برنده ی رقابت بین پورشه و مرسدس بنز کیست؟

مرسدس بنز SUV کامپکت GLC خود را دارد و پورشه هم یک  SUV کامپکت داغ به نام پورشه ماکان S، اگر این دو در رقابتی عادلانه رودروی هم قرار بگیرند کدام یک پیروز میدان خواهند بود؟

کلیک-  وقتی دو غول ماشین سازی در مقابل هم به صف آرایی بپردازند کدامیک پیروز میدان خواهد بود ؟ اگر مشتاق هستید بدانید ما در این مقاله  به این سوال جواب خواهیم داد، مرسدس بنز به آهستگی SUV کامپکت GLC خود را در بریتانیا عرضه کرد و به هیچ صورت نمی‌خواست که  زمانی را برای عرضه ی نسخه ی عملکردی آن به بازار تلف کند. این SUV  که توسط AMG تقویت شده و GLC43 نام دارد، بدون شک  رقیبی محکم  برای SUVهای کامپکت  رقیب یعنی  پورشه ماکان S خواهد بود.

بنابراین اگر این مرسدس تازه‌وارد می‌خواهد برتری بر روی کاغذ خود را به پیروزی بر روی جاده تبدیل کند، باید رقابتی سختی را با پورشه آغاز نماید.

پورشه نیز  در همین اواخر دومین کراس‌اوور خود را با نام ماکان در سال ۲۰۱۴ معرفی نمود و بعد از آن نیز نسخه ی اسپرت و قدرتمند آن که  مثل همیشه با پسوند S به بازار روانه شد.

پورشه سنت شکن بود چون تا پیش از معرفی این خودرو هرگز یک ماشین دو دیفرانسیل با وزنی نزدیک به ۲ تن که هندلینگ اسپرت و بدون مشکی داشته باشد در بازار پیدا نمی‌شد.

پورشه ماکان

ولی به هرصورت هم وعده ی ارائه ی ترکیبی از پویایی، کارایی و طراحی را داده است اما آیا مرسدس بنز GLC43 AMG می‌تواند رهبری این کلاس را از پورشه ماکان S برباید و صدرنشین شود؟

رقابت آغاز می شود:برتری ظاهری

به پورشه ی ماکان نگاه می کنیم ، ماکان درحالی‌که دارای یک طراحی کوپه مانند است ولی مرسدس بنز GLC با طراحی ساده ی خود بیشتر شبیه به یک SUV معمولی است. نسخه ی کوپه ی GLC هم به‌صورت مجزا ارائه می‌شود؛  اما تفاوت اما این مدل با قیمت ۴۸,۴۷۰ پوند گران‌تر از پورشه ی ۴۶,۶۵۰ پوندی است. AMG به بدنه ی GLC قطعات اسپرت و منحصربه‌فردی را اضافه کرده است که شامل سپرهای اسپرت جلو و عقب، اگزوز اسپرت و رینگ‌های ۱۹ اینچی مشکی‌رنگ می‌شود. این موارد موجب افزایش جذابیت طراحی GLC شده است.

مرسدس بنزGLC

این خودرو یک ۴×۴ سریع است به‌گونه‌ای که تنها در ۵٫۱ ثانیه توانست در طول تست ما از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. هنگامی که اینخودرو را  در حالت رانندگی اسپرت پلاس قرار داده شد و در حین تعویض دنده‌ها صدای زیبایی از اگزوز به گوش می‌رسد و ناله ی موتور نیز گوشنواز است؛ اما در این حالت که تهاجمی‌ترین حالت رانندگی خودرو است، گیربکس کمی سردرگم احساس می‌شود.

جدای از این موضوع سواری خودرو نرم است هرچند که هنوز هم کمک‌فنرها به دلیل وجود لاستیک‌های فاق کوتاه شوک‌های جاده را به شاسی انتقال می‌دهند. بااین‌حال تعویض دنده‌ها نرم و روان انجام می‌پذیرد. برای به حداکثر رساندن بهره‌وری، دنده‌ها به‌سرعت تعویض می‌شوند اما به دلیل وزن خالص ۱۸۴۵ کیلوگرمی GLC43، حتی اگر درخواست شتاب گیری ملایمی را هم داشته باشید گیربکس دو یا سه دنده معکوس می‌دهد.

در بخش عملکرد و دینامیک رانندگی، SUV دیگری را نمی‌توان پیدا کرد که مثل GLC باشد و مرسدس بنز کاملاً در این بخش برتری دارد. کابین هم جادار و ساده طراحی شده است. در اصل GLC نسخه ی آفرود از C کلاس است و به همین دلیل طراحی داخلی آن با سدان کامپکت اجرای مرسدس یکسان است. همچنین به تقلید از سدان پرچم‌دار S کلاس، کنسول وسط شیب‌دار و دریچه‌های هوا دایره شکل طراحی شده‌اند.

علاوه بر این، کیفیت مواد به کار رفته هم در کل خوب است. مشاهده می کنیم که نسخه ی AMG این خودرو به‌صورت استاندارد با چرم مصنوعی Artico ارائه می‌شود اما چرم واقعی هم به‌عنوان یک گزینه ۷۹۵ پوندی وجود دارد. سیستم تعلیق بادی، گرم‌کن صندلی، ورود و خروج بدون کلید، تهویه اتوماتیک، منو ناوبری و بلوتوث هم همگی به‌صورت استاندارد در GLC43 ارائه می‌شوند.

ولی موضوع نگران کننده در مورد قیمت بالای GLC43 است چراکه در مقایسه با نسخه‌های عملکرد بالا از C کلاس و E کلاس، این خودرو احساس خاص بودن را به راننده نمی دهد. همچنین برخی از ویژگی‌ها و تجهیزات در نسخه ی ارزان‌تر دیزلی هم وجود دارد؛ بنابراین GLC43 به‌عنوان یک SUV کاملاً مناسب است اما به‌عنوان یک AMG نه. این در حالی است که پورشه با وجود قیمت ارزان‌تر، احساس بهتری دارد.

پورشه ماکان S

هنگامی که به ظاهر پورشه نگاه می کنیم می بینیم که پورشه در طراحی بیرونی اس یو وی ماکان از دیگر خودروهای اسپرت خود بسیار الهام گرفته است. این درحالی‌ است که ماکان بر اساس پلت‌فرم نسل قبلی آئودی Q5 شکل گرفته است اما بسیار اسپرت‌تر از رقیب هم‌وطن خود به نظر می‌رسد. دماغه ی کم ارتفاع، بدنه ی زیبا و سقف کوپه مانند و روان آن، فوراً تصور اسپرت بودن بیشتری را نسبت به مرسدس ارائه می‌کند و همین روند در داخل هم ادامه دارد.

پورشه ماکان s

هنگامی‌که وارد کابین ماکان می‌شویم احساس می‌کنیم که کمی لوکس‌تر و بهتر از GLC است. سطوح بیشتری با چرم پوشیده شده است و کنتراست مواد در مقایسه با مرسدس قابل‌توجه است. البته صندلی‌های کامل چرمی به‌صورت استاندارد ارائه نمی‌شوند و برای ارتقاء آن‌ها باید ۲۱۶۲ پوند پرداخت کرد. منو ناوبری هم به‌عنوان یک آپشن ۱۰۵۲ پوندی ارائه شده که به نظر می‌رسد در این مورد پورشه برای ماشینی با چنینی قیمتی خساست به خرج داده است.

بااین‌حال ماکان S به‌صورت استاندارد به سیستم مدیریت ارتباطات پورشه که از طریق یک نمایشگر ۷ اینچی ارائه می‌شود، سنسورهای پارک در همه جهت، بلوتوث و کنترل تهویه ی سه منطقه‌ای مجهز شده است. با سفارش آپشن‌های بیشتر، قیمت ماکان S تقریباً هم‌سطح GLC43 گران‌تر می‌شود اما بااین‌وجود ماکان به دلیل استفاده از پیشرانه ی ۳ لیتری V6 با ۳۳۵ اسب بخار قدرت، از این لحاظ پایین‌تر از GLC قرار می‌گیرد.

طراحی داخلی مرسدس بنز

بااین‌حال به خاطر وجود گیربکس استاندارد هفت سرعته ی اتوماتیک دوکلاچه، پورشه با وجود قدرت کمتر و وزن بیشتر ۱۸۶۵ کیلوگرمی، در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر تنها ۰٫۴ ثانیه کندتر از GLC است و توانست در ۵٫۵ ثانیه به این سرعت برسد. این در حالی است گیربکس ماکان هفت سرعته و GLC نُه سرعته است اما هنگام حرکت با سرعت ۱۱۳ کیلومتر در ساعت دور موتور هر دو خودرو تقریباً یکسان است آن‌هم درصورتی‌که مرسدس دو دنده بیشتر دارد؛ بنابراین تفاوت میان این دو گیربکس آن‌قدری که ما انتظار داشتیم بزرگ نبود و ماکان هنوز هم عملکرد قابل‌ملاحظه‌ای ارائه می‌دهد.

مهندسی شاسی در هرصورت در  پورشه ماکان بهتر است و خودرو حتی بیش‌ازحد نیاز سریع است؛ بنابراین بهتر می‌توان از آنچه که موتور ارائه می‌کند استفاده نمود. این هدایت راحت و دقت بالا برای یک SUV کاملاً قابل‌توجه است.

در هنگام رانندگی با ماکان S احساس مکنیم هر سانتیمتر این آفرودر، لوکس است. این احساس با گیربکس سریع‌تر و روان‌تر و همین‌طور پالایش بیشتر، تقویت می‌شود و این یعنی ماکان مرسدس را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این احساس حتی در حالت رانندگی آفرود برای کارهای سبک خارج از جاده ی آسفالت هم وجود دارد.

 

جایگاه اول پورشه ماکان S

باید گفت که ماکان کاملاً مشابه GLC کاربردی نیست اما در جاده‌ها سریع‌تر  از مرسدس بنز است  و رانندگی سرگرم‌کننده‌تری را نیز دارد . دامپرهای تطبیقی پورشه راحتی زیادی را ارائه می‌دهند  قیمت آن هم به مراتب کمتر است . ولی این به کیفیت ماکان ضربه ای نزده است و حتی دارای کیفیت  بالاتری نیز هست و احساس منحصربه‌فرد و لوکس‌تری را ارائه می‌کند.

جایگاه دوم مرسدس بنز GLC43

GLC43 یک SUV داغ عالی است که ویژگی‌های انحصاری یک AMG را با کاربردی بالا ارائه می‌کند؛ ولی علت دوم بودن آن این است که  درحالی‌که در مسیر مستقیم مانند رعدوبرق سریع است، در پیچ‌ها نمی تواند به خوبی پورشه ظاهر شود. همچنین GLC43 احساس خاص بودن یک AMG را هم ندارد.

مشخصات فنی

مرسدس بنز GLC43 پورشه ماکان S
قیمت ۴۸,۴۷۰ پوند ۴۶,۶۵۰ پوند
پیشرانه ۳ لیتری V6 ۳ لیتری V6
قدرت ۳۶۵ اسب بخار ۳۳۵ اسب بخار
گشتاور ۵۲۰ نیوتن متر ۴۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۵٫۱ ثانیه ۵٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۷٫۷ لیتر ۷٫۹ لیتر



۲ دیدگاه

سامان حسینی

یکی از بودار ترین نقدهایی که خواندم. خودم پورشه دوست هستم ولی مصرف بنز کمتره، قدرت و گشتاورش هم بالاتره و به طور استاندارد چرم و تجهیزاتش فوله و هیچ خرجی نداره!! ولی پورشه ضعیفتره و باید برای تیون چرم و مونیتور ۲۲۰۰ پوند بیشتر بپردازی، بهتره!!!؟؟؟؟
حالا چرا؟ چون نویسنده معتقده این بنز مثل AMG روح نداره!! خب پدر آمرزیده این SUV هست و باید تغییر از آن کلاس به این کلاس را در نظر بگیری؟
متاسفانه بعضی رانندگان تست چون خودشون برند دوست هستند، نظر شخصی شان را دخالت میدهند.
این بنز بالاترین محبوبیت را در آلمان داشت و ما هم که البته فقط تماشاگر بودیم ولی تعداد متقاضی اش بالا بود و از نزدیک می دیدم.

علی یزدانی

ممنون از اطلاعات خوبتون در قسمت جدول ٱخر تعداد دنده جابه جا وارد شده… ومن به شخصه بنز رو ترجیح میدم به خاطره پیشینه ی قوی که داره