شیفر

بایدها و نبایدهای دورکاری ؛ به کارگیری روش های مناسب

رسانه کلیک – با ادامه پیشروی کرونا در مناطق مختلف و لزوم رعایت نکات ایمنی، بسیاری از سازمان ها و تشکیلات برای جلوگیری از رکود تجاری، به دورکاری متوصل شده اند. در این مطلب به معرفی بایدها و نبایدها در این فرایند پرداخته ایم.

تحلیلگران دنیای تکنولوژی چند سال پیش از محبوبیت بالای دورکاری در سال 2020 خبر دادند؛ اما حتی آنان نیز پیشبینی نمی کردند که شمار فریلنسرها در سال میلادی جدید، تا این حد افزایش پیدا کند. امروزه عوامل مختلفی از جمله و شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی کارخانه ها و دفاتر، باعث شده تا بسیاری از افراد، کار کردن در خانه را به رفتن به دفاتر کاری ترجیح دهند.

طبق بررسی های انجام شده توسط 8×8، تا پایان ماه فوریه حدود 44 درصد از کارکنان تمام وقت تحت تاثیر این اپیدمی قرار گرفته اند، حدود 55 درصد از سفرهای کاری کاملا لغو شده و تعداد کنفرانس های ویدئویی حدود 40 درصد افزایش یافته است. در چنین شرایطی سازمان ها و تشکیلات باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب، با بایدها و نبایدهای حوزه دورکاری آشنا شوند. در ادامه نکات دانستنی لازم در این زمینه را با یکدیگر مرور می کنیم.

درک صحیح از تغییرات

توجه داشته باشید که حتی هنگام دورکاری نیز تصمیمات باید بر اساس شواهد و منطق گرفته شوند، نه احساسات فردی. بنابراین برای بررسی نحوه تاثیر ارتباطات از راه دور روی تجارت، باید فرایندهای مختلف را مورد بررسی قرار داد و مزایای احتمالی ناشی از تغییرات را به خوبی شناسایی کرد.

تعیین خط مشی مناسب

رایج ترین اشتباهی که حین دورکاری از افراد سر می زند، عدم تنظیم قواعد و ضوابط رسمی است. این کار در نگاه اول غیر ضروری به نظر می رسد، اما در اصل یکی از اجزای مهم و اصلی تجارت است که عمل به آن، آرامش خاطر طرفین را به همراه دارد. مهم نیست که با 1 نفر سر و کار دارید یا 1000 نفر؛ این جزء از تجارت می تواند یا سبب پیشرفت شده و یا شکست شما را رقم بزند.

یافتن راهنمای مجرب

بهتر است به منظور سهولت در فرایند و جلوگیری از هر گونه انزوا، در اسرع وقت با متخصصان دورکاری در زمینه خود ارتباط برقرار کنید. شاید جالب باشد بدانید که کار در منزل نیز مشکلاتی را در پی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به رکود شغلی اشاره کرد. افراد با تجربه قادر خواهند بود تا با ارائه دستور العمل ها و راهنمایی های موثر، شما را تا رسیدن به حداکثر بهره وری یاری کنند.

در اینجا باید خاطرنشان کنیم که نبایدهای حوزه دورکاری درست به اندازه بایدها حائز اهمیت هستند. در ادامه به بررسی مواردی پرداخته ایم که بهتر است هنگام کار در منزل از انجام آن ها پرهیز کنید.  

گمان نکنید که در زمینه دورکاری تجربه دارید

توجه داشته باشید که اعتماد به نفس بیش از حد در این زمینه خاص، می تواند بسیار مشکل ساز باشد. در واقع شرکت هایی که به دورکاری عادت ندارند، در آغاز سعی می کنند تا طول دوره های کاری را با هر سختی که شده افزایش دهند؛ چراکه آنان هنوز با فرهنگ فریلنسری، شیوه های دیجیتالی و عادت های کاری روزمره آشنایی کامل ندارند. برخی مشاغل به اشتباه فکر می کنند که برای کار در منزل آماده هستند. اما به خاطر داشته باشید که انعطاف پذیری موقت لزوما به معنای داشتن یک خط مشی جامع نیست.

محیط کار قبلی را عینا بازسازی نکنید

مسلما کار در منزل تفاوت های بسیاری با کار در دفاتر رسمی دارد. افرادی که تا کنون سابقه فریلنسری نداشته اند، تفاوت اصلی را در محیط کار می بینند. در صورتیکه که به هیچ وجه این گونه نیست و اگر شخص سریعا به اشتباه خود پی نبرد ممکن است به کل فرایند دورکاری آسیب عمده ای برساند. به یاد داشته باشیم که اصول حاکم بر دورکاری کاملا متفاوت است و به همین علت رویکردهای مختلفی را می طلبد.

تصور نکنید که افراد با اصول دورکاری آشنایی دارند

می دانیم که کارکنان در حین دورکاری مقید به مکان خاصی نیستند؛ اما همین امر در صورت نداشتن مهارت های لازم، میزان بهره را به شدت کاهش می دهد. افراد متخصص در این زمینه معتقد هستند که پیش از آغاز دورکاری، باید دانش کافی در اختیار کارکنان قرار داده شود. در غیر این صورت، شرکت قادر به ادامه موفقیت های خود نخواهد بود.

منبع forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.