شیفر

آغاز فصلی جدید در خدمات ارزش افزوده اپراتورهای تلفن همراه

رسانه کلیک – اتحاد و هماهنگی اپراتورهای تلفن همراه و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر سر تعیین راهکارهایی نوین برای ارائه خدمات ارزش افزوده موبایل وارد مرحله تازه‌ ای شد.

به گزارش کلیک به نقل از تسنیم؛ خدمات ارزش افزوده یا همان Value added service که به ‌اختصار Vas نامیده می‌ شود به خدماتی اطلاق می‌ شود که کاربران در ازای دریافت محتوا و استفاده از آنها، هزینه پرداخت می‌ کنند که این پروسه علاوه بر بازدهی بالا برای اپراتورهای ارایه‌ دهنده خدمات تلفن همراه، از جمله فاکتورهای قوی برای رونق بخشیدن به کسب‌ و‌ کارهایی نظیر تولیدکنندگان محتوا، توسعه‌ دهندگان محتوا و جمع‌ آوری‌کنندگان محتوا به حساب می‌ آید.

با توجه به اینکه در سرویس‌ های پیامکی، سازمان‌ ها یا اشخاص باید برای ارسال پیامک به مخاطبان خود هزینه‌ های پیامک را متحمل شوند، اما با استفاده از خدمات ارزش افزوده موبایل این امکان فراهم است که هزینه ارسال پیامک توسط مخاطبان پرداخت شود.

در حال حاضر سرویس‌ های ارزش افزوده بسیاری بر بستر شبکه اپراتورهای تلفن همراه به مخاطبان ارائه می‌ شود که طرفداران پروپا قرص خود را دارد، زیرا رویکرد آنها بیشتر بر آموزش و ارائه ارزش افزوده به معنای واقعی کلمه است، اما در همین بستر، افرادی سودجو که به طرق خاص توانسته بستری را به خود اختصاص دهند، اقدام به سوء استفاده از اعتماد کاربران کرده و با امیال صرفا اقتصادی اقدام به بمباران محتوایی مخاطبان می‌ کنند که حتی سناریوی تعریف شده در پشت پرده بسیاری از آنها مبتنی بر فریب و جعل است.

با وجود اینکه فعالیت تولیدکنندگان و توسعه‌ دهندگان محتوا بر بستر شبکه‌ های ارتباطی و موبایلی، سود هنگفتی را برای اپراتورهای ارتباطی به همراه دارد، اما فعالیت بی‌ پروا و سوء استفاده‌ هایی که در این فضا می‌ شود رفته رفته اعتبار اپراتورها را نیز خدشه‌ دار کرده و موجی از نارضایتی را به همراه می‌ آورد.

مسئله چندان عجیبی نیست که اگر شما هم به عنوان یکی از کاربران تلفن همراه بارها اقدام به غیر فعال سازی یکی از خدمات ارزش افزوده موبایل کرده باشید، اما باز هم محتوایی از آن سرویس برای شما ارسال شده یا به عبارتی توجهی به درخواست شما نشده باشد.

به صراحت می‌ توان گفت که این مسئله ناخوشایند حداقل برای یکبار هم که شده باشد، گریبان کاربران تلفن همراه را چسبیده و کاسه صبر آنان را لبریز کرده است؛ اپراتورهای تلفن همراه نیز سالیان سال است وعده‌ هایی را برای برخورد با متخلفان در این حوزه می‌ دهند، اما با تکرار کلاهبرداری‌ ها و پیامک‌ های پولی خسته‌ کننده این شائبه ایجاد می‌ شود که اپراتورها برای حفظ منافع مالی خود حاضر به برخورد قاطع با متخلفان این حوزه نیستند (فریبکاری از مشترکان اپراتورهای تلفن همراه تمامی ندارد).

اما شاید رویکرد جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حفظ اعتماد مشترکان به خدمات ارتباطی، راه چاره‌ ای برای برون‌رفت از شرایط حاکم بر این بخش باشد که ظاهرا توانسته اپراتورهای تلفن همراه را نیز برای جلوگیری از تخلفات بیشتر متحد و یک‌دل کند.

ظاهرا تصمیمات جدیدی در بدنه ارتباطی کشور برای ورود به این بخش در حال اتخاذ است، زیرا اخیرا ابوذر مهرمنش مدیر کل خدمات ارزش افزوده همراه اول با علم بر دغدغه کاربران تلفن همراه نسبت به خدمات ارزش افزوده موبایل توییتی را منتشر کرده که نویدی خوشایند را در بطن خود دارد.

وی با اشاره به جلسه مدیران عامل و مدیران ارزش افزوده دو اپراتور اول و دوم تلفن همراه کشور با وزیر ارتباطات گفته است «این جلسه درباره خدمات ارزش افزوده بود که دغدغه‌ ها و توصیه‌ های شنیدنی و به حقی را از وزیر ارتباطات شنیدیم؛ ضرب‌ الاجل دو هفته‌ ای انشاء الله نتایج راضی‌ کننده‌ ای را به همراه خواهد داشت (مهلت دو هفته‌ ای اپراتورها برای ساماندهی سرویس‌ های ارزش افزوده).

متن این پیام حاکی از ایجاد نوعی هماهنگی بین مسئول ارشد حوزه ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه است که ضرب‌ الاجل مطرح شده نیز خبر از شکل‌ گیری اتفاق‌ نظری بین مجریان و ناظر بر این حوزه می‌ دهد؛ هر چند تلاش‌ های بسیاری از ابتدای کار دولت برای مقابله با حجم گسترده پیامک‌ های تبلیغاتی و سرویس‌ های ارزش افزوده جعلی شده که نتایج خوبی را هم به همراه داشته است، اما همچنان سودجویان با بهره‌ گیری از ظرفیت‌ های جدیدتر به دنبال دور زدن محدودیت‌ ها هستند که امید می‌ رود با راهکارهای اندیشیده شده، این مهم محقق شود.

اظهارات شفاف این مدیر حوزه اپراتوری و در میان گذاشتن موضوع جلسه با وزیر ارتباطات، به نوعی حکایت از آمادگی اپراتور اول برای تأمین شرایط این ضرب‌ الاجل دارد که با توجه به حضور نمایندگان اپراتور دوم در آن جلسه، امید می‌ رود سایر اپراتورها نیز قادر به تأمین شرایط لحاظ شده در این ضرب‌ الاجل باشند تا نهایتا کاربران به قضاوت در این حوزه رقابتی بپردازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.