معرفی استادیوم های جام جهانی 2022 قطر + عکس

مدینه التعلیمیه در بین استادیوم های جام جهانی 2022 قطر ظاهر منحصر به‌فردی دارد. نمای این ورزشگاه دارای الگوهای مثلثی است؛ تجسم مجدد الگوهای سنتی عربی که به نظر می‌رسد در طول روز پس از حرکت خورشید در آسمان تغییر رنگ می‌دهند.

معرفی استادیوم های جام جهانی 2022 قطر + عکس

ورزشگاه های قطر برای جام جهانی 2022

جام جهانی 2022 فوتبال در تاریخ 21 نوامبر (30 آبان 1401) آغاز و در تاریخ 18 دسامبر (27 آذر 1401) به پایان خواهد رسید و در این مدت چشم بسیاری از علاقه‌مندان به مستطیل سبز و حواشی آن را به خود می‌دوزد.

جالب است بدانید جام جهانی این بار برخلاف دوره‌های گذشته که در فصل تابستان برگزار می‌شد، به دلیل گرمای هوای قطر که امسال میزبان مسابقات است، در فصل زمستان برگزار خواهد شد.

با همه این اوصاف، قطر خود را با تمام قوا آماده این مسابقات می‌کند. بر همین اساس نگاهی به استادیوم های جام جهانی 2022 در قطر و مرور مشخصات و تصاویر آن‌ها خالی از لطف نیست.

در ادامه 8 استادیوم اصلی برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر را باهم مرور می‌کنیم.

استادیوم الثمامه

استادیوم الثمامه که در 12 کیلومتری جنوب دوحه واقع شده، با نمای چشمگیرش قرار است نمایانگر فرهنگ عرب باشد و در این راه از الگوهای بافته شده قهفیه، کلاه سنتی مردان عرب الهام گرفته است.

این ورزشگاه با استفاده از آب بازیافتی برای آبیاری مناطق سبز، در مقایسه با یک استادیوم معمولی 40 درصد بیشتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند. همچنین 50 هزار متر مربع از مساحت پارک اطراف استادیوم، در طراحی آن ادغام شده است و از درختان بومی برای پوشش 84 درصد از چشم‌انداز آن استفاده می‌شود.

استادیوم های جام جهانی 2022 قطر

این ورزشگاه در چهل‌ونهمین دوره فینال امیر قطر (امیر کاپ) در 22 اکتبر 2021 افتتاح شد.

استادیوم الجنوب

در سال 2013، گروه معماری زاها حدید، معمار معروف عراقی و همکارانش برای طراحی و ساخت استادیوم الجنوب (که پیش از این به عنوان استادیوم الوکره شناخته می‌شد) انتخاب شدند. این طرح که در الوکره، یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی جنوب دوحه ساخته شده و در یک مکان فرهنگی غنی با میراث باستان‌شناسی عمیق قرار دارد، از تاریخچه غواصی مروارید، ماهیگیری و قایق‌های سنتی شهر الهام گرفته است.

این ورزشگاه 40 هزار نفری در 16 می 2019 همزمان با فینال جام امیر قطر افتتاح شد و پس از برگزاری مسابقات جام جهانی، ظرفیت آن به 20 هزار نفر کاهش می‌یابد، درحالی‌که 20 هزار صندلی دیگر آن به پروژه‌های توسعه فوتبال در خارج از کشور اختصاص داده می‌شود.

استادیوم های جام جهانی 2022 قطر

امکانات پذیرایی و تفریحی و همچنین مدرسه، سالن رویداد، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری و پیست‌های دویدن از جمله امکانات جدیدی هستند که در حال حاضر در کنار استادیوم برای اطمینان از استفاده طولانی‌مدت از آن در حال توسعه هستند.

استادیوم البیت

این استادیوم 60 هزار نفره با الهام از چادرهای سنتی عشایری، میزبان بازی افتتاحیه جام جهانی فوتبال 2022 و دیگر بازی‌ها تا مرحله نیمه‌نهایی خواهد بود.

این استادیوم در شهر شمالی الخور قطر واقع شده است؛ شهری که به دلیل غواصی و ماهی‌گیری مرواریدش معروف است و در طول سالیان متمادی بیابان‌نشینان را به ساحل دعوت کرده است.

ظاهر ورزشگاه البیت نشان از اهمیت بالای این سازه در بین استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022 دارد. طراحی این ورزشگاه به گذشته و حال قطر می‌بالد و فرهنگ، سنت‌ها و تاریخ این شهر را برجسته می‌کند.

استادیوم های جام جهانی 2022 قطر

این استادیوم اوایل سال 2020، همزمان با روز ملی ورزش قطر افتتاح شد.

استادیوم احمد بن علی

استادیوم احمد بن علی که محل استقرار یکی از مشهورترین تیم‌های فوتبال قطر در شهر الریان است، اجتماع نزدیک خود را با ترکیب نمادهای فرهنگ و سنت های قطری جشن می گیرد.

از ویژگی‌های اصلی طراحی این استادیوم، نمای مواجش بوده که الگوهای ساخته شده آن، جنبه‌های مختلف کشور را مشخص می‌کند؛ المان‌هایی چون اهمیت خانواده، زیبایی کویر، گیاهان و جانوران بومی و همچنین تجارت محلی و بین‌المللی.

40 هزار هواداری که برای تماشای مسابقات به این استادیوم می‌آیند، از طریق یک سایبان سبک‌وزن و با سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته محافظت می‌شوند و راحتی آن‌ها در طول مسابقات تضمین شده است.

این ورزشگاه که به عنوان دروازه کویر شناخته می‌شود، درهای خود را در دسامبر 2020 به روی علاقه‌مندان باز کرد.

استادیوم مدینه التعلیمیه

استادیوم مدینه التعلمیه (شهر آموزش) که در مرکز پرجنب‌وجوش دانش و نوآوری دوحه قرار دارد، توسط امکانات دانشگاهی و سازمان‌های ورزشی احاطه شده است.

با توجه به موقعیت خاص مدینه التعلیمیه، این سازه با تمرکز زیادی بر دسترسی طراحی شده است. حفاری‌ها حین ساخت، سنگ‌هایی را کشف کردند که قدمت آن‌ها به 20 تا 30 میلیون سال قبل می‌رسید.

استادیوم های جام جهانی 2022 قطر

مدینه التعلیمیه در بین استادیوم های جام جهانی 2022 قطر ظاهر منحصر به‌فردی دارد. نمای این ورزشگاه دارای الگوهای مثلثی است؛ تجسم مجدد الگوهای سنتی عربی که به نظر می‌رسد در طول روز پس از حرکت خورشید در آسمان تغییر رنگ می‌دهند.

استادیوم 974 (راس ابوعبود)

استادیوم 974 که تا پیش از این با نام راس ابوعبود شناخته می‌شد، یکی از خلاقانه‌ترین طرح‌های ممکن است که از تجارت بین‌المللی و دریانوردی قطر الهام گرفته است.

شماره 974 برای این پروژه بسیار مهم است، زیرا این کد تلفن بین‌المللی قطر و همچنین تعداد کانتینرهای حمل‌ونقل مورد استفاده در ساخت آن است. این سازه در ساحل افق خلیج غربی دوحه واقع شده است.

2022 FIFA World Cup in Qatar

گفتنی است استادیوم راس ابوعبود با ظرفیت 40 هزار نفر، پس از اتمام جام جهانی به طور کامل تخریب خواهد شد و به عنوان یک توسعه ساحلی برای مردم محلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

استادیوم بین‌المللی خلیفه

استادیوم بین‌المللی خلیفه که در سال 1976 در الریان ساخته شد، مدت‌هاست که یکی از برجسته‌ترین ورزشگاه‌های قطر است و پیش از این میزبان بازی‌های آسیایی، جام خلیج و جام ملت‌های آسیا بوده است.

استادیوم برای میزبانی جام جهانی و پذیرایی از 40 هزار هوادار گسترش یافته و مجهز به فناوری خنک‌کننده نوآورانه است که به بازیکنان اجازه می‌دهد در یک محیط راحت به رقابت بپردازند.

استادیوم های جام جهانی 2022 قطر

این سازه شامل یک سقف منفرد برای پناه دادن به قسمت‌های نشیمن، همراه با ساختار جدید بال شرقی است که میزبان فودکورت، فروشگاه‌ها، اتاق‌های چندمنظوره، سالنهای VIP، موزه و یک مرکز بهداشتی خواهد بود.

مراسم بازگشایی این ورزشگاه در سال 2017 انجام شد.

استادیوم لوسیل

در بین استادیوم های جام جهانی 2022 قطر نام لوسیل خوش می‌درخشد. استادیوم 80 هزار نفری لوسیل، بزرگترین استادیوم در این فهرست است که میزبان فینال جام جهانی 2022 قطر خواهد بود.

طراحی این ورزشگاه از تعامل نور و سایه الهام گرفته است و فرم ساختاری و نمای آن منعکس‌کننده نقوش پیچیده هنری است که در سراسر جهان عرب و اسلام در طول تمدن‌های اولیه یافته می‌شود.

با توجه به موقعیت‌های برجسته این استادیوم در لوسیل (یک کلانشهر تازه ساخته شده در قطر) برنامه‌ریزی اصلی استادیوم دارای سیستم تراموا و فضاهای سبز است و آن را به عرصه‌ای متمرکز بر پایداری (sustainability) تبدیل می‌کند که بر نیازهای انسانی و حفاظت از محیط زیست تمرکز دارد.

استادیوم های جام جهانی 2022 قطر

پس از پایان این رویداد، استادیوم لوسیل به یک مرکز اجتماعی چندمنظوره با مدارس، مغازه‌ها، کافه‌ها، امکانات ورزشی و کلینیک‌های بهداشتی تبدیل خواهد شد. شایان ذکر است این ورزشگاه در پایان سال 2021 افتتاح شد.

ارسال نظر