«کراس فیت» ورزشی مدرن برای آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی یکی از مهم‌ترین اصول برای سلامت بدن است. ورزش کراس فیت با هدف سلامت بدن تمرینات متنوعی دارد که باعث تناسب اندام افراد می‌شود. این ورزش در واقع یک سبک زندگی جدید را برای ورزشکاران ایجاد می‌کند.

«کراس فیت» ورزشی مدرن برای آمادگی جسمانی

ورزش کراس فیت چیست؟

سال ۲۰۰۰ بود که گرِگ گِلَسمن یکی از مربیان ورزشی با سابقه آمریکایی، رشته جدیدی را معرفی کرد. ورزش کراس فیت برای اولین بار در باشگاه سانتا کروز کالیفرنیا شروع به کار کرد. این ورزش با هدف اصلاح سبک زندگی و آمادگی جسمانی ورزشکاران تمرینات جدید و متنوعی را برای تناسب اندام ارائه می‌دهد.

جالب است بدانید، ریشه ورزش CrossFit به ارتش آمریکا برمی‌گردد. سربازان ارتش برای بالا بردن آمادگی جسمانی خود، از تمرینات فشرده این ورزش استفاده می‌کنند. البته بیشتر نیروهای خدماتی مثل آتش‌نشانان و دریانوردان نیز از این ورزش استفاده می‌کنند. بعد از مدتی، این ورزش به عموم مردم معرفی شد تا آنها هم از تمرینات این ورزش بهره‌مند شوند.

ورزش کراس فیت کراس‌فیت برای تقویت آمادگی جسمانی

استقبال مردم از کراس فیت سرعت بالایی داشت و در عرض ۵ سال کل جهان با این ورزش آشنا شدند. به طوری که تا سال ۲۰۱۲ تعداد ۳۴۰۰ باشگاه فعال و تخصصی کراس‌فیت در جهان تأسیس شد. با توجه به استقبال عمومی، مسابقات حرفه‌ای کراس‌فیت در سال ۲۰۰۷ شروع شد.

شایان ذکر است، ورزش کراس فیت در سال ۱۳۹۵ وارد ایران شد. باشگاه سوله در همین سال فعالیت خود را به عنوان اولین باشگاه تخصصی CrossFit ایران آغاز کرد. در حال حاضر، این ورزش مورد توجه جوانان ایرانی قرار گرفته و ورزشکاران زیادی به باشگاه‌های تخصصی مراجعه می‌کنند.

باشگاه‌های Corazon، سرزمین عضله، Iron و فایت باکس از جمله بهترین مجموعه‌های ورزشی ایران هستند. این باشگاه‌ها به صورت تخصصی و حرفه‌ای ورزش CrossFit را آموزش می‌دهند. گفتنی است، تمامی مربیان باشگاه‌های ذکر شده مدارک بین‌المللی کراس‌فیت را دریافت کرده‌اند.

ورزش کراس فیت نمایی از یک باشگاه تخصصی کراس فیت

ورزش CrossFit چه ویژگی‌هایی دارد؟

کراس فیت در واقع ترکیبی از سه رشته ورزشی وزنه‌برداری، ژیمناستیک و تمرینات هوازی است. در واقع با الهام گرفتن از رشته‌های ذکر شده، این ورزش تلاش می‌کند آمادگی جسمانی افراد را افزایش دهد. در کنار این کار، ورزشکار به تناسب بدنی مناسبی می‌رسد که بدن آنها فرم مطلوبی پیدا می‌کند.

یکی از نکات جالب توجه CrossFit، تنوع تمرینات و پویایی آیتم‌های حرکتی این ورزش است. کراس‌فیت تمرینات حرکتی ترکیبی را ارائه می‌دهد که به سه بخش قدرتی، استقامتی و هوازی تقسیم می‌شود. در واقع تمرینات این ورزش برای بالا بردن فاکتورهای آمادگی جسمانی طراحی شده‌اند.

حرکات تمرینی کراس‌فیت به گونه‌ای است که تمام بدن ورزشکار درگیر می‌شود. دمبل‌، صفحه‌های وزنه‌برداری، هالتر، دوچرخه ایربایک، دستگاه رویینگ، توپ مِدیسین بال و غیره از جمله لوازم اصلی ورزش کراس فیت هستند. ورزشکاران با استفاده از این لوازم به مرور شرایط بدنی خود را تقویت می‌کنند. با تقویت بدن، روند عضله‌سازی و کاهش وزن در بدن شروع می‌شود.

کراس فیت چیست تمرینات هوازی یکی از شاخه‌های تمرینی کراس‌فیت است

در ورزش‌هایی مثل بدنسازی تمرکز روی چند بخش خاص بدن و عضلات است؛ یا ورزش‌های دیگر تمریناتی دارند که نیاز به آمادگی جسمانی کمتری دارند. اما کراس‌فیت تمرکز خود را روی تمام بدن گذاشته است تا ورزشکار علاوه بر رسیدن به یک تناسب بدنی مناسب، آمادگی جسمانی بالایی داشته باشد.

افزایش آمادگی بدنی افراد در زندگی روزمره آنها تأثیر خود را نشان می‌دهد. در واقع تمرینات فانکشنال کراس فیت به توانایی بدنی افراد کمک می‌کند. ورزشکاران با انجام این نوع تمرینات، قدرت بدنی و تنفس آنها افزایش پیدا می‌کند.

جالب است بدانید، کراس فیت در کنار آمادگی جسمانی، به سبک زندگی و رژیم غذایی افراد هم توجه می‌کند. این ورزش تلاش می‌کند سبک زندگی ورزشکاران را اصلاح و شرایط سالمی را برای آنها ایجاد کند.

همانطور که گفته شد، چارچوب کلی کراس‌فیت کاربردهای فراوانی در زندگی افراد دارد. این ورزش ابتدا به سلامتی ورزشکاران توجه می‌کند. سپس کاربرد خود را در زندگی روزمره آنها نشان می‌دهد. ورزشکاران نسبت به شرایط خود جلو می‌روند و تمرینات متنوع این ورزش را انجام می‌دهند.

بنابراین، افرادی که اضافه وزن یا کمبود وزن دارند، با شروع ورزش کراس‌فیت می‌توانند برای تناسب اندام اقدام کنند. تمرینات و حرکات بر اساس نوع فیزیک هر فرد ارائه می‌شود و این مورد کمک می‌کند بدن آنها متناسب با فیزیکشان فرم بگیرد.

ورزش CrossFit تمرینات استقامتی می‌تواند مقاومت بدن را افزایش دهد

ورزش کراس فیت به کار تیمی، نظم و مسئولیت‌پذیری تأکید زیادی دارد. به طوری که ورزشکاران فقط با خود رقابت می‌کنند و در راستای زدن رکوردهای تیمی تلاش می‌کنند. به همین منظور ورزشکاران احساس مسئولیت می‌کنند تا تمرینات را به بهترین شکل انجام دهند.

کراس‌فیت ورزشی پرتحرک، پویا و پرانرژی است که برای همه اقشار جامعه مناسب است. این ورزش می‌تواند دغدغه تناسب اندام و چاقی بسیاری از افراد را برطرف کند. حتی کسانی که دچار دیسک کمر، دیابت و قلب هستند هم می‌توانند این ورزش را انجام دهند. اگر به سلامت بدن خود اهمیت می‌دهید، کراس‌فیت بهترین گزینه برای این موضوع است.

نظر شما درباره ورزش کراس فیت چیست؟ آیا تا به حال این ورزش را تجربه کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر