اصطلاحات بازارهای ارز دیجیتال

دنیای ارزهای دیجیتال پر از اصطلاحات کاربردی است که ما به‌عنوان یک معامله‌گر در بازار کریپتو باید بلد باشیم. بازار رمز ارزها هم مانند دیگر بازارهای مالی، ریسک‌های زیادی دارند. هرچقدر ما بتوانیم اطلاعات خود را به‌روز نگه‌داریم و تجربه خود را زیاد کنیم، سود بیشتری کسب می‌کنیم.

اصطلاحات بازارهای ارز دیجیتال

بازار رمز ارزها هم مانند دیگر بازارهای مالی، ریسک‌های زیادی دارند. هرچقدر ما بتوانیم اطلاعات خود را به‌روز نگه‌داریم و تجربه خود را زیاد کنیم، سود بیشتری کسب می‌کنیم.

در این مطلب برخی از پرکاربردترین اصطلاحات بازارهای ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم و در انتها یک بررسی کلی از بازار کریپتو ارائه می‌دهیم.

اصطلاحات دنیای ارزهای دیجیتال که باید بدانیم

آدرس (Address)

هر ارز دیجیتال یک آدرس منحصربه‌فرد دارد که داده‌ها در آن ذخیره می‌شوند و روی بلاک‌چین قرار می‌گیرند. این آدرس رشته‌ای از حروف و اعداد است که به‌عنوان شماره حساب در معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کوین (Coin)

کوین به رمز ارزهایی گفته می‌شود که به‌صورت مستقل عمل می‌کنند و بلاک‌چین اختصاصی خودشان را دارند. مانند بیت‌کوین، ترون و اتریوم.

توکن (Token)

برخی از رمزارزها هستند که بلاک‌چین اختصاصی ندارند و از بستر بلاک‌چین‌های دیگر استفاده می‌کنند. مانند ارز چین لینک که بر بستر بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کند.

آلت‌کوین (Altcoins)

به همه ارزهای دیجیتال به جز بیت‌کوین، مانند اتریوم، ریپل و دوج‌کوین اصطلاحاً آلت کوین گفته می‌شود.

بلاک‌چین (Blockchain)

بلاک‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات دیجیتالی است که اطلاعات تمامی معاملات در آن ثبت می‌شوند. بلاک‌چین از کنار هم قرارگرفتن تعدادی بلوک تشکیل می‌شود که از طریق امضای رمزنگاری به یکدیگر متصل می‌شوند. پس از ثبت شدن اطلاعات روی بلاک‌چین امکان تغییر این اطلاعات وجود ندارد. به طور مثال تمامی اطلاعات مربوط به خرید و یا فروش بیت کوین روی سیستم بلاک‌چین ثبت می‌شود.

برنامه‌های غیرمتمرکز(DApp)

به برنامه‌هایی که روی بلاک‌چین ساخته می‌شوند، برنامه‌های غیرمتمرکز یاDApp گفته می‌شود. این برنامه‌ها متن‌باز هستند و در اختیار عموم قرار گرفته می‌شود تا صحت آنها مورد بررسی قرار گیرد. همه تغییرات با تصمیم‌گیری جامعه و اکثریت انجام می‌شود.

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

دیفای یک اکوسیستم از صدها پروژه گوناگون است که همه آنها خدمات مالی غیرمتمرکز ارائه می‌دهند. امور مالی مانند دریافت وام و معاملات مالی به‌صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به‌واسطه انجام می‌شود.

ارز دیجیتال (Digital Currency or cryptocurrency)

ارز دیجیتال شکل خاصی از پول دیجیتالی است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. رمزارزها مثل پول هستند که با سازِکارهای مختلفی ایجاد می‌شوند. تمامی ارزهای دیجیتال بر بستر بلاک‌چین ساخته می‌شوند.

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)

فناوری دفتر کل توزیع شده یک پایگاه داده است که میان تمامی رایانه‌ها در سراسر جهان به اشتراک گذاشته می‌شود و یک محیط غیرمتمرکز را به‌جای یک نهاد متمرکز ایجاد می‌کند. انواع مختلفی از فناوری دفتر کل توزیع شده وجود دارد که یکی از آنها فناوری بلاک‌چین است.

ارز فیات (Fiat)

فیات به ارز دولتی یک کشور گفته می‌شود که پشتوانه فیزیکی مانند طلا و نقره ندارد. پشتوانه این ارزها دولت صادرکننده آنها است. دلار آمریکا (USD) و پوند (GBP) نمونه‌ای از ارز فیات است.

گس (Gas)

گس به کارمزد شبکه اتریوم گفته می‌شود که برای اجرای عملیات مانند معامله و یا اجرای قرارداد هوشمند در بستر بلاک‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کارمزد در شبکه اتریوم با ارز اتر پرداخت می‌شود.

عرضه اولیه سکه (ICO)

ICO عرضه اولیه سکه است و روشی برای تأمین مالی پروژه‌های مرتبط با ارز دیجیتال است. به رویدادی که در آن بودجه برای راه‌اندازی استارت‌آپ به‌صورت ارز دیجیتال انجام می‌شود ICO گفته می‌شود.

استخراج کردن (Mining)

به فرایند معتبر ساختن تراکنش‌های کاربران، توسط کامپیوترهای دیگر و افزودن به بلاک‌چین، ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال گفته می‌شود.

توکن‌های غیر مثلی (NFT)

توکن‌های غیر مثلی نوعی ارز دیجیتال منحصربه‌فرد هستند که روی شبکه بلاک‌چین قرار می‌گیرند. این دارایی‌های دیجیتالی خاص و تک هستند و قابلیت انتشار آنها وجود ندارد. از انواع آنها می‌توان به آثار هنری دیجیتالی، آیتم بازی‌های کامپیوتری و اقلام کلکسیونی اشاره کرد.

کلید خصوصی (Private Key)

کلید خصوصی رشته‌ای از اعداد و حروف است که رمز عبور کیف پول دیجیتالی را تشکیل می‌دهد. به هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلید خصوصی بسیار محرمانه است و افراد سودجو می‌توانند با داشتن این رمز تمام سرمایه را جابه‌جا کنند.

صرافی (Exchange)

صرافی آنلاین به پلتفرم‌های گفته می‌شود که در آنها خریدوفروش ارز دیجیتال انجام می‌شود. برای خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های داخلی (تبدیل و نوبیتکس) و صرافی‌های خارجی (کوینکس و کوکوین) می‌توانیم استفاده کنیم.

کلید عمومی (Public Key)

کلید عمومی به آدرس کیف پول گفته می‌شود که از کنار هم قرارگرفتن یک سری اعداد و حروف تشکیل می‌شود. کلید عمومی مانند شماره حساب است که برای جابه‌جایی ارز دیجیتال انجام می‌شود.

الگوریتم اثبات کار (PoW)

گواه اثبات کار (Proof of Work) فرایندی است که در آن ماینرها ثابت می‌کنند که روی حل یک مسئله ریاضی در شبکه کار کرده‌اند. هر ماینری که بتواند مسئله موردنظر را حل کند می‌تواند بلاک جدید را به بلاک‌چین اضافه کند.

الگوریتم اثبات سهام (PoS)

گواه اثبات سهام (Proof of Stake) نوعی مکانیزم اجماع است که در آن ماینرها بر اساس تعداد ارزهایی که دارند انتخاب می‌شوند. هرچقدر سهم یا دارایی ماینر بیشتر باشد، شانس بیشتری برای تأیید بلاک جدید دارد.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

نام خالق بیت‌کوین ساتوشی ناکاموتو است و هیچ اطلاعات دقیقی راجع به این فرد وجود ندارد. هویت این فرد کاملاً ناشناس است و نمی‌دانیم یک فرد است و یا یک گروه یا نهاد پشت تولید این رمزارز هستند.

ساتوشی (Satoshi)

به کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین ساتوشی گفته می‌شود. اگر بیت‌کوین را به ۱۰۰ میلیون تکه تقسیم کنیم، هر ساتوشی یک تکه خواهدبود. درواقع ساتوشی، یک‌ده‌میلیونم بیت کوین است.

قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)

قراردادهای هوشمند امکان ایجاد تراکنش‌های معتبر را فراهم می‌کنند. امکان پیگیری این تراکنش‌ها وجود ندارد و بدون هیچ واسطه‌ای انجام می‌شوند. قرارداد هوشمند یک پروتکل کامپیوتری است که برای بهبود قراردادها بین طرفین طراحی شده است.

کیف پول (Wallet)

کیف پول دیجیتالی مکانی است که ارزهای دیجیتالی مربوط به هر فردی در آن قرار داده می‌شوند. ولت‌ها امکان ذخیره، ارسال و دریافت رمزارزها را فراهم می‌کنند. هر کیف پول یک کلید خصوصی دارد که دسترسی به رمز ارزها را فراهم می‌کند.

نهنگ (Whale)

نهنگ به افرادی گفته می‌شود که تراکنش‌هایی با حجم بالا انجام می‌دهند. معاملاتی که توسط نهنگ‌ها انجام می‌شود بر قیمت رمزارز تأثیر می‌گذارد. استراتژی که نهنگ‌ها از آن استفاده می‌کنند بر وضعیت بازار ارز دیجیتال تأثیر مثبت و منفی می‌گذارد.

تحلیل کلی از بازار کریپتوکارنسی

در صفحه خرید و فروش ارز دیجیتال تبدیل آمده‌است:

«ارزهای دیجیتال که در سال ۲۰۱۰ با بیت‌کوین هویت پیدا کرده و تحولی در حوزه مالی ایجاد کردند، تا به امروز با گسترش کاربرد‌هایشان در حال رشد فزاینده بوده و هستند. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از تنها ۵ میلیارد در سال ۲۰۱۴، به ۳٬۰۰۰ میلیارد در سال ۲۰۲۱ رسیده که معادل حدود ۶۰٬۰۰۰ درصد رشد است. در این میان ارز‌ها خود به حوزه‌های مختلف از جمله NFT، متاورس، مالی، انتقال فایل، هوش مصنوعی و غیره تقسیم می‌شوند و هر حوزه بر حسب کاربری‌هایش در زمان‌هایی بیشتر از سایر حوزه‌ها رشد می‌کند».

سخن آخر

برای ورود به هر بازار مالی نیاز به کسب اطلاعات در آن زمینه داریم تا بتوانیم نتیجه مطلوب را به دست آوریم. در دنیای ارزهای دیجیتال اصطلاحات متعدد و متنوعی وجود دارد که ما به‌عنوان یک معامله‌گر باید با آن‌ها آشنا شویم. دنیای ارزهای دیجیتال هر روز در حال بزرگ‌تر شدن است و این بازار مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت به شمار می‌رود.

ارسال نظر