بنیانگذاران دیجیکالا مطرح کردند: حضور دیجی کالا با حداقل عرضه در بورس
رسانه کلیک - نشست خبری بنیانگذاران دیجیکالا همزمان با ارائه گزارش سال ۹۸ این مارکتپلیس امروز (۳۰ تیر ۹۹) به صورت آنلاین برگزار شد. در این نشست برادران محمدی پاسخگوی سوالات بودند.

به گفته بنیانگذاران دیجی کالا تمایل سهامداران دیجیکالا ورود به بورس با حداقل عرضه است اما هنوز مشخص نیست که این مارکتپلیس ایرانی با چد درصد از سهام خود وارد بازار سرمایه خواهد شد.
بردران محمدی اعلام کردند: تاریخ IPO دیجیکالا هنوز مشخص نیست، تمام کارهای لازم برای ورود به بازار سرمایه از سوی دیجیکالا صورت گرفته و دیجیکالا در آستانه ورود به هیات پذیرش فرابورس است.
حمید محمدی در رابطه با اهداف دیجی کالا برای ورود به بازار بورس گفت: «تصمیم دیجیکالا برای ورود به بورس تصمیم جدیدی نیست و به سال گذشته بازمیگردد. پروژه عرضه اولیه سهام یک شرکت به خصوص برای کسبوکارهای فناورانه زمانبر است و بنابراین از سه سال گذشته کمیته IPO دیجی کالا در حال فعالیت در راستای این موضوع است. براساس فعالیت کمیته IPO دیجیکالا سیستمهای مالی و گزارش دهی دیجیکالا را با شرایط شرکتهای حاضر در بورس منطبق کرده ایم و تلاش داریم به سوددهی نزدیک شویم.»
محمدی با اشاره به اینکه 14 سال از عمر فعالیت این پلترفم میگذرد افزود: «ماهانه ۲۶ میلیون کاربر فعال دارد و باید مردم را در منافع خود در قالب عرضه سهام شریک کند. از سوی دیگر در بین ۸ شرکت با بالاترین ارزش بازار در دنیا ۷ شرکت در حوزه تکنولوژی فعالیت میکنند بنابراین ورود دیجیکالا به بازار سرمایه به هیچ وجه عجیب نیست.»
محمدی توسعه کسبوکار دیجی کالا را مهمترین دلیل برای ورود به بورس قلمداد کرد و گفت: «دیجیکالا در سال ۸۵ با سرمایه شخصی راهاندازی شد. اول سال ۹۲ از بخش خصوصی ایران جذب سرمایه کردیم و کسبوکار را توسعه دادیم. در سال ۹۵ نیز موفق به جذب سرمایه خارجی شدیم و در پی آن دیجیکالا با رشد بزرگی رو به رو شد. در حال حاضر برای تبدیل دیجیکالا به یک بازیگر قوی در حوزه تجارت الکترونیک برای یک کشور ۸۰ میلیونی و منطقه، نیاز به حمایت مردم از طریق بازار سرمایه برای توسعههای آتی داریم.»
به گفته برادران محمدی سهامدران دیجی کالا از ورود به بورس به دنبال نقد کردن سرمایههای خود نیستند و دیجیکالا از ورود به بازار بورس به دنبال توسعه کسبوکار خود خواهد بود.
سعید محمدی در رابطه با برنامههای دیجی کالا برای توسعه این کسبوکار با سرمایه حاصل از ورود به بورس گفت: «توسعه لجستیک دیجیکالا، آوردن فروشندههای شهرهای کوچک به مارکتپلیس، سرمایهگذاری در حوزه تکنولوژی نظیر هوشمصنوعی و زیرساخت، ادامه مسیر دیجیپی در حوزه فینتک از برنامههای دیجیکالا برای توسعه پس از ورود به بورس است. در طرح توجیه افزایش سرمایه که تهیه شده به طور جرئی به هزینهکرد سرمایه پرداخته شده است. به طور کلی سرمایه حاصل از ورود به بورس صرف توسعه به خصوص در حوزه لجستیک خواهد شد و مرکز جدید پردازش سفارشات دیجیکالا راهاندازی میشود.»
طبق گفته بنیانگذاران دیجی کالا این کسبوکار در سال ۹۹ به سوددهی خواهد رسید و در سالهای آینده این سوددهی افزایش خواهد یافت.
سعید محمدی با تاکید بر این موضوع افزود : «در شرکتهای تکنولوژی همیشه موازنهای بین توسعه و سوددهی برقرار است. در این نوع از کسبوکارها سهامداران نگاه متفاوتی دارند و معتقدند در یک بازه زمانی بلند مدت رشد سریع شرکتهایشان که در طول سالها اتفاق میافتد منجر به سوددهی شدید شرکتهایشان خواهد شد. نگاه دیجیکالا هم اینچنین است و حفظ رشد ۱۱۲ درصدی در طول چند سال برای دیجیکالا هزینه داشته است.»
حمید محمدی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با آینده استارتاپ کمدا پس از دریافت سرمایه از دیجی کالا گفت: «کمدا تیم راهبری و اجرای خود را دارد و دیجیکالا به عنوان حمایت برای توسعه کمدا در کنار این استارتاپ قرار گرفته است. در سال جاری شاهد تحولات بزرگی در کمدا خواهیم بود.»