اینفوگرافیک | درصد بازدید از ویدئوهای انتخاباتی آپارات چه حقایقی را نشان میدهد؟
رسانه کلیک – به گزارش ساترا، ویدئوهای انتخاباتی آپارات بیش از سایر سرویسهای VOD بازدید داشتهاند. اکنون این سوال مطرح میشود که هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری چند درصد ویدیوهای مربتط با انتخابات را به خود اختصاص دادند؟

سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) بعد از گذشت انتخابات به بررسی نحوه عملکرد رسانهها در این زمینه پرداخته و به این نتیجه رسیده است که ویدئوهای انتخاباتی آپارات بیشتر دیده شده است.
نظارت بر نحوه عملکرد شبکههای مجازی
به گزارش روابط عمومی ساترا، ارائه دورنمای واقعی از نحوه عملکرد سرویسدهندههای ویدئویی دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در ایام انتخابات، گامی موثر برای حمایت، توانمندسازی و نظارت بر عملکرد این پلتفرمها به شمار میآید.
گروه ویژه انتخابات در اداره کل نظارت و تطبیق ساترا با بازبینی و تحلیل آماری و محتوایی ویدئوهای منتشر شده به خصوص در موضوع انتخابات به این نظارت جامعه عمل پوشانده و پلتفرمهای آپارات، تماشا، دیدوبین، سی کلیپ، نماشا، نماوید، دیدستان، ام پی فور، ویدبید، آی فیلو و چند پلتفرم دیگر را مورد بررسی قرار دادهاند.
در این بررسی ویدئوهای انتخاباتی آپارات با آمار جالبی از بازدید مواجه بودهاند که در ادامه میتوانید این آمار را مفصلا مشاهده نمایید.
نمودار قالب ارائه محتوایی ویدئویی مرتبط با انتخابات
برای سنجش قالب و ساختار ویدئوهای انتخاباتی در سایتهای اشتراک ویدئو، در گزارشهای روزانه به فواصل سهم هریک از قالبهای هفتگانه در زمینه ارائه محتوایی ویدئویی مرتبط با انتخابات، شامل قالبهای گزارش، گفتوگو، مصاحبه، سخنرانی، نماهنگ، مستند و ترکیبی مورد ارزیابی قرار گرفته که خلاصه آن در نمودار زیر ارائهشده است.
با توجه به این نمودار، بیشترین محتوای منتشر شده در این زمینه، در قالب نماهنگ بوده و پسازآن گفتوگو، سخنرانی و مصاحبه بیشترین سهم از محتوای منتشر شده را به خود اختصاص دادهاند.
چگونگی بررسی این قالبها
برای بررسی قالب ارائه محتوای ویدئوهای مرتبط با انتخابات، هفت قالب مختلف برای سنجش و دستهبندی انتخاب شده است. همچنین ویدئوهای منتشرشده متناسب با شاخصهای هر قالب مورد ارزیابی قرارگرفتهاند.
نتایج حاصل از بررسیها
بر اساس نتایج بهدستآمده در میان قالبهای ارائه محتوا دو قالب نماهنگ با ۲۴ درصد و گفتوگو با ۲۳ بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند. قالب سخنرانی با سهم ۱۳ درصدی در ردیف سوم قرار دارد.
گزارش سهم ۸ درصدی به خود اختصاص داده و قالب مستند با اختصاص ۶ درصد ویدئوها به خود در جایگاه بعدی قرار دارد. در این میان سایر قالبها مانند خبر، انیمیشن، نمایش، دابسمش، استوری و غیره هم در مجموع سهم ۳ درصدی دارند.
متوسط مدتزمان ویدئوهای انتخاباتی منتشر شده
در این گزارش ویدئوهای منتشرشده به لحاظ مدتزمان آنها به چهار دسته شامل ویدئوهای زیر یک دقیقه، ویدئوهای یک تا پنج دقیقه، ویدئوهای پنج تا ده دقیقه و در نهایت ویدئوهای بالاتر از ده دقیقه تقسیمبندی شده و سهم هریک از این دستهها در مجموعه ویدئوهای منتشر شده معینشده است.
بیش از نیمی از ویدئوهای انتخاباتی منتشر شده کمتر از یک دقیقه زمان داشتند.
با نگاهی به مدتزمان ویدئوهای منتشرشده با موضوع انتخابات در پلتفرمهای گوناگون اشتراک ویدئو میتوان به این نتیجه رسید که ویدئوهای زیر یک دقیقهای با ۵۳ درصد بیشترین اقبال در میان منتشرکنندگان محتوای ویدئویی داشتهاند.
ویدئوها با مدتزمان بین ۱ تا ۵ دقیقهای با ۲۶ درصد در رده دوم قرار دارند و ویدئوهای ۵ تا ۱۰ دقیقهای با ۱۲ درصد و نیز و ویدئوهای از ۱۰ دقیقه به بالا با سهم ۹ درصدی کمتر از دو دسته اول مورد توجه قرارگرفتهاند.
سهم سرویسدهندهها در انتشار محتوای انتخاباتی
ارزیابی سهم هر یک از پلتفرمهای اشتراک ویدئو دارای مجوز از ساترا یکی از محورهای مورد بررسی در گزارشهای کارگروه انتخابات بوده است.
هرچند مقایسه میزان اشتراک ویدئو انتخاباتی از سوی این پلتفرمها با عنایت به بزرگی و کوچکی و ماهیت نسبتاً متفاوت آنها، چندان منطقی به نظر نمیرسد؛ اما با هدف ارائه چشماندازی از تناسب عملکرد این پلتفرمها در اغلب گزارشهای روزانه سنجش میزان پوشش محتوای ویدئویی مرتبط با انتخابات یکی از محورهای مورد بررسی بوده است.
دادههای بهدستآمده مربوط به انتخابات در سرویسدهندههای ویدئویی دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر مجازی نشان میدهد که موضوع انتخابات در هر یک از این پلتفرمها با نسبتهای متفاوتی بهقرار زیر مورد توجه قرار داشته است:
آپارات با ۴۵ درصد، بیشترین سهم در انتشار ویدئوهای انتخاباتی را دارد.
طبق نمودار بالا بیشترین آمار با ۴۵ درصد، مربوط به آپارات است؛ دیدوبین با ۱۸ درصد و سی کلیپ با ۱۲ درصد در ردیفهای دوم و سوم قرار دارند. همچنین پلتفرم تماشا ۱۰ درصد، نماشا ۸ درصد و ام پی فور ۲ درصد از انتشار محتوای ویدئویی مربوط به انتخابات را به خود اختصاص دادهاند.
این مقایسه فقط بهمنظور ارائه چشماندازی کلی از میزان فعالیت هر کدام پلتفرمها در بازه زمانی مورد بررسی در این گزارش صورت گرفته است و نمیتوان انتظار داشت تمامی این پلتفرمها بهواسطه تفاوت در پیشینه و زیرساختهای موجود از توانمندی یکسانی برخوردار باشند.
چه تعداد از ویدئوها منتشرشدهاند؟
یکی از موضوعاتی که در این سلسله گزارشها به آن پرداختهشده، ویدئوهای تبلیغاتی هر کدام از نامزدها و طرفداران آنان در پلتفرمهای دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر است. برای معدلگیری و تعیین درصد سهم هر یک از نامزدها در این زمینه در طول ۳۰ روز، ۱۷ نوبت این میزان سنجیده و تجمیع شده است.
همچنین به تفکیک، هر نامزد بر عدد ۱۷ تقسیمشده و از صد درصد کل ویدئوها نسبت درصد هر یک از نامزدها استخراج شده است. در نمودار زیر سهم هر نامزد از کل ویدئوها محاسبه و گزارش شده است.
۳۹ درصد از ویدئوهای منتشرشده انتخاباتی مربوط به ابراهیم رئیسی بوده است
از مجموع ویدئوهای منتشرشده در بازه زمانی ۳۰ روزه درباره انتخابات، ابراهیم رئیسی با اختصاص ۳۹ درصد ویدئوها به خود سهمی معادل ۲۸ درصد از کل ویدئوهای منتشر شده درباره نامزدها را به خود اختصاص داده است. سعید جلیلی با اختصاص ۱۸ درصد از محتوای ویدئویی منتشرشده در پلتفرمهای موردبررسی، در ردیف دوم قرار دارد.
علیرضا زاکانی ۱۳ درصد از مجموع ویدئوهای منتشرشده را به خود اختصاص داده و در ردیف سوم قرار دارد. عبدالناصر همتی با سهم ۹ درصدی در جایگاه چهارم و همچنین محسن رضایی و امیرحسین قاضیزاده هر کدام با سهم ۸ درصدی از ویدئوها بهطور مشترک در جایگاه پنجم قرار دارند. ۵ درصد باقیمانده ویدئوها هم به محسن مهرعلیزاده رسیده است.