آموزش اینستاگرام

چگونه تولید محتوا را یاد بگیریم؟

همراه اول در کلیک

رسانه کلیک – تا همین چندسال قبل خیلی‌ها نمی‌دانستند محتوا چیست حالا هر سایت کاریابی که نگاه کنید حتماً برای مشاغل محتوا دسته‌بندی دارد. مشاغلی مثل تولید کننده محتوا، مدیر محتوا، استراتژیست محتوا، مدیری محتوای شبکه‌های اجتماعی و … مشاغل جدیدی هستند که می‌توانید به راحتی یاد بگیرید و کسب درآمد کنید.

تنها مشکلی که وجود دارد یادگیری است! از کجا و چطور تولید محتوا یاد بگیریم؟ نیاز به دانشگاه رفتن دارد؟ آموزشگاه بروم یا خودم یاد بگیرم؟ در ادامه می‌خواهیم به همین چند سوال ساده جواب دهیم. سوالاتی که در ظاهر ساده هستند اما آزمون خطا کردن می‌تواند سال‌هایی از عمرتان را هدر دهد.

اصلا این تولید محتوا یعنی چه؟

تولید محتوا در یک کلام یعنی نوشتن، طراحی، ضبط کردن و خلاصه ساخت هرچیزی که در دنیای اینترنت می‌بینید.

مثل چی؟

پست‌های اینستاگرام، مقالات وبسایت‌ها، پادکست، ویدیوهای سرگرم‌کننده یا آموزشی و…

تمام این کارها تولید محتوا است، اما قرار نیست یک نفر تولید کننده محتوا همه این کارها را بلد باشد. این شغل هر روز تخصصی‌تر می‌شود. برای مثال کسی که فقط مقاله می‌نویسد کارش از گرافیست جداست و کسی که اکانت‌های شبکه اجتماعی یک برند را مدیریت می‌کند کارش از طراح پست‌های اینستاگرام جداست.

خب حالا فکر می‌کنید کدام یکی از این شغل‌ها بهتر است؟ کدام حقوق بیشتری می‌گیرد؟ هر کدام چه مهارتی نیاز دارد؟

تفاوت شغل‌های تولید محتوا در چیست؟

مشاغل محتوا را براساس نوع محتوا تقسیم می‌کنند.

  • محتوای نوشتاری
  • محتوای گرافیکی
  • محتوای ویدیویی
  • محتوای صوتی

تفاوت اصلی مشاغل مرتبط با هر حوزه تولید محتوا در توانایی کار با ابزارها و مهارت‌هایی است که باید بلد باشید. 

در ادامه خیلی مختصر و مفید توضیح می‌دهیم که هر حوزه از تولید محتوا چه مهارت‌هایی نیاز دارد.

چطور تولید محتوای نوشتاری یاد بگیریم؟

تولید محتوای نوشتاری به مهارت نویسندگی نیاز دارد. باید نویسنده خوبی باشید.

مهم نیست در چه موضوعی یا در چه لحنی می‌نویسید، مهم خلاقیت و توانایی شما در نوشتن به صورت درست، اصولی، روان و انتقال پیام است.

یک محتوای نوشتاری خوب به جذب بازدید کننده، افزایش مشتری و در نهایت افزایش فروش و کسب درآمد کمک می‌کند.

یک کارشناس تولید محتوای نوشتاری به این مهارت‌ها نیاز دارد:

  • آشنایی با اصول و نکات نویسندگی در وب
  • آشنایی با زبان‌های خارجی (برای ترجمه)
  • مهارت کار با نرم‌افزارهای مجموعه آفیس
  • مهارت جستجو و تحقیق در اینترنت
  • آشنایی با اصول بازاریابی محتوا
  • آشنایی با سئو

از کجا یاد بگیریم؟

بعضی مهارت‌های تولید محتوا نیاز به توضیح اضافه ندارند. مثلاً زبان خارجی راه و چاه خودش را دارد، یادگیری کار با ورد و اکسل هم انواع منابع آموزشی دارد.

مهارت‌هایی که بیش از همه مهم‌تر است و کمتر جایی می‌توانید منابع خوبی پیدا کنید، مهارت نویسندگی در وب، اصول بازاریابی محتوا و سئو است.

اگر همین حالا در گوگل جستجو کنید «آموزش تولید محتوا» هزاران مقاله و دوره آموزشی پیدا می‌شود اما کدام بهتر و سریع‌تر است؟

پیشنهاد من به شما خواندن مقالات رایگان سایت نوین در حوزه تولید محتوا، سئو و بازاریابی و بعد از آن شرکت در دوره‌های تخصصی است. 

نوین دو دوره تخصصی برای یادگیری تولید محتوا و یک کتاب ارائه کرده‌ است. دوره‌های آموزشی به صورت ویدیو و قابل دانلود هستند. 

کتاب بمب‌گذاری در محتوا یک راهنمای جامع و جالب برای آشنایی با کلیات و اصول تولید محتوا است.

دوره آموزش تولید محتوا برای افرادی مناسب است که تازه می‌خواهند شروع کنند. در این دوره قدم به قدم یاد می‌گیرید چطور مقاله‌های عالی و با هدف جذب کاربرها بنویسید.

دوره آموزش یافتن کلمات کلیدی این دوره یکی از کلیدی‌ترین مهارت‌های بازاریابی دیجیتال را به شما آموزش می‌دهد. مهارتی که علاوه بر تولید محتوا، در سئو و استراتژی‌های کسب‌و‌کار شما کاربرد دارد. 

دوره بعدی کمی تخصصی‌تر است، اما به زبان ساده بیان شده است. در دوره آموزش استراتژی محتوا یاد می‌گیرید چطور برای تولید محتوا برنامه‌ریزی کنید و کاملاً حساب شده جلو بروید.

شما می‌توانید تمامی آموزش‌های محتوایی نوین را در آدرس:

novin.com/academy-category/content مشاهده کنید. برای دریافت مشاوره رایگان هم می‌توانید با شماره 41897070-021 تماس بگیرید. 

چطور تولید محتوای گرافیکی و ویدیویی یاد بگیریم؟

تولید محتوای گرافیکی شامل انواع محتلف تصویرسازی می‌شود. پست‌های تصویری اینستاگرام، اینفوگرافی، بنرهای تبلیغاتی و …

تولید کننده محتوای گرافیکی اول باید با اصول طراحی آشنا شود بعد کار با ابزارهای مختلف مثل فتوشاپ، ایلاستریتر، کورل، این‌دیزاین و … را یاد بگیرد.

برخی از کارشناسان تولید محتوای گرافیکی همزمان عکاسی، فیلم‌برداری و تولید محتوای ویدیویی هم انجام می‌دهند.

در تولید محتوای ویدیویی مهارت‌های فیلمبرداری، نورپردازی و ویرایش ویدیو اهمیت بیشتری دارد.

یادگیری نرم‌افزارهایی مثل پریمیر و افترافکت تقریباً برای تمام کارهای ساده و حرفه‌ای کافی است.

خوشبختانه در حوزه تولید محتوای ویدیویی آموزش‌های رایگان زیادی در یوتیوب وجود دارد.

چطور تولید محتوای صوتی کار کنیم؟

تولید محتوای صوتی شامل پادکست، دوبله کردن انیمیشن و گویندگی تبلیغاتی می‌شود.

مشاغل تخصصی این حوزه شامل صدابرداری و ویرایش صدا و گویندگی است.

در چند سال گذشته تولید پادکست رونق گرفته و نیاز به افرادی که محتوای پادکست بسازند بیشتر شده است.

معمولاً یک یا چند نفر متن پادکست را می‌نویسند و یک یا چند نفر این متن را به صورت صوتی اجرا و ضبط می‌کنند.

اگر صدای خوبی دارید می‌توانید گویندگی کنید یا اگر به کارهای فنی صدا و موسیقی علاقه دارید می‌توانید به صورت تخصصی کار تدوین انجام دهید.

حتما باید مدرک داشته باشیم؟

اغلب شرکت‌هایی که نیروی تولید استخدام می‌کنند به مدرک دانشگاهی یا آموزشگاهی متقاضیان توجه نمی‌کنند.

بیشتر این تخصص‌ها رشته دانشگاهی ندارند و اگر هم داشته باشند فقط یک مدرک نمی‌تواند تضمین کننده مهارت و به‌روز بودن شما باشد.

اخذ مدارک از آموزشگاه‌ها یا دوره‌های آموزشی هم کمک کننده است اما ضروری نیست. در نهایت تنها چیزی که مهم است تسلط و سطح تخصص افراد است.

خودتان می‌توانید در موضوعاتی که علاقه دارید تولید محتوا کنید و با آزمون و خطا مهارت‌های خود را به چالش بکشید.

راه‌اندازی یک وبلاگ، پیج اینستاگرام یا کانال ویدیو هزینه‌ای ندارد. همین کارهایی که از روی علاقه تولید و منتشر می‌کنید می‌تواند یک نمونه کار و سابقه عالی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.