شیفر

شرکت اکتیویژن از دلایل قطع همکاری با بانجی می‌گوید

رسانه کلیک – چند هفته‌ی پیش شرکت اکتیویژن رسما قطع همکاری با بانجی را تایید کرد و امروز، آن‌ها طی توضیحاتی از دلایل این قطع همکاری، پرده برداشتند.

اولین همکاری شرکت‌های اکتیویژن (Activision) و استودیوی بانجی (Bungie) در رابطه با خلق IP جدیدی به نام Destiny شکل گرفت و این بازی در سال 2014 میلادی عرضه شد. استودیوی بانجی با ساخت نسخه‌های ابتدایی فرانچایز Halo توانایی‌ها خود را ثابت کرده بود و بر اساس همین توانایی‌ها و اعتبار، انتظار می‌رفت که Destiny هم یک بازی بی‌نظیر دیگر از این استودیو باشد اما متاسفانه این بازی نتوانست انتظارات را برآورده کند. نسخه‌های بعدی این مجموعه بازی یعنی Destiny 2 و Forsaken اوضاع بهتری نسبت به نسخه‌ی اول داشتند اما با این وجود، نتوانستند آن طور شاید و باید عملکرد مثبتی در بازار بازی‌های ویدیویی داشته باشند و از این نظر، انتظارات سازندگان این بازی برآورده نشد.

ظاهرا همین مسئله، اصلی‌ترین دلیل قطع همکاری با بانجی از سوی شرکت اکتیویژن بلیزارد بود. این شرکت امروز با بررسی آمار درآمد سالانه‌ی خود، یکبار دیگر از قاطعیت قطع همکاری با بانجی صحبت کرد. مهم‌ترین نکته در رابطه با جدایی اکتیویژن از بانجی، حق امتیاز Destiny بود که بر اساس قرارداد‌های نوشته شده بین این دو شرکت، به صورت تمام و کمال به استودیو بانجی واگذار شد. مدیر عملیاتی شرکت اکتیویژن، کدی جانسن (Coddy Johnson) در رابطه با این مسئله مصاحبه‌ای انجام داده است. او در این مصاحبه اعلام کرده است که شرکت اکتیویژن بلیزارد از تصمیم خود مبنی بر قطع همکاری با بانجی اطمینان کامل دارد و راه جداگانه‌ای برای اکتیویژن و بانجی در نظر گرفته شده است. قطع همکاری با بانجی به صورت توافقی و در فضایی دوستانه به مرحله انجام رسیده است و این مسیر درست‌تری هم برای اکتیویژن و هم برای بانجی است.

کدی جانسون صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد:

از این به بعد بانجی می‌تواند خودش روی IP که خلق کرده است، یعنی Destiny، تمرکز داشته باشد و ما هم روی فرصت‌هایی بزرگی که با استفاده از فرانچایز‌های بزرگی و بهترین منابعی که در اختیار داریم، تمرکز خواهیم کرد. ما به صورت متقابل توافق کردیم که تمام حقوق تجاری مربوط به این IP را به بانجی بازگردانیم و چنین چیزی، در سیاست‌های شرکت ما ریشه‌دار است.

قرارداد مبنی بر همکاری اکتیویژن بلیزارد و بانجی در سال 2010 میلادی (9 سال پیش) نگارش شد که بر اساس آن، مقرر شده بود همکاری این دو شرکت تا مدت 10 سال دیگر (یعنی تا سال 2020) اعتبار داشته باشد. متاسفانه یا خوشبختانه، این قرارداد یک سال زودعر از موعد انقضای آن فسخ شد اما همان طور که در بالا اشاره شد، یکی از مهم‌ترین تبصره‌های این بود که این IP (یعنی Destiny) متعلق به بانجی باشد. چرا که شرکت اکتیویژن بلیزارد IP‌های بسیار بزرگی مانند Call of Duty و World of Warcraft یا حتی Diablo را در اختیار دارد و در آن مقطع، هیچ نیازی مبنی بر داشتن IP جدیدی احساس نمی‌کرد. البته صحبت‌های اخیر مدیران این شرکت هم تایید می‌کند که آن‌ها هنوز هم نیازی به داشتن IP دیگری ندارند.

قطع همکاری با بانجی Destiny

جاسنون در ادامه‌ی صحبت‌هایش اظهار کرد:

ما هیچ مالکیت اساسی روی Destiny نداشتیم و بیشتر برای IP‌های بزرگ و حرفه‌ای خودمان کار کردیم چرا که ما تفاوت خاصی با دیگران در صنعت بازی‌های ویدیویی نداریم. البته در اختیار داشتن یک IP جدید این امکان را به شما می‌دهد تا تجربیات متفاوتی را کسب کنید و تعامل‌های جدیدی را داشته باشید که چنین چیزی در نهایت باعث می‌شود جایگاه و ساختار اقتصادی بالاتری داشته باشید؛ چنین چیزی فقط با در اختیار داشتن یک IP خوب میسر می‌شود.

او طی یک مصاحبه تلفنی دیگر اعلام کرد که اکتیویژن قصد قطع همکاری با بانجی را داشت چرا که این استودیو نتوانسته انتظارات تجاری اکتیویژن بلیزارد را برآورده کند. او در رابطه با این مسئله اظهار کرد:

Destiny محتوای با کیفیت و تحسین برانگیزی دارد اما نتوانسته است که انتظارات مالی ما را برآورده کند.

البته پیش از این، چند هفته بعد از انتشار جهانی بازی Destiny 2: Forsaken اکتیویژن اعلام کرده که از روند و آمار فروش این بازی رضایت ندارد اما در مقابل، بانجی اظهار کرده بود که هنوز از این IP ناامید نشده است.

شاید جالب باشد بدانید که اکتیویژن، دو تا از استودیو‌های زیر مجموعه خود، یعنی های مون (High Moon Studios) و وکریوس ویژنز (Vicarious Visions) را مجاب به کمک در توسعه‌ی بازی Destiny 2 کرده بود. اما تنها این مسئله، هزینه‌هایی نبود که اکتیویژن متحمل شده بود. آن‌ها پس از بررسی آمار درآمد سالانه خود متوجه این مسئله شدند که با این تفاسیر، بازی Destiny 2 و Forsaken برای آن‌ها سودی نداشته است.

بنابر تصمیم اکتیویژن، های مون و وکریوس ویژنز ابتدا باید روی Destiny متمرکز می‌شدند و بعد از اتمام این پروژه، قادر بودند به سایر پروژه‌های در حال توسعه‌ی اکتیویژن ملحق شوند. با توجه به این مسئله که اکتیویژن قطع همکاری با بانجی را قطعی کرده است، به نظر می‌رسد که تعدادی از نیرو‌های این دو استودیو از این به بعد روی IP‌های Call of Duty، Candy Crush، Overwatch، Warcraft، Hearthstone، و Diablo کار خواهد کرد. البته چنین چیزی هنوز به صورت رسمی تایید نشده است اما با توجه به این که اکتیویژن در نظر دارد تعداد نیرو‌های استودیو‌های سازنده این بازی‌ها را تا 20 درصد افزایش دهد، چنین احتمالی هم وجود دارد که برخی از اعضای استودیو‌های های مون و فکریوس ویژنز به سایر استودیو‌های زیرمجموعه اکتیویژن، منتقل شوند.

آقای کدی جانسون، در پایان صحبت‌های خود ادعا کرد که پس از این که آمار فروش بازی Destiny به طور کلی در ماه نوامبر سال گذشته میلادی بررسی شد، خود استودیو بانجی تصمیم گرفت که دیگر ما به عنوان ناشر سری بازی Destiny فعالیتی نداشته باشیم و ما هم قطع همکاری با بانجی را اواخر ماه دسامبر (اوایل دی ماه 97) و پیش از آغاز سال نو میلادی، قطعی کردیم.

لازم به ذکر است که روز گذشته، خبر بزرگی در رابطه با شرکت اکتیویژن بلیزارد منتشر شد که بر اساس آن، این شرکت تصمیم گرفته است که 8 درصد از نیرو‌های خود را تعدیل کند. اگر این درصد صحت کامل داشته باشد، نزدیک به 800 نفر از این شرکت جدا خواهد شد. البته احتمال می‌رود که این دسته از فراد، از بخش‌های اداری، بازاریابی و چاپ باشند و از استودیو‌های بازیسازی این شرکت، کسی تعدیل نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.