژه و موارد مهم دیگر را به آنها اطلاع دهید.
به نوبه خود، اینستاگرام حتی بهتر از سایر شبکههای اجتماعی برای مشارکت مشتریان است. معمولاً یک عکس در اینستاگرام 23 درصد بیشتر از یک پست در فیسبوک افراد را درگیر میکند.
افزایش فروش
این موضوع روشن است که مخاطبان اینستاگرام با میل و رغبت خرید خود را انجام میدهند. با دانستن این ویژگی، میتوان گفت اینستاگرام به کسبوکارها اجازه میدهد از این بستر حداکثر استفاده را داشته باشند. برای این منظور اینستاگرام مجموعه ابزارهایی را ارائه میدهد که کاربران بتوانند به صورت مستقیم از اینستاگرام خرید کنند. لینک گذاشتن در استوریها، استیکرهای خرید، تبلیغات و... نمونههایی از این ابزارها هستند.
فرصت برای رشد مخاطبان
یکی از بهترین روش ها برای رشد مخاطبان بازاریابی شبکههای اجتمای است. در مقاله بازاریابی از آکادمی اینفوگرام میخوانیم: بازاریابی شبکههای اجتماعی یکی از انواع اینترنت مارکتینگ است که از شبکههای اجتماعی برای رسیدن به اهداف مارکتینگ استفاده میکند. ما در عصری زندگی میکنیم که استفاده از شبکههای اجتماعی در آن یک رفتار روزمره برای بیشتر افراد جامعه محسوب میشود. در چنین دنیایی، بازاریابی شبکههای اجتماعی یک روش مناسب برای بسیاری از کسب و کارها خواهد بود.
اینستاگرام به شما اجازه میدهد تا مخاطبین هدف یا پرسونای خود را به طور دقیق تعیین کنید و از این طریق دسترسی به کسبوکار شما را افزایش میدهد. این قابلیت را هنگام استفاده از تبلیغات اینستاگرام میتوانید ببینید که البته در کشور ما با محدودیتهایی همراه است. با استفاده از این قابلیت، میتوانید مناسبترین مخاطب را با توجه به دادههای جمعیتشناختی، علایق، رفتار و موارد دیگر مشخص کنید.
اهداف کسبوکار برای حضور در اینستاگرام
قبل از شروع به پست گذاشتن در اینستاگرام، جواب این سوال را به خودتان بدهید: چرا در اینستاگرام حضور دارید؟ برای موفقیت در اینستاگرام در درازمدت، باید اهداف مشخصی داشته باشید تا بتوانید زمان، انرژی و سرمایهگذاری خود را توجیه کنید. این اهداف میتواند با جواب به همین سوال آغاز شود.
تعیین مخاطبان هدف
قبل از شروع اینستاگرام مارکتینگ، مخاطبانی هدف خود(پرسونا) را تعیین کنید. عواملی مانند سن، مکان، جنسیت، درآمد، علایق، انگیزهها و نقاط ضعف را در نظر بگیرید. نمیدانید از کجا شروع کنید؟ دنبالکنندگان رقبا، رویدادهای محبوب و هشتگهای مربوط با کسبوکارتان را دنبال کنید و ببینید چه کسانی از این هشتگها استفاده میکنند؛ با این کار به راحتی میتوانید به پرسونای کسبوکار خود دست پیدا کنید.
آنالیز رقبا
پس از تعیین اهداف و پرسونای اینستاگرام، تجزیه و تحلیل رقابتی را انجام دهید تا ببینید سایر رقبای شما چه نوع فعالیتی در اینستاگرام دارند. اگر از قبل رقبایتان را میشناسید، ابتدا پیج اینستاگرام آنها را بررسی کنید. در غیر این صورت، برای پیدا کردن رقبا، عبارتهای مرتبط با کسبوکارتان را جستوجو کنید.
در مرحله بعد ببینید چه پستهایی از رقبا بیشترین میزان مشارکت را داشتهاند، از چه هشتگهای استفاده میکنند، در کپشن به چه نکاتی اشاره میکنند، هر چند وقت یکبار پست میگذارند و سرعت رشد آنها چگونه است. این اطلاعات میتوانند معیارهایی خوبی برای برنامه اینستاگرام مارکتینگ شما باشد. از طرفی؛ هنگام بررسی محتوای رقبا، به فرصتهایی که ممکن است از دست داده باشند هم توجه کنید. داشتن محتوای منحصربه فرد به متمایز بودن کسبوکار شما کمک میکند.
تدوین تقویم محتوا
تدوین تقویم محتوا به شما در صرفهجویی در وقت و مدیریت حضور در اینستاگرام کمک میکند. تقویم خود را توسط چند نوع پست با محتوای خوب پر کنید و کپشنها، هشتگها و زمان بارگزاری پستها را نیز از قبل برنامهریزی کنید.
سخن پایانی
در مقاله دوره فروش در اینستاگرام بهترین دوره های ایرانی و خارجی معرفی شده و در انتها میخوانیم: دوره اینستاگرام مارکتینگ و فروش در اینستاگرام از جمله دورههای آموزشی پرطرفدار در سراسر دنیاست. با انتخاب هوشمندانه از میان این دورهها نهتنها در وقت و هزینه خود صرفهجویی کردهاید بلکه در نهایت بهترین نتیجه را از فروش در اینستاگرام خواهید گرفت.