هنوز هم می‌توان آفرود خوب، با قیمت خوب خرید

اگر اهل دنیای آفرود باشید می‌دانید که شاسی‌بلندهای خاصی که برای این کار در بازار موجود هستند، چه قیمت‌های فضایی دارند.

هنوز هم می‌توان آفرود خوب، با قیمت خوب خرید

با نگاهی به لیست قیمت خودرو ، تویوتا لندکروزرهایی را می‌بینیم که زیر 4 میلیارد تومان نیستند و پرادوهایی که تازه از 3 میلیارد تومان شروع می‌شوند. با این حال خبر خوب این است که اگر واقعاً عاشق آفرود باشید می‌توانید با گزینه‌های قدیمی نیز رابطه برقرار کنید.

مانور آزادانه در طبیعت و حرکت کنترل‌شده روی صخره‌ها و کوه‌ها و لذت پیمایش‌های در مسیرهای ناهموار با اقلیم سخت همگی تجربیات شیرینی هستند که تنها با خودروهای آفرود میسر می‌شوند. اگر اخبار خودرو را دنبال کنید، حتما می‌دانید که یک خودرو آفرود الزاماً می‌بایست محصولی در کلاس شاسی‌بلندها و یا پیکاپ‌ها باشد و همین امر در ابتدا به معنی افزایش شدید قیمت آن‌هاست. چراکه این دسته از خودروها همواره به دلیل طراحی خاص و بدنه بزرگ‌تر، بهایی بیشتر از مدل‌های سواری مانند سدان، هاچ‌بک و حتی کراس‌اورها دارند.

این روزها با تلاطم بی‌امان نرخ‌ها در بازار خودرو عملاً خرید یک شاسی‌بلند آفرود مدرن تنها از پس متمولین جامعه برمی‌آید. خریدی که دست‌کم باید جیبی با مبلغ چند میلیاردی داشت. با این حال هنوز هم می‌توان با جستجو در بخش فروش خودرو باما به گزینه‌های منحصر به فرد با قیمتی مناسب دست پیدا کرد. البته جای تعجبی نیست که این خودروها همگی قدیمی هستند ولی برای یک آفرودباز واقعی این یک خبر بد به حساب نمی‌آید.

جیپ آهو

  • مدل: 1355

یکی از تاریخی‌ترین خودروهای موجود در ایران جیپ Wagoneer است که بعد از مونتاژ به آن اسم آهو اعطا شد. جیپ آهو به عنوان یک شاسی‌بلند تمام‌عیار، در سال 45 شمسی در شرکت جیپ ایران (پارس‌خودرو فعلی) هم‌زمان با دیگر کشورهای تولیدکننده به روی خط تولید رفت. جیپ آهو به دلیل داشتن بدنه سنگین آهنی و گشتاور باورنکردنی هنوز هم خودروی مناسبی برای پیمایش‌های آفرودی محسوب می‌شود. بد نیست بدانید نسخه پیکاپ همین خودرو که در بازارهای جهانی به اسم گلادیاتور عرضه می‌شد در بازار ایران به اسم سیمرغ به فروش می‌رسید که اگرچه تعداد این نسخه بسیار کم است ولی هم‌چنان می‌توان مدل‌هایی از آن را پیدا کرد.

پاژن دو در

  • مدل: 1376

پروژه پاژن در شرکت مرتب خودرو کلید خورد. خودرویی که اوایل چندان با استقبال روبرو نشد ولی در ادامه به لطف روح لندرور در زیر کالبدش جای خود را در بازار باز کرد. پیشرانه‌های اولیه از مگا موتور بود. مدت کمی هم Z24 پاترول روی آن نصب می‌شد. پاژن‌ها دو تیپ داشتند؛ GLV که نمونه استیشن واگن 5 در بود و GLD یک پیکاپ 5 در. مدل اول یعنی GLV تا سال 1386 تولید شد. بعد از آن تنها نمونه GLD در مرتب تولید شد؛ اما مهم‌ترین بحث روی این خودرو، مشخصات فنی پلت‌فرم آن است. بهترین نسخه این خودرو با پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر V شکل بود. بین سال‌های 1370 تا 1376، پیشرانه‌های این خودرو از شرکت سانتانای اسپانیایی تأمین می‌شد.

لندرور سری 3

  • مدل: 1363

شاید تولید رسمی جیپ در ایران اتفاق مهمی به حساب بیاید ولی مهم‌تر از آن مونتاژ لندرور در کشور بوده است. تولید و مونتاژ این مدل محبوب انگلیسی از سال ۱۳۴۱ آغاز شد. همکاری دو شرکت در ارتباط با تولید لندرور سری 2 در چهار نوع استیشن هفت‌نفره، استیشن نه‌نفره، وانت نیم تن و وانت یک تن استارت خورد. در سال 1351 مدل موفق سری 3 روی خط تولید رفت که جذابیتش باعث شد تولید آن تا سال 1362 ادامه پیدا کند. دلیل توقف تولید سری 3 در ایران، به پایان رسیدن عمر آن در انگلستان و البته پایان همکاری شرکت مرتب با کمپانی روور بود.

الوند کروزر

  • مدل: 1380

شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی این خودرو همان تویوتا لندکروز سری 70 است که توسط شرکت خودروسازان فتح ایرانیزه شده است. جالب است بدانید حتی نمونه تک کابین و آمبولانسی آن به ترتیب سهند کروزر و کیان نام گرفته بودند. یکی از مزایای طلایی این خودرو برای اهالی آفرود استفاده از پیشرانه، گیربکس و سیستم انتقال قدرت تویوتا لندکروز معروف 3F روی آن است. قوای محرکه‌ای با قدرت قابل‌قبول 155 اسب‌بخاری است، که خروجی خود را توسط جعبه‌دنده‌ای 4 سرعته به صورت 4WD به همه چرخ‌ها منتقل می‌کند.

نیسان پاترول

  • مدل: 1365

تردیدی نیست که هنوز هم یکی از مورد اعتمادترین خودروهای بازار کشور به حساب می‌آید. یکی از محبوب‌ترین محصولات تاریخ نیسان ژاپن که به دنبال قطع همکاری شرکت پارس‌خودرو با جیپ و جنرال موتورز آمریکا (به دلیل انقلاب) فرصت خوبی برای نقش‌آفرینی در حوزه شاسی‌بلندهای آفرود پیدا کرد. نیسان پاترول نسل سوم از سال ۱۳۶۵ روی خط تولید پارس‌خودرو قرار گرفت و تولید آن با کد ۱۶۰ و کد ۲۶۰ تا سال ۱۳۸۲ ادامه پیدا کرد. پارس‌خودرو پاترول را در انواع دو در، چهار در، وانت و آمبولانس تولید کرد. باید اعتراف کرد که پاترول طی دهه 70 شمسی یکی از خاص‌ترین خودروهای بازار کشور به حساب می‌آمد. معروف‌ترین پیشرانه‌ای که روی این خودرو نصب می‌شد نسخه‌ای 2.4 لیتری 4 سیلندر بود که 105 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد.

ارسال نظر