شیفر

محدود کردن اسنپ و تپسی؛ زنگ هشدار نابودی کسب و کارهای آنلاین

رسانه کلیک – وزارت کشور در نظر دارد با مصوبه‌ای اسنپ و تپسی را محدود کند تا کسب‌وکارهای اینترنتی بیش از پیش احساس خطر کنند. این بزرگترین تهدید استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین در طول عمر دولت یازدهم و دوازدهم محسوب می‌شود.

شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که در این اوضاع نابسامان اقتصادی و در شرایطی که کشور نیاز به تثبیت شغل و کارآفرینی دارد، وزارت کشور در اقدامی عجولانه و بدون دیدگاه جامع، با ارائه لایحه‌ای به دولت خواستار محدود کردن اسنپ و تپسی در سراسر کشور شود.

از طرفی اعلام این خبر توسط عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی در حالی که این لایحه در کمیسیون زیربنایی به تجمیع نرسیده موضوع را بحث برانگیزتر می‌کند.

در حالی که دولت در سال‌های اخیر به کارآفرینی و ایجاد شغل از طریق کسب‌وکارهای آنلاین چشم دوخته و از سویی گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان مهم‌ترین عامل پیشران توسعه در دستور کار قرار دارد، اعلام این خبر نه تنها رانندگان و کارکنان اسنپ و تپسی را دچار نگرانی می‌کند، بلکه تهدیدی بزرگ برای کسب و کارهای آنلاین دیگر بود و فعالان این حوزه خود را لبه تیغ احساس می‌کنند.

محدود شدن اسنپ و تپسی را می‌توان مبارزه مستقیم با تبدیل امور سنتی به کسب‌وکارهای آنلاین دانست. با اعمال این محدودیت دیجی‌کالا و بامیلو نیز باید نگران‌تر از قبل شوند، زیرا در هفته‌های اخیر عده‌ای معلوم‌الحال با انتشار شایعات و رواج آن تلاش بسیاری برای ناامیدی مردم نسبت به فروشگاه‌های آنلاین کرده و احتمال دارد با نفوذ خود در دستگاه‌های دولتی سعی در حذف این نوع از کسب‌وکارهای اینترنتی شود.

دقیقاً اتفاقی که برای فین‌تک‌ها افتاد و اگر حمایت وزارت ارتباطات و بخشی از سازمان‌های دولتی نبود، شاید هم‌اکنون نامی از استارتاپ‌های فناوری مالی یا همان فین‌تک‌ها نبود.

تنگ کردن عرصه بر کسب‌وکارهای سالم نه تنها باعث پیشرفت اقتصادی کشور و کسب‌وکارهای دیگر نمی‌شود، بلکه به سرعت آمار تولید اشتغال را منفی‌تر از قبل کرده و ضربه مهلکی به پیشرفت جامعه می‌زند؛ اتفاقی که در دوره‌های مختلف در برخی از صنایع به ویژه در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات رخ داده است.

تهدید بزرگی که امروز از سمت بخشی از دولت گریبانگیر کسب‌وکارهای اینترنتی شده است، می‌تواند به شروعی برای مرگ تدریجی کسب‌وکارهای آنلاین تبدیل شود.

به نظر می‌رسد به جای فرهنگ مقابله با توسعه فناوری که سال‌های سال در کشورمان رایج بوده و هم‌اکنون نیز وجود دارد، بهتر است فرهنگ‌سازی و آموزش لازم برای استفاده بهینه از فناور‌ی‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

26 نظرات
  1. محمود می گوید

    وضعیت فعلی اقتصاد ایران بخوبی نشان دهنده ناآگاهی مدیران اقتصادی کشور است. متاسفانه از سال ۱۳۸۵ مدیران نااشنا به علم اقتصاد در بدنه دولت فعالیت داشته اند. با این وجود علی رغم نقش و اهمیت گسترده کسب و کارهای نوین در افزایش تولید و اشتغال و مهمتر از همه حمایت از منافع مصرف کنندگان، مدیران دولتی بدون اشنایی با علم اقتصاد تنها با توجه به نظر شخصی شان که عموما صددرصد متفاوت از نظر علمی است اقدام می نمایند و در نهایت به تبع عملکرد انها روزبروز هم تولید ، هم اشتغال و بدتر از همه منافع عموم مردم بعنوان مصرف کننده بدتر می شود. متاسفانه این افراد حاضر به قبول نظر کارشناسان و خبرگان را ندارند و بسیاری از مشاوران آنها نیز از بین دوستان بله قربان گو انتخاب شده که توان پاسخ منفی به انها را ندارند.

  2. ادمین می گوید

    لطفا بدون سانسور نظرم رو بزنید بعد پاسخ بدین
    درمورد وضعیت دیجیکالا و بامیلو متاسفانه از زمانی که این دو سایت شروع به واسطه گری و فروش کالای دیگران کردن خوشون کیفیت خدماتشون پایین اوردن خواستین با مدرک و سند نشون میدین این مورد رو خود من ۲۹ مرداد سه تا گلس موبایل خریدم الان ۴ مرداد هست تازه امروز صبح دیجیکالا زده تحویل پست داده پست هم دو روز حداقل طول بشه بیاره برام تقریبا ۷ روز طول کشید سه تا گلس بیاد برای من ضمنا اگر خواستین بیش از ۵۰۰ کالا دیجیکالا رو بهتون نشون میدم که عین خود محصول با همان کیفیت حداقل در بازار ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان تر هست ضمنا چندیدن مورد مشابه من هست که بازم خواستین با مدرک نشون میدم قرار نیست اگر یک فروشگاه دیگه مثل سابق خدماتش با کیفیت نیست شما بگین یک عده تو جامعه دارن شایعه درست میکنن

  3. قاسم رحیمی می گوید

    بار اولتون نیست که مردمو ناراضی کردید

  4. هخامنش سعیدی می گوید

    خسته شدیم به خدا! هر روز یه مشکل جدید درست میکنید! آقای روحانی دست بردار خب!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.