فرق بک لینک با رپوتاژ چیست؟ کدام یک برای ما مناسبتر است؟
بک لینک و رپورتاژ نقش اصلی را در صحنه سئو و لینکسازی خارجی بازی میکنند. با این حال زیاد پیش میآید که برخی افراد تازهکار نمیتوانند فرق بک لینک با رپورتاژ آگهی و مفهوم هر یک را بهصورت مجزا درک کنند.

درنتیجه هنگام تهیهٔ استراتژی سئو خارجی نیز به مشکل میخورند و چون درک صحیح و کافی از تفاوت آنها با یکدیگر ندارند، نمیتوانند بسته به شرایط و نیاز خود، گزینهٔ بهتر را انتخاب کنند. از این رو در ادامهٔ مطلب امروز، قصد داریم به شما بگوییم فرق بک لینک با رپورتاژ چیست و کدام یک برای وبسایت شما مناسبتر و اثرگذارتر است؟
شما هرگز فرق بک لینک با رپورتاژ را نخواهید فهمید، مگر اینکه قبل از هر چیز، با دو مفهوم رپورتاژ آگهی و بک لینک بهصورت مجزا آشنا شوید.
رپورتاژ آگهی چیست؟
به زبان ساده، رپورتاژ آگهی یک محتوای متنی حاوی چند لینک است که متخصص سئو آن را با هدف تبلیغ نامحسوس یک خدمت یا محصول در وبسایتی دیگر (سایت میزبان) منتشر میکند تا ضمن کسب رتبهٔ برتر در نتایج موتورهای جستجو، کاربران بیشتری را بهسمت سایت و صفحات مدنظر خود جذب کند. لینکهای درجشده در محتوای رپورتاژ، کاربران را به صفحات مدنظر سئوکار که طی تجزیه و تحلیل مفصل مشخص شدهاند هدایت میکند. افزایش برندینگ، بهبود رتبهٔ سایت در کلمات کلیدی هدفِ رپورتاژ، دریافت ترافیک ورودی از گوگل، جلب اعتماد کاربران، تقویت و افزایش قدرت سئو خارجی، افزایش اعتبار دامنهٔ سایت، بالا بردن محبوبیت سایت نزد گوگل و ... ازجمله مهمترین اهداف سئوکاران از انتشار رپورتاژ آگهی است.
فوت کوزهگری
هنگام انتخاب سایت میزبان، باید به شاخصهایی مانند اعتبار دامنهٔ سایت، هزینهٔ خرید رپورتاژ، اسپم اسکور و ... توجه کنید. به این منظور رسانههای خرید رپورتاژ آگهی کار را خیلی برایتان راحت کردهاند. این رسانهها با ایفا کردن نقش واسطه میان شما و معتبرترین سایتهای فارسی زبان که از اعتبار دامنهٔ خوبی هم برخوردارند، به شما کمک میکنند رپورتاژ خود را با قیمت معقول، در مناسبترین وبسایت منتشر کرده و بهترین نتیجه را بگیرید.
بک لینک چیست؟
زمانی که یک سایت به وبسایت دیگر لینک میدهد، یک بک لینک ایجاد میشود. این تعریف ممکن است شما و خیلیهای دیگر را دچار این اشتباه کند که بک لینک و رپورتاژ با هم یکی هستند؛ اما کافیست کمی روی آن دقیقتر شوید تا بفهمید که در محتوای رپورتاژ، نوعی از بک لینک قرار میگیرد. اما خودِ رپورتاژ یک بک لینک نیست. درحقیقت هم بک لینک و هم رپورتاژ، هر دو شیوهای از لینکسازی خارجی هستند؛ اما روش اجرای آنها کاملاً با هم متفاوت است. بک لینکسازی فقط منحصر به وبسایت نیست و میتوان در سایر بسترهای فضای آنلاین مانند فرومها، بلاگها، سوشال مدیا و ... نیز به یک وبسایت بهخصوص بک لینک داد و کاربران را از بسترهای مختلف به سایت مقصد هدایت کرد.
مسئلهٔ بسیار مهمی که هنگام انتشار بک لینک باید به آن توجه کنید، این است که شیوهٔ اجرا و ساخت آن باید کاملاً طبیعی باشد، یعنی نباید با زیادهروی در فرایند ساخت بک لینک و عملکرد رباتگونه، گوگل را به خود مشکوک کنید. جالب است بدانید که بک لینکسازی غیراصولی یکی از روشهای سئو منفی است! یعنی رقبای ناجوانمرد با بک لینکسازی، به شیوهای که نشاندهندهٔ یک چرخهٔ عمدی و رباتگونه باشد، کاری میکنند که وبسایت شما در مردابِ جریمه گوگل گیر کرده و غرق شود! بنابراین حسابی حواستان باشد که با عملکردی حساب نشده و غیرحرفهای، خودتان تیشه به ریشهٔ اعتبار و آبروی وبسایتتان نزد گوگل نزنید. به این منظور باید در انتخاب انکرتکستها (کلمات و عباراتی که لینک روی آنها درج میشود)، بسترهای ثبت بک لینک و دورههای زمانی آن، طبق اصول و برنامهریزیشده عمل کنید.
5 تفاوت بک لینک و رپورتاژ آگهی
هر چند تا اینجای کار به احتمال زیاد خودتان فرق بک لینک با رپورتاژ آگهی را متوجه شدهاید. با این حال حق مطلب با بیان 5 تفاوت بک لینک و رپورتاژ آگهی در این قسمت خیلی بهتر و بیشتر ادا میشود:
1. فرمت و شکل ظاهری
محسوسترین فرق بک لینک با رپورتاژ که با چشم غیرمسلح هم قابلرویت است را شاید بتوان همین تفاوت در فرمت و شکل ظاهری معرفی کرد. رپورتاژ یک محتوای متنی است که میتواند 800 تا 5000 کلمه داشته باشد. این محتوا شامل لینکهای مختلف با انکرتکستهای متفاوت است. همچنین اکثراً در آن به کمک برند منشن، به نام بیزینسی که رپورتاژ را سفارش داده اشاره شدهاست. در حالی که بک لینک لزوماً همراه با محتوا منتشر نمیشود. گاهی سئوکاران بسته به شرایط و بستر انتشار، تنها با درج لینک مقصد روی یک کلمه یا عبارت کوتاه، بک لینک میسازند.
2. میزان و مدت زمان اثرگذاری
از آنجایی که هدف از انتشار رپورتاژ یا بک لینک درنهایت ارتقا و بهبود وضعیت سئوی سایت است، میتوان گفت که بدون اغراق مهمترین فرق بک لینک با رپورتاژ آگهی، در مدت زمان و میزان اثرگذاری این دو استراتژی روی سئو سایت است. دادههای آماری، تجارب و گفتههای متخصصان و کارشناسان سئو، ثابت میکند که در مقایسه با بک لینک، لینکسازی خارجی با انتشار رپورتاژ آگهی تأثیر بیشتری در بهبود سئو و رتبهٔ سایت روی کلمات کلیدی هدف دارد، چراکه گوگل برای رپورتاژ آگهی ارزش و اعتبار بیشتری قائل است و به مراتب تأثیر بهتر و طولانیتری را هم روی سایتهایی که از این استراتژی استفاده میکنند اعمال میکند.
3. تفاوت در نرخ و قیمت
سومین فرق بک لینک با رپورتاژ، در قیمت آنهاست. بک لینک از نظر قیمتی از رپورتاژ ارزانتر است. البته فاکتورهایی مثل سایت مقصد، نوع استراتژی لینکسازی خارجی و سایت میزبان منتشرکنندهٔ بک لینک و رپورتاژ روی قیمت نهایی هر یک تاثیرگذارند. با این حال بهصورت نسبی، رپورتاژ از بک لینک گرانتر است. (که به نظر ما ارزشش را دارد!)
4. طول عمر
شما یک بار برای انتشار رپورتاژ آگهی هزینه پرداخت میکنید. سپس تا زمانی که سایت میزبان در قید حیات باشد، رپورتاژ شما نیز وجود خواهد داشت و نیازی هم به تمدید و هزینهٔ مجدد نیست. در حالی که برای بک لینک، برخی وبسایتها و بسترهای میزبان بهصورت دورهای برای تمدید انتشار آن هزینه دریافت میکنند. به این ترتیب در صورت عدم پرداخت، طول عمر بک لینک شما در آن سایت، وبلاگ یا غیره به پایان میرسد!
5. چگونگی انتشار
شاید به قیافهاش نخورد، اما انتشار بک لینک بهنسبت رپورتاژ دردسر بیشتری دارد. چون شما باید زمان و انرژی زیادی را صرف پیدا کردن بستر مناسب و معتبر جهت انتشار و نیروی کاربلد و حرفهای جهت انجام کار و ساخت بک لینک کنید. در حالی که در انتشار رپورتاژ، با هیچکدام از این موانع روبهرو نیستید، صرفاً باید دست خود را در دست یک رسانه و پلتفرم ارائهکنندهٔ رپورتاژ بگذارید و با یک آنالیز سریع، رپورتاژ خود را منتشر کرده و تأثیرات مثبت آن در سئو و جایگاه سایت خود در گوگل را مشاهده کنید.
جمعبندی؛ کدام یک برای ما مناسبتر است؟ بک لینک یا رپورتاژ آگهی؟
در این مطلب با چیستیِ بک لینک و رپورتاژ آگهی آشنا شدید و تفاوت آنها با یکدیگر را نیز درک کردید. در پایان مطلب و بهعنوان حرف آخر، قصد داریم به آخرین پرسش رایج در این باره پاسخ دهیم؛ رپورتاژ آگهی بخریم یا بک لینک؟ با وجود چشمگیر بودن فرق بک لینک با رپورتاژ آگهی، این دو هیچ برتریای نسبت بهم ندارند! بنابراین تنها زمانی که از هر دو روش با هم استفاده کنید، به رشد سئو سایت شما کمک کرده و باعث ارتقای جایگاه آن در نتایج گوگل و جذب مخاطب هدف میشوند. در ادامه این شما هستید که باید با یک استراتژی حسابشده، مخاطبان جذبشده را به مشتریان وفادار تبدیل کنید و سود کسبوکارتان را افزایش دهید. یادتان نرود تأثیرات مثبت لینکسازی خارجی و سئو آف پیج، حاصلِ خرید تنها یک دوره بک لینک یا انتشار صرفاً چند رپورتاژ نیست! بلکه شما باید از این روشها تحت یک استراتژی هدفمند و بلندمدت، بهصورت ترکیبی و در قالب کمپینهای متنوع استفاده کنید تا درنهایت شاهد رشد سئو سایت و کسب رتبههای برتر در نتایج جستجو باشید.