داستان پیکهای دیجی کالا ؛ لطفا تشریف بیاورید دم در!
رسانه کلیک – شاید هر پلتفرمی در کنار مزایا و امتیازاتش با معایب کوچک و بزرگی همراه باشد. موضوع انتقادی دیجی کالا این روزها در خصوص پیکهای دیجی کالا و نوع تحویل کالای آنهاست.

دیجی کالا بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران است که طی روزهای گذشته گزارشی جامعی از عملکرد خود و آنالیز رفتار کاربرانش منتشر کرد.
شاید پربیراه نباشد بگوییم هر پلتفرمی در کنار عملکرد مثبت خود، گاهیاوقات با نکات منفی نیز همراه است. این موضوع در خصوص دیجی کالا که مشتریان میلیونی دارد گاها به طور متفاوتتری نمود پیدا میکند و اغلب کاربران تجربیات منفی کاربری خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند. به نوعی نکات منفی در کفه ترازو بر نکات مثبت سنگینی میکند.
این موضوع اما در روزهای اخیر در خصوص پیکهای دیجی کالا پررنگ تر از قبل شده است.
دیجی کالا برای خریدهای بالایی مبلغ خاصی امتیاز ارسال رایگان در اختیار کاربران قرار میدهد. اما این موضوع در خصوص سفارش های بزرگ صدق نمیکند! برای مثال شما برای خرید یک کالای خانگی مثل جارو برقی نیازمند پرداخت وجه بالایی هستید. وجهی که عمدتا بالای یک میلیون و 500 هزار تومان است.
اما در این مورد دیجی کالا به کاربران امتیاز ارسال رایگان ارائه نمیدهد و شما مبلغی به عنوان هزینه ارسال و پیک پرداخت میکنید.
اما موضوع زمانی جذاب میشود که پیک های دیجی کالا برای تحویل کالا از کاربران تقاضا میکنند برای تحویل گرفتن به درب منزل مراجعه کنند! این موضوع در اغلب موارد باب میل کاربران نیست. بسیاری از کاربران در این خصوص معتقدند دیجی کالا باید به ماموران ارسال خود این موضوع را متذکر شود که همانند عرف دیلیوری رایج؛ سفارش کاربران را در طبقه مربوطه به کاربران ارائه دهند.
به گفته کاربران زمانی که هزینه پیک پرداخت میشود دلیوری باید دقیقا در طبقه مربوطه باشد. بسیای از آنها میگویند توجیه ماموران تحویل دیجی کالا این است که سفارشات زیادی همراه خود دارند و نمیتواند سایر سفارشها را به امان خدا رها کرده و به طبقه مربوطه مراجعه کند. در این موضوع کاربران معتقدند شاید بالا بردن تعداد ماموران تحویل به سقف دو نفر در این مورد بتواند کارساز باشد.
البته برخی معتقدند برخی از کالا ها همانند همان جاروبرقی یا نمونه هایی از این دست کالاهای بزرگی نیستند و پراید وانتهای معمول دیجی کالا توانایی تحویل آن را دارند و شاید دریافت وجهی جدا برای پیک و تحویل برای کالاهایی از این دست توسط دیجی کالا زیاد منطقی نباشد.
از آنجایی که اصل خرید اینترنتی بر این موضوع است که کاربران امکان مراجعه برای خرید حضوری ندارند این تقاضا از دیجی کالا مورد نابجایی نیست. تصور کنید یک فرد که مشکل جسمی دارد برای تهیه نیاز خود به خرید اینترنتی روی آورده است. در این موضوع زمانی که پیک تقاضا میکند برای تحویل گرفتن به درب ورودی مراجعه کند، احتمالا با مشکلاتی روبه رو خواهد شد. بنابراین طبیعی است زمانی که هزینه پیک نیز پرداخت میشود کاربر انتظار داشته باشد مامور تحویل تا طبقه مورد نظر مراجعه کرده و بسته را تحویل دهد.
اما موضوع قابل بحث دیگری که کاربران به آن اشاره میکنند بحث حذف اقلام خریداری شده از سبد خرید دیجی کالاست. تعدادی از کاربران به این روند معترضاند و عنوان میکنند که علی رغم خرید و پرداخت پول؛ بارها پیش آمده که تامین کننده و در مواردی حتی خود دیجی کالا محصول خریداری شده را از سبد خرید حذف کرده است. به گفته کاربران همان محصول با قیمتی بالاتر در روزهای بعدی عرضه شده و این موضوع نیز باعث شده دوباره سر پیکان اعتراضات و انتقادات به سمت دیجی کالا خم شود.
شاید دیجی کالا با توجه به عملکرد خوب و تعداد مشتریان بالا و مهم تر از همه اعتمادی که به واسطه سالها کار ساخته است، بهتر باشد این موارد را بیشتر مورد توجه قرار دهد تا در نهایت به رضایت بیشتر کاربران دست پیدا کند.