باشگاه‌داران از کدام نوع مالیات معاف شدند؟

کاوه صدقی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان باشگاه‌های ورزشی استان تهران، در خصوص انواع مالیات‌های باشگاه‌های ورزشی و شرایط آن‌ها توضیح داد.

باشگاه‌داران از کدام نوع مالیات معاف شدند؟

با توجه به مصوبه اخیر حذف مالیات بر ارزش افزوده، کاوه صدقی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان باشگاه‌های ورزشی استان تهران، در خصوص انواع مالیات‌های باشگاه‌های ورزشی و شرایط آن‌ها توضیح داد.

صدقی با اشاره به انواع مختلف مالیات‌هایی که برای باشگاه‌های ورزشی تعریف شده است، 4 نوع مالیات را ذکر کرد که این مالیات‌ها مالیات بر اجاره، مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و بحث حضور اسپانسرها و مالیات آن‌ها را دربرمی‌گیرد.

صدقی توضیح داد: «مالیات بر اجاره مربوط به باشگاه‌هایی است که مکانی را اجاره کرده‌اند و کاربری آنجا به باشگاه ورزشی تبدیل شده است. مالیات بر اجاره مربوط به موجرین است اما چنانچه موجر این مالیات را نپردازد، سازمان امور مالیاتی این اختیار را دارد که آن وجه و در حقیقت اصل و جریمه آن را از مستاجر دریافت کند. به همین جهت بهترین راهی که پیشنهاد می‌شود این است که مستاجران مبلغ مالیات را در سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند و فیش پرداختی را در قالب قسمتی از اجاره‌ای که باید به آن مجموعه پرداخت کنند، به موجر بدهند.»

او با اشاره به نوع دوم مالیات، یعنی مالیات بر درآمد تصریح کرد: «در بحث مالیات بر درآمد، باشگاه‌داران از این نوع مالیات معاف محسوب می‌شوند؛ اما نوع معافیت به این ترتیب است که باشگاه‌داران باید پرونده مالیاتی داشته باشند، درآمدها و دفاتر مالیشان را اعلام کنند و بعد به واسطه جواز بهره‌برداری که دارند، مالیات بر درآمدشان صفر خواهد شد و از معافیت برخوردار می‌شوند. چنانچه باشگاه‌داری این تشریفات قانونی را انجام ندهد، سازمان امور مالیاتی می‌تواند از او طلب مالیات کند. لذا باید در این خصوص اهتمام ویژه داشت.»

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان باشگاه‌های ورزشی استان تهران، نوع سوم مالیات را مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: «مالیات سوم مالیات بر ارزش افزوده است که معتقدیم بیش از یک دهه ظالمانه بر جامعه ورزش کشور تحمیل شده است. این مالیات هم از 13 دی‌ماه امسال در اماکن ورزشی معاف خواهد بود. این بدان معناست که باز هم باشگاه‌داران باید درآمدهایشان را اعلام کنند، در راه دفاتر درآمدی و تشریفات قانونی به درستی اقدام کنند و سپس به واسطه جوازی که دارند، از 13 دی‌ماه دیگر مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نکنند.»

صدقی تاکید کرد: «چیزی که اکنون سازمان امور مالیاتی می‌خواهد و از باشگاه‌ها پیگیری می‌کند، همه مربوط به ماقبل 13 دی‌ماه 1400 است. این قانون چیزی حدود 3 سال بین مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد بود، تیرماه امسال توسط دولت ابلاغ شد، سازمان امور مالیاتی 6 ماه برای اجرایی کردنش فرصت داشت و حالا از 13 دی‌ماه اجرا خواهد شد.»

عضو کمیته ورزش کمیسیون ملی یونسکو و عضو هیئت‌رییسه و رییس کمیته اینلاین هاکی و آیس‌هاکی فدراسیون اسکیت ایران در انتها در خصوص معافیت‌های حضور اسپانسرها (حامیان مالی) در حوزه ورزش توضیح داد.

صدقی گفت: «متاسفانه حضور اسپانسرها در حوزه ورزش به یک مصوبه ناکارآمد تبدیل شده و هزینه‌ای که اسپانسر می‌کند، از مالیات او کسر نخواهد شد. این هزینه‌ها به عنوان هزینه مورد قبول مالیاتی در نظر گرفته می‌شوند و در محاسبات پرداخت مالیات بر درآمد آن‌ها به عنوان هزینه محاسبه و از سود آن‌ها کمتر خواهد شد و در نهایت رقم بسیار ناچیزی را از چیزی که باید پرداخت کنند، کم خواهد کرد.»

ارسال نظر