پساکرونا؛ دوره اقتداریابی روابط عمومی | معرفی برترین های روابط عمومی ایران
هفدهمین دوره سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی با بررسی زوایای روابط عمومی پساکرونا و صدور بیانیه مشتمل بر الزامات جدید روابط عمومی، به کار خود پایان داد.

در افتتاحیه این رویداد، هوشمند سفیدی دبیرکل سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی و رئیس خانه روابط عمومی ایران، با بررسی مهمترین ابعاد روابط عمومی پساکرونا گفت: تقویت بعد دیجیتال، بازگشت به ارتباطات انسانی با نگاه عمیق و فراگیر، مهارتافزایی در مواجهه پویا با بحرانها و اتخاذ رویکردهای متوازن و دموکراتیک، بخشی از این ابعاد هستند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
پس از آن، با اعطای لوح و تندیس و نشان ویژه از مدیران ارشد ارتباط گستر، مدیران برتر روابط عمومی، کارشناسان برتر روابط عمومی تجلیل شد.
مدیران ارشد ارتباط گستر
- مهندس عطالله معروفخانی- مدیرعامل فولاد هرمزگان
- دکتر محسن مصطفی پور- مدیرعامل فولاد غدیر نی ریز
- دکتر عزیز قنواتی- مدیرعامل فولاد آتیه خاورمیانه
- دکتر محمدعلی دادور- مدیرعامل نفت ستاره خلیج فارس
- دکتر محمد محسن صدر- مدیرعامل فارا
- دکتر حسین عامریان- مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد
- دکتر علی وکیلی- مدیرعامل فرآب
- مهندس تورج زارع- مدیرعامل آلومینای ایران
- مهندس علی محمدی- مدیرعامل آهن و فولاد ارفع
نشانهای ویژه
- نشان مدیریت روابط عمومی- هادی نباتی نژاد
- نشان روابط عمومی سرآمد- نفت ستاره خلیج فارس
- نشان روابط عمومی سرآمد دیجیتال- ایرانسل
- نشان روابط عمومی هوشمند- همراه اول
- نشان روابط عمومی موثر- صنایع مس ایران
مدیران برتر روابط عمومی
- مژگان کریمی جزی زاده- مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی
- حسین طالبی- مدیرکل روابط عمومی چادرملو
- رضا صفریان- مدیرکل روابط عمومی فولاد هرمزگان
- امیر نیکرویان- مدیرکل روابط عمومی گروه مالی گردشگری
- مهندس مصطفی درویشی- مدیرکل روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران
- امیرحسین حاجی رحیمیان- مدیرکل روابط عمومی صبافولاد خلیج فارس
- دکتر پدرام پاکآیین- مدیرکل روابط عمومی بانک صادرات
- سیدمصطفی فخری بافقی- مدیرکل روابط عمومی سنگ آهن مرکزی ایران-بافق
- دکتر مصطفی محمدی- مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی زنجان
کارشناسان برتر روابطعمومی
- مریم علی کردی- کمیته امداد امام (ره)
- دکتر کاظم عسگری- بانک سپه
- مسعود تاران- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان
حامیان
- کانون تبلیغات و نقش و نگار پوپک- جناب خرم
- فست کلیک- جناب محمودی
- صنایع دستی آقاجانی- جناب آقاجانی
سپس در بخش استانی، روابط عمومیهای برتر بر اساس موضوع به شرح زیر معرفی شد:
ارتباطات رسانهای
- مس شهر بابک
- فولاد غدیر نی ریز
- فولاد آذربایجان
ارتباطات الكترونيكی و مجازی
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران
- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی
- مس سرچشمه
برنامهریزی ارتباطی و پیوست ارتباطی
- فولاد هرمزگان
- مس سونگون
مديريت راهبردی روابط عمومی
- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی زنجان
- سازمان منطقه ویژه اقتصادی، صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس
مطالعات ارتباطی و افکار عمومی
- مس سونگون
- مس سرچشمه
ارتباطات مردمی و تکریم ارباب رجوع
- اداره کل ثبت اسناد و املاک تهران
ارتباطات فرهنگی (تبلیغاتی/ انتشاراتی)
- مس شهر بابک
- فولاد سنگان خراسان
- فولاد آذربایجان
اطلاع رسانی
- آهن و فولاد ارفع
- مس سونگون
روابط عمومی بحران
- فولاد سنگان خراسان
- مجتمع فولاد غدیر نی ریز
در پایان هفدهمین سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی نیز بیانیه زیر قرائت شد:
کروناویروس که تقریباً از 9 ماه پیش به عنوان یکی از پاندمیهای مهم تاریخ بشر ظاهر شده، تأثیر شگرفی بر همه ابعاد زندگی بر جای گذاشته است.
شناخت این تأثیرات و ابعاد منفی و مثبت آن برای عملکرد بهینه در حالِ حاضر و آینده، بسیار ضروری است و «هفدهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی » ، نخستین پاسخ علمی و جهانی به این نیاز است.
رئوس مهمترین نتایج این گردهمایی علمی را میتوان به شکل زیر فهرست کرد:
1- یکی از نقشهای مهم روابط عمومی، پیریزی ارتباط پایدار با کلیه ذینفعان است که اساس آن در وضعیتهای عادی شکل میگیرد تا در مواقع بحرانی، از ذخیره و انباشته آن بهرهبرداری شود. بدون توجه به این اصل اساسی، انتظار همکاری در مواقع بحرانی، بیهوده خواهد بود.
2- استفاده از « الگوی ارتباطات دوسویۀ همسنگ و متقارن »، عاملی مهم در ایجاد « اعتماد» به عنوان سازۀ اصلی سرمایۀ ارتباطی و اجتماعی است، درحالیکه انتخاب الگوی ارتباطات ناهمسنگ (و غیردموکراتیک)، عامل مهمی در کاهش و زوال سرمایۀ ارتباطی و اجتماعی است و بدون وجود چنین سرمایهای، انتظار همکاری مردم در مواقع بحرانی، غیرعقلایی است.
3- از تأثیرات مهم کرونا بر روابط عمومی، رخنمایی از اهمیت این حرفه است که بر «همکاری» تأکید میکند و میآزمود که حتی در ایام قرنطینه، با استفاده از مهارتهای ارتباطی و روابط عمومی، میتوان در فضای دیجیتال و عرصهای به نام «جهان» و همنشینانی همسرنوشت سخن گفت.
4- روابطعمومیها باید به جدیدترین یافتههای علمی در حوزه ارتباطات، مخاطبشناسی، رسانههای نوین و سایر علوم وابسته، مجهز شوند و دانستههای خود را بهمنظور کسب آمادگی برای حلوفصل بحرانها روزآمد کنند.
5- روابط عمومی باید قدرت پیشبینی بحرانها در گونههای مختلف را داشته باشد و خود را برای عبور موفقیتآمیز از هر بحرانی آماده کند.
6- تمرین ارتباطات بحران به ویژه در بحرانهای مربوط به سلامت، باید به طور جدی در دستور کار سازمانهای مسئول قرار گیرد.
7- صداقت و صراحت و اطلاعرسانی بهنگام، اصول انکارناپذیر در ارتباطات بحراناند، و با هیچ بهانهای نباید مخدوش شوند.
8- عامل کلیدی در موفقیت ارتباطات بحران، وجود اعتماد بین دولت و مردم است و باید برای تحقق این امر، همۀ امکانات از سوی دولتمردان و روابط عمومیها به کار گرفته شود.
9- دبیرخانه سمپوزیوم امیدوار است یافتهها و دستاورهای این گردهمایی بتواند روند غلبه بر شیوع کرونا در پهنۀ جهان را سرعت بخشد و زمینهساز تقویت جایگاه روابطعمومیها در برخورد با انواع بحران باشد.
پس از آن، روابط عمومی های برتر کشور در بخش ملی به شرح زیر معرفی شدند:
ارتباطات رسانهای
- همراه اول
- نفت ستاره خلیج فارس
- سهامی بیمه ایران
- صبافولاد خلیج فارس
ارتباطات الكترونيكی و مجازی
- ایرانسل
- صنایع مس ایران
- فرآب
- صندوق بازنشستگی فولاد
برنامهریزی ارتباطی و پیوست ارتباطی
- فولاد هرمزگان
- آلومینای ایران
- سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور
مديريت راهبردی روابط عمومي
- بانک سپه
- نفت ستاره خلیج فارس
- شرکت ملی فولاد ایران
مطالعات ارتباطی و افکار عمومی
- سنگ آهن مرکزی جمهوری اسلامی ایران - بافق
ارتباطات مردمی و تکریم ارباب رجوع
- هواپیمایی آسمان
- بیمه پارسیان
- بیمه کوثر
ارتباطات فرهنگی(تبلیغاتی/ انتشاراتی)
- عملیات غیرصنعتی پازارگاد
- بانک صادرات
- بانک سپه
- سازمان بنادر و دریانوردی
اطلاع رسانی
- گروه مالی گردشگری
- صنایع پتروشیمی خلیج فارس
- هلدینگ توکا فولاد
- شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد
روابط عمومی بحران
- سهامی بیمه ایران
- صنایع مس ایران