ورزش های ممنوع در ایران برای خانم‌ها و آقایان

ورزش کردن برای تناسب اندام و سلامتی، این روزها بخشی از سبک زندگی ماست. اما در کشورمان برای انتخاب رشته ورزشی باید استعلام بگیریم که آیا مجاز به انجام آن رشته به خصوص هستیم یا خیر. اما ورزش های ممنوع در ایران چه رشته‌هایی هستند که خانم‌ها و آقایان را با محدودیت مواجه کرده است؟

ورزش های ممنوع در ایران برای خانم‌ها و آقایان

ورزش های ممنوع در ایران

کشورهای جهان در قرن ۲۱ در تلاش هستند به روزترین امکانات را برای مردم و کشور خود فراهم کنند. آماده کردن زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های جدید از جمله برنامه‌های کشورهای مدرن است. یکی از این مهمترین سرمایه‌گذاری‌ها روی ورزش بوده است تا کشورها بتوانند علاوه بر ارتقای سلامت و نشاط عمومی با تربیت کردن ورزشکاران حرفه‌ای به موفقیت‌های بین‌المللی و مهمی دست پیدا کنند.

اما در کشور ما شرایط کاملا برعکس پیش می‌رود. در کنار عدم رسیدگی به شرایط قهرمانان ملی و مهاجرت نخبگان ورزشی، سرمایه‌گذاری خوبی روی ورزشکاران و امکانات ورزشی انجام نمی‌شود. این اتفاق در حالی پیش می‌رود که ابلاغیه‌های گوناگونی مبنی بر ممنوعیت ورزش‌های مختلف صادر می‌شود.

ورزش های ممنوع در ایران ممنوعیت بدنسازی برای بانوان

این شرایط برای بانوان کشور بسیار بدتر از آقایان پیش می‌رود. به طوری که هر از گاهی شاهد اعمال ممنوعیت ورزشی جدیدی برای بانوان در ایران هستیم. متاسفانه ورزش های ممنوع در ایران برای بانوان بیشتر از آقایان است. جالب اینکه هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای مبنی بر ممنوعیت ورزش‌ها ذکر نمی‌شود. تناقض در اعلام ممنوعیت و عدم شفافیت در حکم صادر شده باعث سردرگمی و تعجب مردم شده است.

فعالیت‌های ورزشی ممنوعه آقایان

ورزش های ممنوع در ایران برای آقایان بیشتر مربوط به رشته‌های ریتمیک و حرکات موزون می‌شود. ورزش‌هایی چون زومبا، بادی ریتم، هیپ‌هاپ و ایروبیک حرفه‌ای برای مردان ایران ممنوع اعلام شده و اجازه فعالیت در این رشته‌ها را ندارند.

اصلی‌ترین دلیل عدم فعالیت مردان در این رشته‌ها مغایرت با فرهنگ ایرانی-اسلامی ذکر شده است. البته به صورت تلویحی بیان شده است که این رشته‌ها برای آقایان مناسب نیست. جالب است بدانید، رشته‌های ورزشی ریتمیک و حرکات موزون زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی فعالیت می‌کنند.

ورزش های ممنوع در ایران رشته MMA برای مردان ممنوع است

یکی از مهم‌ترین ورزش‌های ممنوع برای آقایان رشته MMA است. این رشته با نام بوکس در قفس شناخته می‌شود که ورزشکاران اجازه فعالیت ندارند. اصلی‌ترین دلیل ممنوعیت این رشته مضر بودن برای سلامتی آقایان ذکر شده است.

ورزش های ممنوع بانوان

بانوان ایرانی برای انجام فعالیت‌های ورزشی مصائب بسیاری را تحمل می‌کنند. به طوری که خانم‌های ورزشکار با چالش‌های فراوانی روبرو می‌شوند. بر اساس ابلاغیه‌های صادر شده ورزش‌های دوچرخه‌سواری، بدنسازی، زومبا، بوکس، کیک بوکسینگ، موی‌تای، صخره‌نوردی برای بانوان در ایران ممنوع اعلام شده است.

گفتنی است، رشته‌های زیرمجموعه بدنسازی نیز برای خانم‌ها ممنوع است. رشته‌های پاورلیفتینگ، فیتنس، مچ‌ اندازی و فیتنس چلنج از جمله رشته‌های ممنوعه بانوان هستند. نکته مهمی که وجود دارد این است که درباره عدم فعالیت بانوان در برخی از رشته‌ها به صورت شفاف اعلام نشده است.

ورزش های ممنوع در ایران رشته مچ‌اندازی عجیب‌ترین ورزش ممنوعه است

اما بر اساس سخنان مسئولین و تصمیم‌گیرندگان حوزه ورزش، اصلی‌ترین دلیل ممنوعیت‌ها مربوط به شرایط خاص بدنی بانوان و عفت عمومی جامعه ذکر شده است. به طوری که انجام این ورزش‌ها موجب ایجاد فساد در جامعه خواهد شد.

در چند سال اخیر بحث ممنوعیت ورزش‌های دوچرخه‌سواری و بدنسازی برای بانوان بسیار داغ شده است. ممنوعیت دوچرخه‌سواری در حالی صادر شده است که ورزش اسب‌سواری برای خانم‌ها مجاز است.

اگر بنا بر شرایط خاص بدنی بانوان باشد، این رشته هم می‌تواند ممنوع تلقی شود. چون از نظر تمرینی تشابهاتی به یکدیگر دارند. به خصوص اینکه در سریال‌هایی مثل جیران و بانوی سردار شاهد اسب‌سواری خانم‌ها بودیم.

در کنار تناقضات عجیب در محدودیت‌های ورزشی ایران، شاهد برخوردهای سلیقه‌ای در برخی استان‌ها هستیم. به عنوان مثال رییس هیئت بوکس خوزستان فعالیت بوکس بانوان را در این استان منع کرده است. این ممنوعیت در حالی اعمال شده که در استان‌هایی مثل تهران اجازه تمرینات بوکس برای بانوان داده شده است.

جالب است بدانید، اصفهان و مشهد مهم‌ترین استان‌هایی هستند که ممنوعیت‌های زیادی را برای ورزش بانوان اعمال کرده‌اند. این استان‌ها معتقد هستند برخی از فعالیت‌های ورزشی باعث هنجارشکنی در جامعه می‌شود.

تناقض در اعلام ممنوعیت‌ها بسیاری از جوانان کشور را ناامید و خسته کرده است. به طوری که شاهد مهاجرت استعدادهای ورزش های ممنوعه ایران به کشورهای دیگر هستیم. این روند ناخوشایند تاثیری منفی در جامعه خواهد گذاشت که صدمات جبران‌ناپذیری به کشور وارد خواهد کرد.

نظر شما درباره ورزش های ممنوع در ایران چیست؟ چرا این رشته‌ها برای مردم ممنوع است؟ لطفا نظرات و دلایل خود را با کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر