نقش تغذیه مناسب در مقابله با ویروس کرونا چیست؟

رسانه کلیک – ویروس کرونا تبدیل به خبر داغ این روزهای ایران و جهان شده است. یکی از مهم ترین موارد در این زمینه، تغذیه مناسب برای کرونا که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.  در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است (علایم ویروس کرونا و تفاوت‌های آن با سارس و آنفولانزا را بشناسید).

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

در این میان و در حالی که وحشت ابتلا به ویروس کرونا باعث شده اغلب افراد به پیشگیری فکر کنند، تغذیه های متفاوتی توصیه می‌شود.

اما اگر از نگاه کارشناسان تغذیه به این موضوع نگاه کنیم، اولویت مصرف ما در زمانی که خطر ویروس کرونا در کمین است، کدام‌ها خوراکی‌ها هستند؟

نقش تغذیه مناسب برای مقابله با ویروس کرونا

در ادامه به بررسی خوراکی های مختلف می پردازیم. با ماه همراه باشید.

نقش ویتامین‌ها در مقابله با کرونا؛ لیمو و اثرش بر کرونا

از نگاه کارشناسان تغذیه مصرف ویتامین‌ها می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشند. به گفته کارشناسان تغذیه ویتامین C نقش بسیار مهمی در پشتیبانی، بازسازی، تقویت سیستم ایمنی و مقاوم سازی بدن داشته و با توجه به آنتی اکسیدان بودن، به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد بدن به سیستم ایمنی کمک می‌کند. به نظر می‌رسد که ویتامین C با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون، فرآیند مبارزه با عفونت را تقویت می‌کند.

ویتامین C در انواع میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. مصرف مرکبات از جمله لیمو، پرتقال، نارنگی و گریپ‌فروت و انواع توت، انبه، کیوی و انواع سبزیجات تازه از منابع خوب آن به شمار می‎آیند.

نقش مواد معدنی در مقابله با ویروس کرونا

از زاویه دید کارشناسان تغذیه تامین آهن موردنیاز بدن جهت خونسازی و تقویت نیروی دفاعی بدن الزامی بوده و کمبود آن می‌تواند ایمنی کلی بدن را کاهش دهد. در این گروه از مواد غذایی مصرف انواع ماهی‌ها، گوشت قرمز و تخم مرغ از منابع حیوانی آهن و کلم قمری، چغندر قرمز، کلم بروکلی، غلات و حبوبات، گردو، جوانه گندم وانواع مغزها و آجیل‌ها از منابع منابع گیاهی آن هستند.

موادغذایی حاوی روی، منیزیم و سلنیوم تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بوده و منابع غذایی روی در گوشت‌های مختلف، غلات و حبوبات، بادام زمینی، شیر کم چرب و تخم مرغ، منابع غذایی منیزیم در بادام زمینی، اسفناج، نخودسبز، گوشت گاو و گوساله، انواع میوه‌ها، سیب زمینی و آجیل، نان جو، نان گندم، جوانه گندم، سبوس گندم، عدس، لوبیا سفید، کلم بروکلی، اسفناج و سایر سبزیجات، گردو، فندق و بادام و منابع غذایی سلنیوم در انواع پنیر، شیر، تخم مرغ، گوشت و جگر گوساله و گاو، قلوه، ساردین و سایر انواع ماهی‌ها یافت می‎شوند.

نقش کلسیم در مبارزه با ویروس کرونا

کلسیم موجود در شیر، لبنیات، کنجد، بادام، لوبیای سویا، کلم سبز، اسفناج و کلم بروکلی و اسیدهای چرب امگا-3، ویتامین‌های گروه B ،E ،A، بتا-کاروتن و لسیتین و استیل کولین هم از جمله مواد مغذی موثر در سیستم ایمنی بدن هستند.

نقش فیبر و پروتیین در مقابله با کرونا

میوه‌ها و سبزیجات و غلات سبوس‌دار حاوی فیبر هستند، در خصوص پروتئین نیز کمبود آن می‌تواند ایمنی کلی بدن را کاهش دهد، توصیه می‌شود افراد برای تقویت سیستم ایمنی بدن، خوراکی‌هایی همچون تخم مرغ، سویا، خشکبار، غذاهای دریایی و گوشت حاوی پروتئین را مصرف کنند.

تغذیه ویروس کرونانقش آنتی اکسیدان‌ها در مقابله با کرونا | چای سبز و اثراتش بر کرونا

آنتی اکسیدان‌ها با مقابله با رادیکال‌های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن مانع از تخریب سلولی و کاهش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها بویژه سرطان می‌شوند، میوه‌ها و سبزی‌های زرد، نارنجی و قرمز، مواد غذایی دارای ویتامین‌های C و E در مرکبات، فلفل دلمه‌‎ای‌ها، میوه‌ها و سبزی‌های رنگی خام، گوجه‌ فرنگی، مرکبات، چغندر، توت فرنگی، کیوی، نخود، هویج، تخمه آفتابگردان، سیب، بادمجان، پیاز قرمز و منابع غذایی حاوی سلنیوم، غذاهای دریایی و جگر و منابع روی، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، مغزها، حبوبات، غلات سبوسدار و … دارای آنتی اکسیدان هستند.

تغذیه ویروس کرونانقش مایعات در مقابله با کرونا

 نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی می‌تواند مواد سمی را از بدن دفع و خارج کرده و سیستم دفاعی بدن را تقویت کند، می‌توان روزانه بخشی از دریافت مایعات خود را به چای سبز اختصاص داد، چرا که چای سبز به علت داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی پلی فنول‌ها و فالونوئیدها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

تغذیه ویروس کرونامصرف کدام خوراکی‌ها باعث رشد کرونا می‌شود؟

مصرف بیش از حد چربی‌ها به ویژه چربی‌های اشباع شده و اسید چرب امگا-6 و کلسترول، قندهای افزوده شده و رژیم‌های غذایی با گلیسمیک بالا می‌توانند موجب کاهش عملکرد گلبول‌های سفید خون شده و به شکل گیری التهاب و آسیب سیستم ایمنی منجر شود.

تغذیه مناسب می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را برای مقابله با ویروس کرونا آماده تر کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .