افت ادامهدار سرعت اینترنت و نارضایتی کاربران | مشکل از زیرساخت است یا طرح صیانت؟
افت ادامهدار سرعت اینترنت در روزهای اخیر باعث نارضایتی و شکایت بسیاری از کاربران شده است؛ افت سرعتی که البته هنوز دلیل مشخصی برایش ارائه نشده است.

در دو سال اخیر که محدودیتهای کرونایی شکل تازهای از زندگی کردن را به ما معرفی کرد، اینترنت و فضای مجازی نقشی غیر قابل انکار در پیشبرد زندگیهایمان و وصل ماندن و ارتباط با یکدیگر داشت. در این دو سال بسیاری از کارها را اینترنتی انجام دادیم؛ حتی مشاغلمان هم به صورت آنلاین و دورکاری شد و بخشی از خرید و فروش و تأمین کالاهای موردنیازمان باز به وسیله و مدد اینترنت بود.
با این حال، حالا که کرونا دوباره در کشور اوج گرفته است و بسیاری از کارمندان مجدداً دورکار شدهاند، افت محسوس سرعت اینترنت موجب نارضایی بسیاری از کاربران شده است. افت سرعتی که در ساعات مختلف روز متفاوت است و در مواردی حتی تا آنجا پیش میرود که باز کردن سایتهای داخلی و ایرانی هم به کندی پیش میرود.
اما دلیل این افت سرعت چیست و مشکل از کجاست؟
دلیل افت سرعت اینترنت؛ باز هم پای طرح صیانت در میان است؟
طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کنترل بیشتر اینترنت و فضای مجازی که به طور خلاصه با نام طرح صیانت از آن صحبت میشود، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. این طرح که اخیراً با تصویب نمایندگان مجلس اصل 85 ای شد، حالا در مرحله بررسی و تصمیمگیری توسط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و از آنجا به بعد بدون رأیگیری مجدد در صحن علنی، مستقیماً برای تصمیمگیری و تصویب به شورای نگهبان ارسال میشود. در آن مرحله هم در صورت تأیید شورای نگهبان، ابتدا در یک دوره آزمایشی (بین 3 تا 5 سال) به اجرا درمیآید.
بیشتر بخوانید: اصل ۸۵ قانون اساسی چیست؟ | چرا نمایندگان به بررسی طرح صیانت طبق این اصل رأی دادند؟
مطابق این طرح قرار است بخش عمده زیرساخت اینترنت کشور به سایتهای داخلی اختصاص داده شده و سایتهای خارجی و اپلیکیشنهایی که بر بستر فضای داخلی قرار ندارند، افت سرعت و محدودیت در دسترسی داشته باشند. پیش از این سیدعباس مرادی، از طراحان طرح مجلس برای محدود کردن اینترنت گفته بود : «فیلترینگی در کار نیست؛ محدودیت پهنای باند هست و به میزان مهاجرت مردم به نمونههای داخلی، برای اپلیکیشنهای خارجی محدودیت پهنای باند در نظر گرفته میشود.»
با این حال چیزی که میدانیم این است که طرح صیانت هنوز به مرحله تصویب نرسیده است و لزوماً و قانوناً نباید چنین محدودیتهایی در دسترسی کاربران به سایتها و پیامرسانهای خارجی اعمال شود. با این حال کاربران شاهد محدودیت در دسترسیشان به سایتها و اپلیکیشنها هستند و دوباره این سؤال برایشان ایجاد شده که دلیل اعمال این محدودیتها چیست؟
آیا شرکتهای ارائهدهنده زیرساخت اینترنت چون همراه اول در حال سنجش و اعمال آزمایشی این محدودیتها هستند؟ علیرغم این شبهات و سؤالها هنوز روابطعمومی هیچیک از این شرکتها پاسخ روشنی به این سؤال و شکایت کاربران ندادهاند.
مشکل DNS سایتهای داخلی
علاوه بر افت سرعت کلی اینترنت، برخی کاربران از اختلال در DNSهای داخلی هم گزارش دادهاند.
این کاربران میگویند وقتی میکوشند با استفاده از DNSهای داخلی به سایتهای مختلف وارد بشوند، اینترنتشان هیچ کارکردی نداشته و به نظر میرسد قطع شده است. اما وقتی DNS را تغییر داده و از آیپی DNS خارجی استفاده میکنند، مشکلشان به تمامی برطرف شده و امکان دسترسی به اینترنت برایشان فراهم میشود.
البته این مشکل زیرساخت و DNS فقط مختص کاربران خانگی نیست و به نظر میرسد برخی شرکتها و مؤسساتی را که بر بستر اینترنت فعالیت میکنند هم با مشکلاتی مواجه کرده است. برای مثال اخیراً واحد معاملات برخط کارگزاری بانک سامان در پیامی به مشتریان خود اعلام کرد:
«مشتریان گرامی، با سلام
احتراماً به استحضار میرساند با توجه به مشکلات زیر ساخت (DNS) از سمت شرکت ارائهدهنده دامنه در کشور، متأسفانه بسیاری از سامانههای آنلاین با مشکل مواجه شده است.
واحد معاملات برخط کارگزاری بانک سامان»
اینکه مشکل سرعت اینترنت ایران چقدر به تحریم آیپیهای داخلی ارتباط دارد، امری است که البته تا اندازهای بعید به نظر میرسد. با این حال این مشکل هرچه هست و از هرکجا ریشه میگیرد، در روزهای اخیر مشکلاتی را برای بسیاری از کاربران ایجاد کرده است و به نظر میرسد باید جزو اولویتهای رسیدگی قرار گیرد.
شما برایمان بنویسید: آیا در روزهای اخیر افت سرعت اینترنت را تجربه کردهاید؟ این کاهش سرعت چه مشکلاتی برایتان فراهم کرده است؟ بخش نظرات کلیک آماده شنیدن صحبتهای شماست.