تولید پوست مصنوعی با فیدبک هپتیک

رسانه کلیک - دانشمندان سوئیسی اخیرا موفق به تولید نوعی پوست مصنوعی با قابلیت فرستادن فیدبک های حسی شده اند که می تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد.

تولید پوست مصنوعی با فیدبک هپتیک

انسان امروزی با استفاده بسیار از گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها، به دریافت فیدبک های حسی عادت کرده است. حس لامسه ما یکی از مهم ترین روش های برقراری ارتباط با محیط است و تماس هایی هرچند کوتاه می توانند اطلاعات بسیاری را به ما منتقل کنند. برقراری تماس و حس لامسه در ارتباطات کلید احساس واقعی بودن آن هاست.

اکنون محققان موسسه پلی ‌تکنیک فدرال لوزان در سوئیس ، موفق به تولید نوعی پوست مصنوعی انعطاف پذیر شده اند که قادر به تولید فیدبک های حسی است و برای تمام امور، از واقعیت مجازی گرفته تا کاربردهای درمانی قابل استفاده است. این پوست مصنوعی از سیلیکون و تعدادی الکترود ساخته شده و می تواند به شکل های مختلفی درآید؛ برای مثال دور نوک انگشت یا مچ بپیچد و فیدبک هایی در جواب به فشار یا لرزش ارسال کند.

این پوست مصنوعی دارای حسگرهایی است که می توانند در پاسخ به تغییر فرم و حرکت عکس العمل نشان دهند و این عکس العمل ها را تا حد امکان واقعی کنند. دانشمندان ادعا کرده اند که این اولین باری است که موفق به تولید پوست مصنوعی نرم دارای حسگرها و محرک ها شده اند. این پوست می تواند برای برنامه های پوشیدنی نیز بسیار کاربردی باشد، برای مثال برنامه هایی که با استفاده از آن ها سلول های بیمار تحت آزمایش قرار می گیرند.

این پوست مصنوعی هم قابلیت کشسانی و هم انعطاف پذیری بالایی داشته و می تواند تا 4 برابر طول واقعی خود کش بیاید. این به معنای آن است که این پوست تحمل تمامی حرکات روزمره انسان را دارد؛ بنابراین می تواند به سادگی مورد استفاده بیمارانی که احساس لامسه خود را از دست داده اند واقع شود. این پوست همچنین قادر است تجربه های واقعیت مجازی را نیز به وجود آورد.

دانشمندان ادعا کرده اند که قدم بعدی برای آن ها تولید نمونه اولیه ای برای پوشیدن است که بتواند مورد استفاده اپلیکیشن های درمانی و واقعیت مجازی قرار گیرد. این نمونه اولیه باید مورد آزمایش های بسیاری قرار گیرد تا بتواند به طور کامل مورد استفاده انسان ها باشد.

ارسال نظر