رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای:

فراهم نبودن امکانات فنی برای اتصال کسب‌وکارها به سامانه احراز هویت امتا

رسانه کلیک – رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در جدیدترین اظهارات خود گفت که هنوز امکانات فنی اتصال کسب‌وکارها به سامانه احراز هویت امتا برای احراز هویت کاربرانشان فراهم نشده است.

اواسط شهریور ماه امسال بود که دادستانی کشور در ابلاغیه‌ای به اتحادیه کسب و کارهای مجازی کشوری اعلام کرد که کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی ملزم به احراز هویت کاربران خود از طریق سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیکی یا  ”امتا” کنند. براساس این نامه در گام نخست کسب‌وکارهای فعال در حوزه نیازمندی خودرو و مسکن ملزم به اتصال به این سامانه برای احراز هویت کاربرانشان بودند. همان زمان فعالان صنف خصوصی حوزه IT نسبت به این دستور واکنش و در نامه‌هایی تاکید کردند که احراز هویت کاربران در فضای مجازی یک امر ضروری است؛ اما این کار نباید با اجبار همراه باشد. با تمام این اعتراض‌ها ابتدای هفته جاری معاون امور فضای مجازی دادستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان تاکید کرد که از ابتدای مهر ماه باید اتصال سایت‌های خودرو و مسکن به امتا انجام شود.

اکنون نیز جعفر محمدی، رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر می‌گوید که این مهلت در حالی اعلام شده که امکانات فنی برای اتصال کسب‌وکارها به امتا فراهم نیست و بعید هم به نظر می‌رسد که در این مدت کوتاه چنین امکاناتی فراهم شود.

محمدی در ادامه گفت: «ما مخالفتی با احراز هویت کاربران نداریم؛ اما اینکه این کار با اجبار باشد درست نیست. در حال مذاکره با نهادهای مربوطه در این زمینه هستیم و امیدواریم که به نتیجه‌ای برسیم؛ اما اگر به نتیجه‌ای هم در دو یا سه روز آینده نرسیم در حال حاضر امکانات فنی این اتصال فراهم نشده است که از فردا کسب‌وکار آنلاینی به سامانه امتا متصل شود.»

در حالی محمدی از آماده نبودن زیرساخت‌های فنی این اتصال می‌گوید که مسئولان سامانه امتا پیش‌تر اعلام کرده‌ بودند که زیرساخت‌های فنی برای اتصال کسب‌وکارهای آنلاین به این سامانه برای احراز هویت کاربرانشان کاملا آماده است. براساس اظهارت این مسئولان سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیکی از مرداد سال گذشته راه‌اندازی و حتی در مقطعی از آن برای احراز هویت کاربران برخی سایت‌های خودرو نیز استفاده شده است. همچنین مسئولان امتا تاکید می‌کنند که طی چند روز گذشته مراحل تستی اتصال چند کسب‌وکار آنلاین به امتا نیز انجام شده است.

با تمام اینها همچنان کسب‌وکارهای آنلاین نگرانی‌هایی از اتصال به سامانه امتا دارند. رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر در پاسخ به این سوال که چرا کسب‌وکارها با اتصال به سامانه امتا مخالف هستند توضیح داد: «این اتصال با این اجبار کسب‌وکارها را با مشکل مواجه می‌کند و در نهایت با توجه به اینکه فرایند اتصال هم مشخص نیست می‌تواند در این شرایط اقتصادی کشور ریزش کاربران این پلتفرم‌ها را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر من به عنوان یک کسب‌وکار نمی‌خواهم دیتای کسب‌وکارم را که برایم از اهمیت بالایی برخوردار است در اختیار سامانه‌ای بگذارم که پروتکل‌های امنیتی آن مشخص نیست.»

محمدی تاکید می‌کند که در حال حاضر یکی دیگر از پیچیدگی‌های این اتصال وجود سامانه‌های احراز هویتی دیگر در کشور است. او در این مورد گفت:‌ «براساس سند نظام هویت معتبر فضای دیجیتال که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده، موضوع احراز هویت کاربران در فضای مجازی و ایجاد سامانه مخصوص در این زمینه بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است. در این سند تاکید شده که این وزارتخانه با یک‌پارچه کردن سامانه‌هایی که در این زمینه دارد، امکانات لازم برای احراز هویت کاربران پلتفرم‌های آنلاین را در اختیار کسب‌وکارها بگذارد.» محمدی تاکید می‌کند که دغدغه‌های نهادهای حاکمیتی از جمله دادستانی در مورد احراز هویت کاربران منطقی است؛ اما تصمیم‌گیری در مورد پیاده‌سازی این دغدغه باید در فضایی  بدون اجبار صورت گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.