انواع درگاه پرداخت اینترنتی | بهترین روش پرداخت اینترنتی کدام است؟

این روزها سرعت رشد و توسعه کسب و کارهای آنلاین در فضای مجازی به شدت رو به افزایش است. تا حدی که بسیاری از کسب و کارهای قدیمی که به روش سنتی در حال فروش محصولات و خدمات خود بودند، اقدام به استخدام کارشناسان حوزه دیجیتال و تعریف یک بیزینس پلن جدید کرده اند. یکی از مواردی که تغییر کرده، روش پرداخت است. این روزها عموم افراد تمایل به خرید آنلاین دارند. پس شما نیز بهتر است بهترین روش پرداخت آنلاین را برای مشتریان خود در نظر بگیرید.  روش متداول برای فروشگاه‌های اینترنتی، استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی یا کارتخوان پرداخت در محل است.

انواع درگاه پرداخت اینترنتی | بهترین روش پرداخت اینترنتی کدام است؟

یکی از مواردی که تغییر کرده، روش پرداخت است. این روزها عموم افراد تمایل به خرید آنلاین دارند. پس شما نیز بهتر است بهترین روش پرداخت آنلاین را برای مشتریان خود در نظر بگیرید. روش متداول برای فروشگاه‌های اینترنتی، استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی یا کارتخوان پرداخت در محل است.

تمام کسب و کارهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک، با داشتن یک سایت و فروش از طریق سایت خود، نیاز به درگاهی معتبر دارند تا از طریق آن بشود نقل و انتقالات مالی را با خیال راحت انجام داد.

به همین علت انتخاب شرکتی که بتواند درگاه پرداخت مناسبی ارائه دهد و برای چالش‌های پرداختی کسب و کارهای اینترنتی، راهکارهای مناسبی داشته باشد، بسیار اهمیت دارد.

پرداخت اینترنتی از طریق درگاه پرداخت اینترنتی صورت می‌گیرد که در حال حاضر افراد به دو روش می‌توانند درگاه پرداخت تهیه نمایند:

  • درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم (PSP)
  • درگاه پرداخت واسط ( پرداخت یار)

در این مطلب این دو نوع درگاه پرداخت را با شما بررسی خواهیم کرد.

دو نوع درگاه پرداخت

انواع درگاه پرداخت اینترنتی

شما برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی برای سایت خود می‌توانید از دو طریق اقدام کنید:

  1. شرکت های ارائه دهنده درگاه پرداخت (PSP=Payment System Provider)
  2. شرکت های پرداخت یار

درگاه پرداخت مستقیم

در شبکه بانکی کشور اولین نهاد ارائه‌دهنده درگاه پرداخت، pspها هستند. که تحت شرایط خاصی و با دریافت هزینه اولیه، به متقاضیان، درگاه پرداخت مستقیم ارائه می‌دهند.

این شرایط شامل موارد زیر است:

- داشتن اینماد

- داشتن جواز کسب

- عکس آگهی تاسیس در روزنامه

- فعال بودن سایت فروشگاهی

- داشتن کد مالیاتی

- داشتن مکان مشخص و به ثبت رسیده در دفتر اسناد املاک

- و…

فراهم‌کردن شرایط بالا برای صاحبان کسب و کار به خصوص آن‌هایی که تازه فعالیت خود را شروع کرده بودند بسیار سخت و زمان‌بر است و هزینه دارد.

درگاه پرداخت واسط

با توجه به پیچیده‌بودن دریافت درگاه مستقیم، بانک مرکزی برای مدیریت حجم وسیع درخواست ها جهت دریافت درگاه پرداخت و محکم ساختن زیرساخت‌های پرداختی، نهادی به نام پرداخت یار را معرفی کرده است که با شرایطی بسیار راحت‌تر درگاه پرداخت ارائه می‌دهند.

درگاه پرداخت ارائه‌شده توسط پرداخت یارها، درگاه واسط نام گرفته است.

لازم به ذکر است، بسیاری از پرداخت یارها امکانات پرداختی متنوعی نیز در اختیار پذیرندگان خود قرار می‌دهند که در جدول قسمت بعدی به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است.

مقایسه درگاه پرداخت مستقیم و واسط

درگاه پرداخت مستقیم

درگاه پرداخت واسط

هزینه اولیه جهت ثبت نام

دارد

ندارد

نیاز به اینماد (نماد اعتماد الکترونیک)

دارد

(از آذر1400)، دارد

امکانات و سرویس‌های پرداختی جانبی

ندارد

دارد

قابلیت سوئیچ بین چند درگاه و انتخاب بهترین درگاه جهت انجام سریع‌تر تراکنش (مسیردهی هوشمند)

ندارد

دارد

پشتیبانی همیشگی و وحرفه‌ای

ندارد

دارد

سرویس تسهیم (تعریف چند ذی نفع )

ندارد

دارد

کارمزد

ندارد

دارد

سرویس های امنیتی جهت جلوگیری از فیشینگ

ندارد

دارد

درگاه پرداخت اختصاصی (درج نام و لوگو برند در صفحه پرداخت)

ندارد

دارد

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، انتخاب درگاه پرداخت واسط برای سایت فروشگاهی بسیار منطقی و هوشمندانه‌تر است.

در این بین، شرکت زیبال، پرداخت یار رسمی بانک مرکزی، با شرایطی بسیار راحت‌تر و در سریع‌ترین زمان ممکن، بدون هزینه اولیه و به همراه سرویس های پرداختی متنوع، درگاه پرداخت اینترنتی ارائه میدهد.

همچنین متخصصان فنی زیبال، دستگاه کارتخوان ویژه ای به نام COD طراحی کرده اند که بسیاری از خطاها و مشکلات پرداخت در محل و بار سنگین حسابداری امور را نیز برطرف کرده است.

زیبال، هدیه ۱۵ روزه ای با عنوان تست رایگان درگاه پرداخت برای متقاضیان، در نظر گرفته است. شما می‌توانید ضمن مراجعه به آدرس https://zibal.ir/ و دریافت اطلاعات تکمیلی، با استفاده از کد zibal15 به مدت ۱۵ روز بدون کارمزد، از تمام امکانات درگاه پرداخت زیبال بهره مند شوید و در صورت رضایت، ثبت نام‌ خود را دائمی کنید.

ارسال نظر