در بحران کرونا بازار کدام فریلنسرها در لنسریفای داغ شد؟
رسانه کلیک - لنسریفای یکی از پلتفرمهایی است که پروژههای مختلف را در دسترس فریلنسرها میدهد و بدین ترتیب زمینه همکاری میان شرکتها و فرلینسرها را در قالب پروژه فراهم میکند. با توجه به این موضوع که ویروس کرونا همانند کل جهان کشور ایران را نیز درگیر خود کرده و به تسلط درآورده؛ سراغ مریم بهاری رفتیم تا درجریان روند کار این استارتاپ در این روزها و آمار و ارقامهای حاصل از آن قرار بگیریم.

با توجه به این موضوع که ویروس کرونا همانند کل جهان کشور ایران را نیز درگیر خود کرده و به تسلط درآورده؛ سراغ مریم بهاری رفتیم تا درجریان روند کار این استارتاپ در این روزها و آمار و ارقامهای حاصل از آن قرار بگیریم.
تولد لنسریفای
مریم بهاری همبنیانگذاری لنسریفای در گفتگو با خبرنگار کلیک با اشاره به روند کاری لنسریفای میگوید:« لنسریفای استارتاپی است که برای برون سپاری پروژهها متولد شده است. روند کاری لنسریفای به این صورت است که پروژهها توسط کارفرمایان روی سایت ثبت میشوند. فریلنسرهای متفاوت با مهارتها و قیمتهای پیشنهادی متفاوت، بعد از ارزیابی پروژه پیشنهادات خود را ارایه میدهند. در ادامه کارفرما با هر کدام از فریلنسرها به انتخاب خود مسیر خود را ادامه میدهد. در این شرایط؛ کارفرما باید هزینه را پرداخت کند و زمانی که پروژه تحویل داده شد وکارفرما از عملکرد و کیفیت کار نهایی پروژه راضی باشد پول آزاد شده و به فریلنسر پرداخت میشود.»
به اعتقاد بهاری در واقع و به زبان شرایط این روزهای کرونایی لنسریفای استارتاپی است که کاملا بر مبنای دورکاری شکل گرفته است. او باور دارد اگر کسی دنبال پروژه است و مهارتی دارد میتواند در لنسریفای به کاری مرتبط با مهارتش دست یافته و به وسیله دورکاری به کسب درآمد برسد.
کرونا و لنسریفای
بهاری در روایت داستان لنسریفای در روزهای شروع شیوع کرونا و تاثیرات منفی که بر این پلتفرم ایجاد کرد، میگوید:« بهمن ماه بود که کم و بیش صحبت از ورود این میهمان ناخوانده به کشور شد. ابتدا داستان جدی نبود؛ مردم باور نداشتند و از آنجایی که به روزهای پایانی پایان فصل نزدیک بودیم تقریبا همه کارها در مسیر همیشگی خود پیش میرفت. کارفرماها در حال نهایی کردن پروژههای فروردین و اسفند ماه بودند و قراردادها بسته شده بود. تا اینکه در اسفند ماه بحث قرنطینه جدیت گرفت؛ حدود 60 درصد از پروژههای ما کاهش یافت. بسیاری از قراردادها کنسل شد و تعداد زیادی از آنها به تاخیر افتاد. این روند تا هفته اول فروردین ادامه داشت تا اینکه در هفته دوم فروردین متوجه شدیم نمودار ثبت درخواست پروژههای ما شکل صعودی به خود گرفته است.»
همبنیانگذار لنسریفای ادامه میدهد:« با صعودی شدن نمودار تقاضای پروژه ما به این تحلیل رسیدیم که کسب و کارها برای ادامه حیات خود چارهای جز ادامه فعالیت ندارند و کم کم با عادت کردن به فضای کرونایی؛ از تب و تاب و شوک اولیه فاصله گرفته و درصددند که کسب و کار خود را به طریقی از این طوفان نجات دهند.»
چالشی از جنس تعادل میان تقاضا و کار
بهاری با اشاره به تعدیل گسترده برخی از شرکتها در اسفند ماه و بحبوحه کرونا ادامه میدهد:« چالش بزرگ ما در اوج بحران کرونا برقراری تعادل میان کار و تقاضا بود. از طرفی بسیاری از شرکتها نیروهای متخصصی را تعدیل کرده بودند و همین باعث بالا رفتن تقاضای کار فیریلنسرینگ در پلتفرم شده بود. از طرفی بسیاری از پروژهها با توجه به بحران کرونا کنسل شده بود. خصوصا در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیاری از شرکت های گردشگری کمپینهای خود را کنسل کرده بودند. همین موضوع در عین رونق بازار کار در لنسریفای، بحران و چالشی جدی ایجاد کرده بود.»
هم بنیانگذار لنسریفای میگوید زمانی که مردم از شوک اولیه کرونا در آمدند بیشتر در پی یافتن پاسخ این سوال بودند که باید چه کرده و چه مسیری برای سرپا ماندن انتخاب کنند. او اضافه میکند:« پاسخ ما به اغلب سوالاتی از این دست این بود که باید حضور فعالتری در فضای مجازی داشته باشند. راه حل حضور دراین شرایط برای کسب و کارها این بود که با کمترین هزینه بیشترین فروش آنلاین را تجربه کنند. ما در لنسریفای تلاش میکنیم بیزنسها را به مشتریان هدف وصل کنیم. همین موضوع باعث شد در برخی از دسته بندیها با روندی صعودی مواجه شویم.»
او ادامه میدهد:« با بحران کرونا و بیشتر شدن تعداد افرادی که تعدیل شده و وارد مسیر فریلنسرینگ شده بودند مهارت افراد بیشتر شده بود. در این شرایط توصیه ما به فریلنسرها این بود تا جای ممکن تلاش کنند با استفاده از فرصت قرنطینه؛ مهارت خود را بیشتر کرده و در دانش و اطلاعات خود بروزرسانیهای لازم را انجام دهند.»
بهاری در پاسخ به این سوال که با بحران کرونا بازار کدام کسب و کارها داغ شد و کدام فریلنسرها توانستند بیشترین استفاده را از این بحران کنند اینگونه توضیح میدهد:« طراحی سایت، سیو سایت، یو ایکس و یو آر کار، مشاوره سیو، اینفولنسریگ مارکتینگ، مدیریت شبکههای اجتماعی، مشاوره کسب و کار و.... با تقاضای زیادی همراه شد و در این دسته بندی ها با روند روبه رشد قابل توجهی همراه بودیم.»
او تاکید میکند:« بازار تدریس آنلاین از پروژههای پر مخاطب ما در این دوران شد و حتی بسیاری از فریلنسرها دنبال یافتن کلاس آنلاین تدریس زبان انگلیسی؛ اسپانیایی و حتی عربی بودند. از طرفی بسیاری از فروشگاهها در صدد راهاندازی سایت اختصاصی بودند تا با فروش آنلاین بیشتری همراه باشند و روی این موضوع سرمایه گذاری کردند. »
به اعتقاد بهاری رشد تقاضا در این مهارت ها نشان دهنده تلاش بسیاری از کسب و کارها برای فروش بیشتر است.
بهاری میگوید :« با بررسی کسب و کارهایی که سروکاری با مارکتینگ داشتن عمدتا با دو دسته روبه رو میشدیم. در طرفی کسب و کارهای بزرگی قرار داشتند که بودجه مارکتینگ را کاهش داده و عمدتا با کمبود بودجه برای مارکتینگ مواجه شده بودند. در طرف دیگر کسب و کارهایی قرار داشت که کوچک بودند و در تلاش بودند با مارکتینگ بیشتر به فروش بیشتری دست پیدا کنند.»
آمار و ارقام رو به رشد
هم بنیانگذار لنسریفای در انتها با ارایه آمار و ارقام مهمی از لنسریفای که بیشتر مربوط به بحران کرونا است ادامه میدهد:« پلتفرم لنسریفای تا امروز بالای 12هزار و 500 کاربر دارد و ازین تعداد 3500 کاربر فعال هستند. در اسفند ماه به طور میانگین 250 پروژه ثبت شده داشتیم و حتی در این سال اخیر رکورد کمترین تعداد پروژه را در یکی از روزهای اسفند داشتیم. در ماه فروردین این عدد به 450 پروژه ثبت شده رسید که رشد 1.8 برابری داشت به نسبت ماه قبل، و رشد 12 درصدی نسبت به میانگین سال98.»
او در رابطه با فریلنسرهایی که بر این بستر به فعالیت خود ادامه میدهند نیز میگوید:« اما از نظر فریلنسنرها در شرایط کرونایی بالغ بر 1000 نفر ثبت نامی جدید داشتیم که ازین تعداد 218 نفر رزومه و مهارت خود را در سایت ثبت کردند که در مجموع رشد 7 درصدی داشتیم.»