شیفر

با سیستم اطلاعات گردشگری آشنا شوید/ اینترنت؛ قطعه مهم پازل جذب توریست!

رسانه کلیک – جایگاه ارزشمند صنعت گردشگری در سطح جهان و نقش مهم آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه موجب توجه بیشتر به ابعاد مختلف آن در سال‌های اخیر شده است. در این مطلب با مفاهیم اطلاعات گردشگری آشنا می شوید.

به گزارش کلیک؛ کاملا مشخص است که هر یک از مقاصد گردشگری چه در سطح محلی و چه در سطح ملی و بین‌المللی، نوعی ارتباط را بین خود و گردشگران برای تبادل اطلاعات برقرار می‌کند. در واقع این مقصدها اطلاعات را از طریق منابع و یا کانال‌های مختلفی که خود از سیستم‌های اطلاعاتی تشکیل شده و در حال فعالیت است، دریافت می‌کنند.

در واقع سیستم اطلاعات گردشگری شامل تمام کانال‌های اطلاعاتی مورد استفاده برای جذب گردشگر است. این کانال‌ها همواره از درون به هم متصل و مرتبط است و هر کدام نیز در جذب گردشگر اثر خود را به نسبت شرایط مقصد بر تصمیم‌گیری مسافر می گذارد.

برای معرفی بخش مهمی از کانال‌های اطلاعاتی که می‌توانند نقش خود را در جهت ارتقای بهتر مقصد ایفا نمایند می توان به پیام‌های تبلیغاتی و ارتقای مقصد توریستی، اتحادیه‌های توریستی منطقه‌ای، مراکز اطلاعات سفر، تبلیغات مسافرت انفرادی و گروهی، سمینارها و سخنرانی‌ها، بروشورها، پوسترها و علائم مربوط، وب‌سایت‌های مرتبط، بیلبوردها و تبلیغات جلوی فروشگاه‌ها، گردشگران تکرار‌کننده مسافرت، کانال‌های مجازی و دوستان و آشنایان اشاره کرد.

سیستم‌های اطلاع‌رسانی موثر گردشگری دارای ویژگی‌های خاصی هستند که در ادامه به تشریح آن می پردازیم.

در این سیستم هر کانال عملکرد خاص خودش را دارد و گردشگران ممکن است برای دستیابی به اطلاعات گوناگون از کانال‌های اطلاعاتی مختلفی استفاده کنند؛ مثلا برای تصمیم‌گیری راجع به این که در تعطیلات به کجا باید رفت، ممکن است گردشگر با دوستان یا اعضای خانواده مشورت نماید اما زمانی که به مقصد رسید به کانال‌های دیگری نیاز داشته باشد.

کلیه کانال‌های اطلاعاتی این سیستم با یکدیگر مرتبط بوده و به هم وابستگی درونی دارند؛ درست مانند زمانی که هر بخش آن مکمل بخش‌های قبل است و نوعی پیوستگی درونی در سراسر آن به چشم می‌خورد.

نظام اطلاعات گردشگری همانند یک پازل عمل می‌کند و هر قطعه از آن سیستم یعنی کانال‌های مختلف آن برای برقراری ارتباط با گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد و همانند یک پازل هرگاه بخشی از آن غایب باشد، کل آن ناقص خواهد بود. علاوه بر این چنانچه یک یا دو کانال نتوانند اطلاعات را به خوبی منتقل کنند یا اطلاعات منتشره از آنها با سایر کانال‌های سیستم مرتبط نبوده و همخوانی نداشته باشد در آن صورت نظام اطلاع‌رسانی مربوطه قادر نخواهد بود کل پیام را به طور موثر انتقال دهد.

اطلاعات گردشگری باید به راحتی و با کیفیت بالا از روش‌های مختلف مانند اینترنت و غیره قابل دسترسی بوده و دارای محتوای اطلاعاتی غنی و موثری باشد. دسترسی از طریق اینترنت مساله‌ای است که در اینجا مورد تاکید خاص قرار دارد.

دلایل ضرورت وجود مدیریت در سیستم اطلاعات گردشگری

گردشگران به منظور به دست آوردن اطلاعات و آسان‌سازی آن جهت تصمیم‌گیری سفرشان نیازمند اطلاعات سازمان یافته هستند. در حقیقت آنها نه تمایل و نه وقت کافی برای جستجوی اطلاعات پراکنده و ناقص، به ویژه سازمان نیافته دارند. به عبارت دیگر منظور یک گردشگر به دست آوردن اطلاعاتی هدف‌دار و جهت یافته برای یک مقصد گردشگری است که از بیشترین کمک در تصمیم‌گیری به مسافرت و نیز لذت سفر برخوردار باشد. 

حاکمیت بر اطلاعات، جهت‌دهی اطلاعات و نظارت بر کانال‌های اطلاعات گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. می‌توان اثربخشی در هر یک از کانال‌ها را در پدیده تصمیم‌گیری و رضایت‌مندی گردشگران بالقوه نسبت به مقصد توریستی مورد نظر ارزیابی و از این طریق نیازهای اطلاعاتی موثر مورد نیاز گردشگران در بازارهای هدف را شناسایی کرد و نسبت به تصویرسازی مثبت یکپارچه از مقصد، استراتژی‌های مناسبی را اتخاذ کرد.

اطلاعات یکپارچه و هدفمند نقش عمده‌ای در توسعه همگانی و جامعه ایفا می‌کند. این عامل به خصوص در امر گردشگری بسیار مهم است؛ از آنجا که گردشگران، جامعه را به عنوان کلیت یا اجتماع یکپارچه تلقی و مشاهده می کنند نه به عنوان یک جز، بنابراین آنها که سرمایه‌گذاران و مشتریان دائمی آینده در بخش گردشگری هستند، یکپارچگی و تصویر مثبت ذهنی از مقصد گردشگری مانند ایران عامل مهمی در جذب آنان به فعالیت گردشگری محسوب می‌شود. پس اگر می خواهیم سیستم اطلاعات را تحت مدیریت و کنترل فراگیر خود درآوریم به‌گونه‌ای که تصویری که می‌خواهیم گرفته شود، باید استراتژی مطلوب را جهت اداره و مدیریت از طریق فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات لازم در نظر بگیریم.

1 نظر
  1. آراز می گوید

    متاسفانه تو کشور ما به این مطلب زیاد توجه نمیشه و ازش استفاده نمیشه وگرنه پتانسیل های زیادی داریم تو گردشگری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.