خیز پینکت برای تصرف حوزه سوپر مارکت
رسانه کلیک - حرکت اول بازوی سرمایهگذار خطر پذیر همراه اول در نشست آنلاینی که امروز (سه شنبه 22 مرداد) برگزار شد از سرمایهگذاری این شرکت روی استارتاپ پینکت خبر داد.

پینکت یک سوپر مارکت آنلاین است که از اواخر سال 97 فعالیت خود را شروع کرده و به گفته مدیر عامل آن، قرار است به یکی از بازیگران اصلی حوزه خرده فروشی آنلاین کالای مصرفی و تندگردش (FMCG) تبدیل شود.
محمد مهدی عباسخانی، مدیر حرکت اول یکی از دلایل سرمایهگذاری روی این استارتاپ را رشد خوب این استارتاپ در طول یک سال فعالیتش اعلام کرد و گفت: «نوع سرمایهگذاری حرکت اول روی مجموعه پینکت یک سرمایهگذاری خطرپذیر بوده و به نظر میرسد با توجه به بیزنس مدلی که این مجموعه دارد، در سالهای آینده به یکی از بازیگران اصلی فروش کالاهای تند مصرف تبدیل شوند.»
او در ادامه با اشاره به برنامههای آینده مجموعه حرکت اول برای سرمایهگذاری در اکوسیستم استارتاپی ایران اضافه کرد: «ما در حرکت اول قصد داریم تا پایان سال 1401، مبلغ 926 میلیارد تومان در استارتاپها سرمایهگذاری کنیم که 470 میلیارد آن مربوط به سال جاری است. همچنین ما شش حوزه فینتک و اینشورتک، سلامت، مدیا، تجارت الکترونیک، آموزش، توریسم و حمل و نقل را در اولویت سرمایهگذاری خود داریم.»
او با تاکید بر این موضوع که هدف حرکت اول تنها تزریق پول به اکوسیستم استارتاپی نیست بیان کرد که علاوه بر سرمایهگذاری خدمات دیگری در حوزههای حقوقی، مالی و مشاوره به استارتاپها میدهند.
عباسخانی سقف سرمایهگذاری حرکت اول روی استارتاپها را 50 میلیارد تومان در استارتاپهای میانی و 100 میلیارد تومان در استارتاپهای رشد یافته اعلام کرد.
«احمد آبنیکی» مدیرعامل پینکت با اشاره به اینکه سرمایهگذاری حرکت اول روی این مجموعه سومین سرمایهگذاری بوده و پیشتر مجموعههایی چون ارتباط فردا و گروه رحمانی (تولیدکننده آجیلهای مانی) در پینکت سرمایهگذاری کرده بودند گفت: «ورود حرکت اول از آن نظر برایمان قابل تحسین بود که مجموعه بسیار بزرگی وارد چنین فضایی از تجارت الکترونیک شده است.»
آبنیکی در این نشست اعلام کرد که در حال حاضر این پلتفرم در دو شهر تهران و مشهد فعال است و به زودی ۱۰ شهر مهم دیگر به آن اضافه میشود. او قابلیت جدید این استارتاپ تحت عنوان خریدیار را مهمترین وجه تمایز با رقیبان و سایر فعالان اینترنتی فروش کالاهای تند مصرف دانست.
مدیرعامل پینکت درباره این قابلیت جدید گفت: «خریدار یا دستیار خرید یک شغل جدیدی است که شامل نیروهای دوره دیدهای میشود که به صورت شخصا مامور خرید مشتری میشوند. این نیروها که تحت آموزش قرار میگیرند به صورت تلفنی یا چت با مشتری در ارتباط هستند تا خریدها را به سلیقه آنها انجام دهند.»
او دلیل ایجاد خریدیارها را حساسیت مردم در مواردی چون بستهبندی خرید، تاریخ انقضا و غیره اعلام کرد و گفت که همه این موارد بین خرید و خریدیار هماهنگ میشود تا مشتری تجربه خرید آنلاین مطابق با خرید فیزیکی داشته باشد. او با اشاره به اینکه در حال حاضر 300 نیرو در این جایگاه شغلی مشغول بهفعالیت هستند اظهار امیدواری کرد که این عدد تا پایان سال به عدد 1000 برسد.
آبنیکی درباره فروشگاههایی که با آنها همکاری دارند، بیان کرد: «با هایپرمی و بازار و میوههای ترهبار شهرداری برخی مناطق، مجموعههای هایفمیلی همکاری میکنیم. به تازگی با افق کوروش و باغ میوه ایرانی نیز همکاری جدید شروع کردیم.»
او در پاسخ به این سوال که چطور توانستهاند با مجموعههایی چون افق کوروش که زیرمجموعه فروشگاه اینترنتی اکالا (متعلق به هولدینگ گلرنگ) است و به عنوان یکی از بازیگران اصلی این حوزه به حساب میآید، همکاری کنند، گفت: «مذاکرات ما با مجموعه افق کوروش سه ماه طول کشید تا اولین شعبه افق کوروش به پینکت اضافه شد، نکته حائز اهمیت این بود که گروه صنعتی گلرنگ به انحصار اعتقادی ندارند. اما دیگر فروشگاههای زنجیرهای مانند هایپراستار روش انحصاری در پیش گرفتهاند و حاضر به همکاری نشدند. این در حالی است که هدف همه فروشگاههای اینترنتی باید جلب رضایت مشتریان باشد و با همکاری هم تجربه خرید آنلاین مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهند. ما از وجود بازیگران قدرتمند و رقبای قدری چون دیجیکالا و اسنپ و اکالا در این بازار آگاه هستیم اما با توجه به قابلیت خریدیار و بیزنس مدلی که داریم، امیدوار هستیم تا پایان سال جزو بازیگران جدی این حوزه باشیم.»
او معتقد است نسبت فروش فروشگاههای زنجیرهای به سوپرمارکتها در شهرهای بزرگ ۲۰ به ۸۰ و در شهرهای کوچک ۹۰ به ۱۰ است و به زودی دیگر فروشگاههای محلی جای خود را به فروشگاههای زنجیرهای خواهند داد. همانطور تا سال ۲۰۲۵ بازار تجارت الکترونیکی آمریکا بر اساس آمارها به ۲۵ درصد خواهد رسید، بازار تجارت الکترونیکی در ایران نیز بین ۵ تا ۱۰ درصد خواهد بود.
مدیرعامل پینکت اعلام کرد در ایام کرونا، این استارتاپ رشد 7 برابری خریدها را تجربه کرده گفت: «رشد پینکت در این ایام به چند مرحله تقسیم شد، یکی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد رشد قبل عید و بعد از عید یک رشد ۱۰۰ درصدی دیگر اتفاق افتاد. همچنین در روزهای اخیر شاهد یک رشد ۴۰ درصدی بودیم.»