بهترین انیمیشن های سال 2021

باب اسفنجی: اسفنج بیرون از آب 

بهترین انیمیشن های سال 2021

پیچ و تاب های جدید شخصیت ها و فرمول های کلاسیک و پایان قریب الوقوع یک انیمه درجه یک در روزهای آغازین سال، نوید یک اتفاق بزرگ در تاریخ انیمیشن معاصر را می دهد. در این مدت و با ادامۀ همه گیری ویروس کرونا و نیز بیش از پیش مشخص شدن ارزش تصاویر متحرکی که می توانند از فاصلۀ بسیار دور و ایمن تولید شده و به مخاطب عرضه شوند، سرویس های پخش را بر آن داشته تا سرمایه گذاری عظیمی بر روی رسانه انجام دهند. اگرچه بسیاری از پروژه های اخیر هنوز سالهاست باقی مانده و به پخش نرسیده اند، اما چند ماه اول سال به لطف سازندگان شاخصی که موفقیت را به فرم برگردانده اند، سریال های محبوبی که به پایان خود نزدیک می شوند و اکشن های مهیج بزرگترین استودیوهای هالیوودی، برای صنعت کارتون چندان تیره و تار نبوده است.

حمله به تایتان - فصل چهارم
در حافظۀ معاصر، دانلود انیمه پر هرج و مرج تر از "حمله به تایتان" وجود ندارد. نمایشی در مورد درگیری های موجود میان نژاد خاصی از مردم که می توانند به غول هایی انسان نما با قدرت ایجاد ضربات تخریبی بالا تبدیل شوند و در همین حال قربانیان بی شمار خود را ببلعند. اگرچه "حمله به تایتان" به دلیل خشونت و ایدئولوژی کمتر قابل درک آن همیشه بحث برانگیز بوده است اما فصل آخر آن (که در سال 2020 به نمایش درآمد اما پخش بیشتر قسمت های آن تا 2021 ادامه داشت) تا کنون پایان بندی هیجان انگیز و شایسته ای برای مجموعه به نظر می رسد. اتحادها کاملا تغییر شکل داده اند و شخصیت های جدیدی اضافه شده اند که سیر تکامل قهرمانان و ضدقهرمانانی را که از زمان آغاز نمایش در سال 2013 دنبال کرده ایم، زیر سوال می برند. نتیجه، روایتی است استثنائی و بسیار موفق (بلاک باستر) از استودیو انیمیشن ماپا بر اساس ساختۀ استودیوی ویت. این سریال اگرچه هرگز اثر لطیفی نبوده است و انتقاد از استفاده آن از تصاویر فاشیستی و اشاراتی که به آلمان نازی دارد برای بحث جدی در مورد ارزش فرهنگی آن همچنان حائز اهمیت به نظر می رسد، اما باید اذعان کنیم که "حمله به تایتان" در نهایت هیچ برنده واقعی ندارد. تفسیر نهایی این مجموعه آسیب های نسلی، مانورهای سیاسی و دست آویز قرار دادن نفرت و تعصب در جنگ است که چیزی جز نتایجی مهیب و غول آسا (در ابعاد کایجو) بر جامعه برجای نمی گذارد.

بچه کیهانی
هر سریال جدیدی از ساخته های کریگ مک کراکن، یکی از بزرگترین استعدادهای طراحی انیمیشن آمریکا و خالق انیمیشن پف پفی ها (The Powerpuff Girls) و خانۀ فاستر برای دوستان خیالی (Foster's Home for Imaginary Friends)، یک رویداد صادقانه در دنیای انیمیشن است. اما بچه کیهانی از این هم فراتر می رود: این سریال، نخستین نمایش مک کراکن در دورۀ ظهور شرکت های استریمینگ و نیز نخستین مجموعه سریالی شدۀ او است. بچه کیهانی اگرچه به یک استعاره ابرقهرمانی کودکانه بر می گردد اما چیزی بیش از ویترینی از بزن بزن های اپیزودیک به سبک انیمیشن پف پفی ها نیست. دانلود انیمیشن پرداخت آهسته شخصیت ها، خلق یک جهان ظریف و اشتیاق به کاوش در سختی های بزرگ شدن (حتی با وجود قدرت های ماورایی) باعث می شود این مجموعه جایگاه بالایی را در میان انیمیشن های 2021 به خود اختصاص دهد.

رایا و آخرین اژدها

رایا و آخرین اژدها
رایا و آخرین اژدها، یکی از بهترین فیلم های انیمیشنی دیزنی در سال‌های گذشته، هم یک اثر دلنشین کودکانه است و هم یک حماسه از هنرهای رزمی. شخصیت های فرعی بسیار جالبی مثل توک توک (آمیزه ای از یک حشرۀ غول پیکر و یک ارمادیلو، با بازی الن تودیک) و سیسو (با بازی آکوافینا به عنوان آخرین اژدها) از قهرمان جوان داستان، رایا (با بازی کلی ماری ترن)، پشتیبانی می کنند. رایا تا حدودی شبیه به کورا در "افسانۀ کورا" است و اکتی مثل هایائو در "نائوشیکا در درۀ باد" میازاکی دارد (پر دل و جرأت، توانا و متعهد به نجات جهانی که توسط انسان نابود شده است) اما در کنار این ها شور و استعداد منحصر به فردی در شمشیر زنی نیز دارد که مخصوص خود او است. صحنه های جنگ رایا نقاط طلایی فیلم هستند و به لطف انیمیشن پویا، منظره های پس زمینه که کیلومترها طول دارند و سبک هنری وام گرفته شده از فرهنگ جنوب شرقی آسیا، بسیار دیدنی از کار درآمده اند.

اسنوپی شو
چارلی براون جایی در مورد سگ خود، اسنوپی، می گوید: "این سگ تبلیغاتی قرار نیست کریسمس من را خراب کند." با این حال، این اسنوپی که در اسنوپی ‌شو می بینیم با سگی که در "کریسمس چارلی براون" دیده بودیم متفاوت است و بیشتر به یک وسیله برای پروازهای جالب و خلاقانه و اکتشافات شادی آور در قلمرو احتمالات می ماند (که مثل همیشه در کارتون ها کاملا به قلمرو غیرممکن ها نیز ادامه می یابد!). در روزگاری بی انتها از تعبیرها و تفسیرهای جدید و بدبینانه، دیدن اینکه اسنوپی شو صرفا می خواهد به احترام مفهوم سرگرمی، یک اثر سرگرم کننده باشد، جای بسی خوشحالی است. این مجموعه موفق می شود ضمن احترام تمام به سری محصولات ویژۀ کامیک "بادام زمینی"، لحن نمایش را به اندازۀ کافی جذاب نگه دارد تا از کشش داستان چیزی کم نشود.

‌شهر اشباح

‌شهر اشباح
به نظر می رسد الیزابت ایتو، خالق شهر اشباح، کاملا از قدرتی که هنر می تواند در دنیایی مملو از نفرت داشته باشد آگاه است. او در مصاحبه ای در مورد این برنامه نتفلیکس، که شامل پرش های دلچسبی از محله ها و جوامع مختلف و تاریخی لس آنجلس است، به ولچر می گوید: "حتی وقتی ما این کار را می کردیم نیز این حس وجود داشت که ما واقعا به این نمایش احتیاج داریم. ما باید هرچه می توانیم برای کمک به بهبودی خود بسازیم." اشباحی که در نمایش وجود دارند نشان دهندۀ خاطرات زنده و تاریخ شفاهی حبس شده در دهه ها تغییرات شهری است و شخصیت اصلی آن زلدا (آگوست نونیز) نقش مستندسازی، فهرست بندی و توضیح این تغییرات را برای مخاطب بازی می کند. شهر اشباح نمایشی برای همه سنین است، نمایشی که گاها می توان آن را چیزی بین "دورا جستجوگر" و مستند "سیارۀ زمین" دانست. اگرچه انیمیشن و شخصیت های آن ممکن است ساده به نظر برسند اما داستان و سبک هنری پس زمینۀ آن چندان ساده نیست. تضادی که واقعیت موجود در غنی ترین آمیزش فرهنگی در آمریکا را منعکس می کند.

باب اسفنجی: اسفنج بیرون از آب

یک انیمیشن پویانمایی، کمدی، ماجراجویی ساخته استیون هیلنبرگ است. این فیلم از مجموعه فیلمهای باب اسفنجی است. این فیلم از سری ماجراهای باب‌اسفنجی شلوارمکعبی ساخته شده‌است و در ۶ فوریه سال ۲۰۱۵ به نمایش در آمد. این فیلم دارای صحنه زنده و اکشن می‌باشد که از مکان‌هایی مانند ساوانا، جورجیا، تایبی و آیلند گرفته شده‌است و شخصیت‌های این انیمیشن نیز در این مکان حضور دارند.

دوتا بازی ویدئویی هم بر اساس این انیمیشن ساخته شد. به نام های: Sponge on the run برای اندروید و ایفون. و SpongeBob heropants برای PS3 و Xbox 360.پائول تیبیت فیلم ۹۳ دقیقه‌ای «باب اسفنجی: اسفنجی بیرون از آب» را بر مبنای فیلم‌نامه جاناتان ایبل و گلن برگر ساخته‌است. آنتونیو باندراس، بیل فیگر بک و تام کنی از صداپیشگان این فیلم هستند.

این فیلم ترکیبی از دو بخش لایو اکشن و پویانمایی است. در باب اسفنجی ، پاتریک و بقیه دوستانشان در همان فرم دو بعدی انیمیشنی خود تصویر شده‌اند اما در بخشی از فیلم که آن‌ها باید بیرون از آب و روی خشکی بروند تا بتوانند دنیا را نجات دهند، پویانمایی سه‌بعدی و با استفاده از فناوری سی‌جی‌آی ساخته شده‌است.«فیلم باب‌اسفنجی: اسفنج بیرون از آب» در کل نقدهای مثبتی را از منتقدان دریافت کرده‌است. این فیلم در وب‌سایت راتن تومیتوز از میان ۸۲ نقد مختلف امتیاز ۷۸ درصد و ۶٫۴ از ۱۰ را کسب کرده‌است.

ارسال نظر