چگونه سمپلینگ به تغییر نظر مشتریان منجر میشود
تولیدکنندگان محصولات برای اینکه بیشترین میزان فروش و سود را تجربه کنند، از راهبردها و روشهای متنوعی برای بازاریابی محصول خود بهره میبرند. تولید آگهیهای تبلیغاتی جذاب یا طراحی بستهبندیهای شیک و رنگارنگ از جمله این راهبردها و روشها به شمار میرود.

یکی از موثرترین روشهای بازاریابی که به شکل بیواسطه و مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار میکند، ارائه نمونه محصول تولید شده است. این روش که از گذشته تا کنون در فضاها و حوزههای مختلفی تجربه شده، به مشتریان کمک میکند، بدون پرداخت هیچگونه هزینهای محصول تازهای را تجربه کند و از سوی مقابل برندها هم میتوانند در مراحل متنوع پیش از تولید یا توزیع محصول خود با نظر مشتریانشان آشنا شوند.
واقعیت این است که در دنیای امروز و با تغییر سبک زندگی افراد، فرایند آشنایی مشتریان با محصولات جدید هم متحول شده است. در این تغییر، خلق تجربیات لذتبخش و به وجود آوردن پیشزمینه مثبت از محصولات، نقش زیادی در خریدن یا نخریدن یک کالا ایفا میکند. سمپلینگ یا همان ارائه نمونه محصول با خلق یک تجربه لذتبخش برای مشتریان کالاها این کار را برای برندها و تولیدکنندگان به شکل راحت، دقیق و مقرونبهصرفهای انجام میدهد.
سمپلینگ چیست و از گذشته تا کنون چه تحولاتی داشته است؟
سمپلینگ، یکی از استراتژیهای بازاریابی است که از طریق ارائه نمونه محصول رایگان به مصرفکننده، ضمن افزایش آگاهی مخاطبان از برند (Brand Awareness)، آنها را تشویق به خرید کالا میکند. این شیوه با تأثیر عمیقی که بر ذهن مصرفکننده در رابطه با محصول و برند میگذارد، همواره یکی از محبوبترین شیوههای بازاریابی بوده است. احتمالا هنگام گشتوگذار در مجتمعهای خرید یا فروشگاههای زنجیرهای با افراد خوشظاهری که از شما میخواهند محصولی را تست کنید، مواجه شدهاید؛ این افراد در همان حین که مزایا و ویژگیهای محصول خود را توضیح میدهند از شما نیز میخواهند آن را تست کنید و نظر خود را نسبت به آن بیان کنید. این روش که تحت عنوان سمپلینگ از حدود قرن هجده در دنیا رواج پیدا کرد علاوه بر جلب اعتماد مصرفکننده، باعث به یاد ماندن محصول در ذهن مصرفکننده نیز میشود. برای مثال در سال 2005، استفاده از این شیوه باعث شد که میزان فروش سوپرمارکتهای زنجیرهای مارش (Marsh) در آمریکا، نسبت به سال قبل 50% افزایش پیدا کند. سمپلینگ باعث میشود که مشتری پیش از خرید، محصولی که در فروشگاه وجود دارد را تست کند و به احتمال زیاد آن را بخرد و در صورت رضایت به اطرافیان خود پیشنهاد کند و همچنین خود به آن برند جدید وفادار شود.
این شیوه از گذشته تا کنون مسیرهای گوناگونی را طی کرده است و با توجه به فناوریهای روز دستخوش تغییراتی نیز شده است. برای مثال امروزه پلتفرمهایی روی کار آمدهاند که فرایند سمپلینگ را برای تولیدکننده و مصرفکننده تسهیل کرده است. این پلتفرمها به عنوان واسطه نمونه محصول را از تولیدکننده دریافت و برای مخاطب هدف آن محصول ارسال میکند و نظرات مصرفکننده را بهشکلی موثرتر در اختیار تولیدکننده قرار میدهد. این شیوه سمپلینگ در حقیقت همان شیوه رایج در گذشته است که مدرنیزه شده و از طریق روشهای نوین و با کمک اینترنت، محصولات را به دست مخاطبان هدف میرساند و از این طریق سازندگان و صاحبان برند را از نظرات، سلایق و علاقهمندیهای مخاطب با خبر میکند. با توجه به گرایش و تمایل روز افزون مردم به سرویسهای آنلاین و همچنین روشهای فروش مبتنی بر آن، احتمال اینکه بتوانید برخی از مخاطبان هدف خود را در مراکز خرید و فروشگاههای زنجیرهای بیابید، بسیار کمتر شده است. حتی ممکن است آنهایی هم که در آن مکان حضور دارند، به دلایل متعددی با شما مواجه نشوند و فرصت معرفی نمونه محصولتان را به بخش مهمی از مخاطبان و دریافت نظرات واقعی آنها از دست بدهید. پلتفرمهای سمپلینگ، بهترین راهحل برای این مشکل به شمار میروند.
مزایای استفاده از پلتفرمهای سمپلینگ
با توجه به تغییرات سبک زندگی مصرفکنندگان، انجام سمپلینگ به شیوهای که در گذشته و به شکل حضوری و چهرهبهچهره برگزار میشد، کارآیی خود را تا حدی از دست داده است. تفاوتهای رفتاری متنوع افراد ممکن است باعث شود تا بسیاری از آنها نظرات واقعی خود را بیان نکنند که خود این موضوع امکان دریافت بازخوردهای واقعی را از کسبوکارها میگیرد. گاهی اوقات دیدار حضوری با کارشناسان و افراد مستقر میتواند موجب اضطراب در افراد شود و از ابراز نظر واقعی افراد ممانعت به عمل بیاورد.
فارغ از تمامی اینها پس از همهگیری ویروس کرونا بسیاری از افراد با دریافت نمونه محصول بهصورت حضوری مشکل دارند و از آن اجتناب میکنند؛ حتی این مسئله باعث شده درصد زیادی از خریدها بهصورت آنلاین صورت بگیرد و رفتوآمدهای مربوط به خرید، کاهش یابد.
برای رفع این چالش پلتفرمهای مدرن سمپلینگ در این حوزه تاسیس شدهاند. پلتفرمهای سمپلینگ با از بین بردن این معایب روند معرفی محصول و بهبود فروش را بهینه میکنند. برای مثال این روش با شناخت مخاطب هدف، محصول را بهصورت مستقیم به دست وی میرساند و با تسریع این فرآیند، هزینه اضافی را از بین میبرد. همچنین با این روش کسبوکارها میتوانند، نظر مخاطب و مشتری احتمالی خود را پیش از عرضه محصول در بازار بدانند و بر اساس این نظرات، تغییرات لازم را پیش از تولید انبوه، انجام دهند. علاوه بر اینها ارسال مستقیم محصول برای مخاطب و درخواست نظر او احساس مهم بودن را برای فرد به وجود میآورد و منجر به وفاداری وی میشود. براساس مطالعات وبسایت Sampler به عنوان یکی از پلتفرمهای پیشرو سمپلینگ محصولات مصرفی جهان، ۴۲ درصد افراد پس از امتحان کردن نمونه محصول، برند مورد علاقه خود را عوض میکنند.
علاوه بر این ارائه محصول در محیط خانه، قطعاً آرامش بیشتری را برای مخاطبان به وجود میآورد و این امکان را فراهم میکند تا دادههای دقیق و جامع به دست کسبوکارها برسد. ضمن اینکه پس از پایان تست محصول، کسبوکارها میتوانند، ارتباط خود را با افرادی که محصول را تستکردهاند، ادامه دهند و از نظرات برای محصولات و نسخههای بعدی استفاده کند.
اولین پلتفرم مدرن سمپلینگ در ایران
در ایران نیز «پیکاپک» نام خود را به عنوان اولین استارتاپ ارائه دهنده پلتفرم مدرن سمپلینگ مطرح کرده است. پیکاپک به عنوان یک پلتفرم واسط این امکان را در اختیار تولیدکنندگان میگذارد تا نمونه محصول خود را به جامعه هدف و مصرفکننده واقعی ارائه دهند و همزمان از نظرات، اطلاعات و دادههای تحلیلی و دقیق این دسته از مشتریان باخبر شوند.
نحوه کار پلتفرم پیکاپک به این شکل است که ابتدا این شرکت، نمونه محصولات برندهای مختلف را دریافت میکند و این محصولات را براساس علاقهمندیهای افراد (که در زمان ثبتنام اعلام کردند) برای هر فرد به صورت رایگان ارسال میکند. بعد از امتحانکردن نمونه محصولات، طی یک نظرسنجی بازخورد مخاطبان و نظرات مثبت و منفی آنان به دست میآید. پیکاپک پاسخ این نظرسنجی را در اختیار برندها و تولیدکنندگان قرار میدهد تا بتوانند محصولی مطابق با نیازها و درخواستهای مصرفکنندگان خود تولید و توزیع کنند.
پیکاپک با این فرآیند بسیاری از چالشهای مربوط به هزینهها و راهبردهای فروش و بازاریابی را رفع میکند و با استفاده از فناوری روز، مسیر توسعه و فروش محصول را برای حضور در بازار هموار میسازد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات پیکاپک، میتوانید به وبسایت این شرکت به نشانی pikapak.ir مراجعه کنید و چه به عنوان تولیدکننده و یا مصرفکننده از مزایای خدمات آن بهرهمند شوید.