رونمایی دانشگاه علم و صنعت از پلتفرم خودروی ملی

پلتفرم خودروی ملی رونمایی شد. به گفته طراحان و سازندگان، این پلتفرم با ایمنی کاملش می تواند در حد ستاره های جهانی باشد و حتی با تولید آن کشور را به استقلالی در صنعت خودرو برساند. 

به گزارش کلیک، به تازگی از پلتفرمی در دانشگاه علم و صنعت ایران رونمایی شده است که به گفته طراحان، ایمنی بدنه فلزی آن در حد ستاره های جهانی است. مراسم رونمایی از این خودروی ملی با حضور دکتر محمد حسن شجاعی فرد، رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت و جمعی از اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده مهندسی خودرو برگزار شد.

به گفته شجاعی فرد  با اجرایی شدن این طرح، صنعت خودروی ما دیگر نیازی به مونتاژ ندارد و از طرفی صنعت خودروی ایران به استقلال می رسد.

او هم چنین در خصوص ویژگی های این طرح گفت:

پلتفرم خودرو، عملا بخش اصلی یک خودرو را شامل می شود و این قابلیت را دارد که چند مدل مختلف بدنه و تزیینات داخلی مناسب روی آن سوار شود و به صورت مدل های مختلف خودرو روانه بازار گردد.

۲-۱

رئیس دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: طراحی پلتفرم خودروی ملی از سال ۱۳۹۱ در دانشگاه علم و صنعت ایران آغاز شد و در حال حاضر کل تزئینات داخلی و خارجی و طراحی بدنه آن تا آخرین مرحله طراحی جزئیات، پیش رفته و انجام شده و این پلتفرم قابلیت ارائه تا ۲۵ محصول را دارد.

او هم چنین اظهار کرد: در این پروژه کلان که برای اولین بار در کشور در سطحی گسترده طراحی و اجرا شده است. ایمنی خودرو و به ویژه طراحی که در قسمت بدنه فلزی انجام شده در حد ستاره های جهانی می باشد. هدف گذاری اولیه در این طرح دارای چند شرط بود. از جمله اینکه قیمت خودرو نباید بیش از ۱۲ هزار دلار باشد و از طرف دیگر خودرویی تولید شود که به لحاظ کیفیت، بتوان آن را به اروپا صادر کرد.

پروژه طراحی پلتفرم ملی خودرو در راستای ارتقای ارتباط دانشگاه و صنعت خودروی کشور و با هدف بومی سازی طراحی پلتفرم خودرو به کنسرسیوم دانشگاهی متشکل از دانشگاه های علم و صنعت ایران، امیرکبیر، خواجه نصیر و تهران ابلاغ شده بود. اما فقط دانشگاه علم و صنعت ایران توانست طراحی و آماده سازی نمونه آزمایشگاهی پلتفرم خودروی ملی را انجام دهد.

 این پروژه دارای اهداف مختلفی از جمله دستیابی به دانش ملی طراحی پلتفرم خودرو، ایجاد ساختار مناسب برای طراحی پلتفرم، ساخت نمونه های اولیه پلتفرم طراحی شده، دستیابی به تکنولوژی روز و قابل صدور، محدود کردن هزینه های محصول در حدود تعیین شده، تربیت نیروهای متخصص، مناسب سازی فرایند طراحی خودرو و نهایتا جهانی شدن صنعت خودروی کشور بوده است.

هم اکنون نمونه نیمه صنعتی و پایلوت پلتفرم خودروی ملی آماده است تا خودروسازان آن را تبدیل به نمونه صنعتی و تولید انبوه کنند. باید منتظر ماند و دید که چقدر این پروژه برای تولید انبوه مورد توجه مسئولان قرار می گیرد.

34 نظرات
  1. محمدابراهیمی می گوید

    درب ال۹۰ – قسمت جلوی برلیانسh230-قسمت عقب رانا
    شتر گاو پلنگ مزخرف و بی سلیقه
    تا کی این مسخره بازی ها باید ادامه پیدا کنه ؟
    مردم رو چی فرض کردین ؟!!!!!!!!!

  2. طه می گوید

    سلام
    دوستان عزیز چیزی که توی این سایت معرفی کردن پلتفرم هست. نگاه به ظاهر خودرویی که نمایش دادن نکنید خواهشا.
    پلتفرم پایه و اساس یه خودرو هست.
    درسته تصویری که اینجا نمایش دادن هیچ ربطی به پلتفرم نداره.
    اما اگه این طراحی پلتفرم عملی بشه میتونه خیلی عالی باشه در اینده،البته اگه شرکت های خودروسازی بزارن.
    و دوستانی که طراحی ماشین فوق رو نقد کردن، خودمم قبول دارم خیلی مذخرف هست اما این جای هیچ ربطی به طراحی خودرو نداره و باید بعدا که شرکت های خودروسازی خواستن از این پلتفرم استفاده کنن ببینید چی تهش تولید میکنن. با یه پلتفرم هم میشه یه ماشین شیک و خوشگ داد بیرون هم میشه یه ماشین زشت.
    پلتفرم مربوط به سیستم تعلیق و فاصله محور ها و محل ستون ها و اینجور چیزاس.
    من خودمم اول نمیدونستم پلتفرم چیه اما الان رفتم چنتا سایت مختلف رو مطالعه کردم و یه چیزایی دسگیرم شد

  3. رحیم قهرمانی می گوید

    باسلام مگر ملیت ایرانی هم برای اینها ارزش دارد دنبال منافع شخصی خود هستند هیچوقت ما با اینها به طرحهای روز نخواهیم رسید

  4. سعید می گوید

    یکی بگه معنی استقلال در صنعت خودروسازی چیه؟
    این مورد مطالبه چه کسانی هست؟

  5. شهاب می گوید

    مشکل بعضی از آقایان اینست که یک کاری را بلد نیستند و نمیفهمند که باید چکار کنند و بدتر از آن هم نمیفهمند که نمیفهمند و هیچوقت خودشان را هم زمین نمیگذارند الان حدود ۵۰ سال هست در این مملکت انواع و اقسام ماشین مونتاژ و وارد کرده اند چندین مدل بعنوان خودرو ملی و نیمه ملی ارائه کرده اند که معلوم شده کلا همان ماشین های مونتاژی خارجی با بدنه یا تزئینات جدید بوده حتی یک پیچ ماشین هم با نمونه خارجی فرق نداشته
    خب بالاخره همه فهمیدیم آقا بلد نیستید حداقل از روی دست ۴ تا شرکت خودرو ساز جهانی الگو بگیرید تقلید کنید به زبان عامیانه کپی اصولی بزنید دیگر لازم نیست چرخ را از اول اختراع کنید الان ببینید هزینه این ماشین ناجور کمتر از چندین میلیارد تومان نباید شده باشد آخرش هم هیچی به هیچی

    اگر من جای اینها بودم میرفتم یک دستگاه مرسدس بنز c class مدل ۲۰۱۴ دست دوم در حد نو میخریدم میاوردمش توی همان مرکز تحقیقاتی مخفیانه با دقت تیکه تیکه و دمونتاژش میکردم با استفاده از ابزار آلات نوری و لیزری جدید اقدام به تحلیل و اندازه گیری و نقشه برداری دقیق و شناسایی متالوژی و مواد از تمام اجزاء و قطعاتش میکردم سپس یک خودرو جدید با استفاده از دانش و تجربیات این ماشین میساختم که حداقلش مطمئن میشدم که مهندسی و ذات این ماشین درست هست البته اکثر این آقایان هم غیر از اینکار کار دیگری نمیکنند اما تفاوتش با ایده بنده اینست که اینها میروند پراید یا ۴۰۵ را میگذارند جلوشان و آنرا تیکه تیکه میکنند تا از روی آن کپی کاری و ماشین بسازند نتیجه اش میشود همین که میبینید و خیلی محصولات جدید مشابه حال آنکه یک مثل معروف میگوید اگر خاک هم میخوایی روی سرت بریزی برو از بالا بلندی بریز ، متخصص عزیز مرکز تحقیقاتی اگر میخوایی کپی بزنی بعد بگی کار خودمون بوده لااقل برو از روی یک بنز یا هوندا یا تویوتا بزن که یک چیزی توش در بیاد

  6. سعید می گوید

    با اینکه در ملل رشد یافته امریکا و اروپا درامد سرانه ۴۵۰۰۰ دلار است خودروهای چهارستاره انها هم با درامد سرانه تطابق دارد ولی ایران با ۴۵۰۰ دلار باید خودروی متناسب با درامد سرانه بسازد و نه اینکه انها را وارد کند.

  7. Reza می گوید

    A car platform is a shared set of common design, engineering, and production efforts, as well as major components over a number of outwardly distinct models and even types of cars, often from different, but related marques.
    Car platform – Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Car_platform

  8. حسن می گوید

    به سبک دهه ۸۰ خنده داره…و باعث تاسف

  9. امین می گوید

    جلوش خیلی قشنگه و یه چیز دیگه هم اینکه سایز تایرش کوچیکه حتی در دنا هم دیده میشه اگه یک یا دو سایز بزرگتر بود عالی میشد

    1. یک نفر می گوید

      دوست عزیز شما فکر کردی سایز تایر رو میشه همینجوری رو هوا تغییر داد؟ یعنی قدرت و شتاب تولید شده موتور و اتصالات موتور به بدنه و وزن بدنه و … و در نهایت قیمتش تغییری نخواهد داشت؟

  10. م می گوید

    اینو چند بار میخوان رونمایی بکنن؟؟!!
    پارسال تو نمایشگاه هفته پژوهش هم اینو آورده بودن

  11. م می گوید

    خیلی باحال بود…
    کلی خندیدیم…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.