رزاسه چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

بیماری روزاسه نوعی اختلال پوستی شایع است که باعث ایجاد لکه‌های سرخ در پوست می‌شود.

رزاسه چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

این بیماری معمولا با آکنه اشتباه گرفته می‌شود اما لکه‌های سرخ ناشی از روزاسه به هیچ وجه آکنه و لکه نبوده و تنها ناشی از تورم رگ‌ها و مویرگ‌های صورت هستند! روزاسه خطر خاصی برای سلامتی ندارد اما از آنجا که سلامت و زیبایی پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد، درمان آن بسیار اهمیت دارد.

این بیماری به خاطر شباهت عوارض خود به بسیاری از بیماری‌های پوستی معمولا به سختی تشخیص داده می‌شود و باورهای غلطی نیز در مورد آن وجود دارد؛ به همین واسطه، در ادامه این نوشته از درمانکده قصد داریم تا به صورت کامل به بررسی روزاسه، علائم و راهکارهای درمانی آن بپردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

روزاسه چیست؟

همانطور که گفته شد، روزاسه یک بیماری پوستی عروقی است که تحت آن مویرگ‌ها و رگ‌‌های خونی صورت سرخ و متورم می‌شوند و به همین واسطه از روی پوست قابل مشاهده هستند. روزاسه معمولا در صورت بروز می‌کند اما در قسمت‌های دیگری از بدن مانند گردن و سینه نیز امکان بروز آن وجود دارد. این بیماری معمولا به سراغ افراد سفید پوست و دارای پوست روشن می‌رود و گاهی آنقدر شدت پیدا می‌کند که باعث وحشت افراد می‌شود. بیماری روزاسه فعالیت مشخصی ندارد و نمی‌توان آن را پیش رونده در نظر گرفت؛ در برخی مواقع این بیماری پیشرفت می‌کند و در برخی واقع دیگر ممکن است که عقب نشینی کرده و بهتر شود.

اما به هر جهت این مشکل چیزی نیست که خود به خود از بین برود و برای درمان آن حتما به مشورت با یک دکتر پوست خوب نیاز است. بیماری روزاسه به 4 نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که به شرح زیر هستند:

  • رینوفیما
  • روزاسه چشمی
  • روزاسه پاپولوپوسچولر
  • روزاسه اریتماتو تلانژکتاتیک

هر کدام از انواع این بیماری دارای علائم و عوارض متفاوتی هستند که باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شوند اما در این نوشته توجه ما بر روی نوعی از روزاسه است که پوست صورت را هدف قرار می‌دهد.

علائم روزاسه

هر نوع از بیماری روزاسه می‌تواند بیان متفاوتی نسبت به دیگری داشته باشد و علائم آن در افراد مختلف یک‌سان نیست اما از شایع‌ترین علائم روزاسه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرمز شدن ناگهانی پوست

در این مورد، پوست صورت یا بدن به صورت کاملا ناگهانی و ظاهرا بی‌دلیل شروع به قرمز شدن می‌کند. این قرمزی در پوست پخش شده و بخش‌های بیشتری را در بر می‌گیرد و این فرایند برای بازه‌های زمانی کوتاه مدت (معمولا 5 دقیقه ای) رخ می‌دهد.

حساس شدن پوست

در بیماری روزاسه رگ‌های خونی بسیار حساس می‌شوند به نحوی که به راحتی گشاد شده و ملتهب خواهند شد. محرک‌های زیادی مانند حرارت یا نور خورشید به سادگی می‌تواند باعث تحریک رگ‌های خونی شود که این موضوع معمولا با حساسیت‌های پوستی اشتباه گرفته می‌شود.

لکه‌های قرمز دائمی

روزاسه می‌تواند باعث بروز التهاب‌هایی شود که بهبود پیدا نکرده و در نهایت لکه‌ای قرمز رنگ و دائمی به جای بگذارند.

ورم صورت

التهاب رگ‌های خونی می‌تواند عملکرد سیستم لنفاوی را دچار مشکل کند که این موضوع معمولا با ورم صورت همراه است.

سایر موارد

علائم گفته شده اصلی‌ترین علائم بودند اما در این بین علائم دیگری نیز برای بیماری روزاسه وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • قرمزی در مرکز صورت
  • خشکی شدید پوست
  • ضخیم‌تر شدن پوست
  • بزرگتر شدن منافذ‌ پوست
  • ایجاد سوزش خفیف در پوست
  • ایجاد جوش، زخم و پوسته پوستگی در پوست
  • قابل مشاهده شدن رگ‌های خونی از روی پوست

همچنین ممکن است که با روزاسه صورت، روزاسه چشمی نیز بروز کند که خود دارای علائم جداگانه‌ای مانند سوزش چشم، خشکی چشم، اشک آلود شدن چشم، کاهش دید و برخی موارد دیگر بشود.

گونه خانمی که علائم روزاسه بر روی آن مشهود است.

دلایل ابتلا به روزاسه

هنوز ریشه دقیق و قطعی‌ای برای بیماری روزاسه تشخیص داده نشده است اما دانشمندان برخی احتمالات را به عنوان دلایل ایجاد روزاسه مطرح کرده‌اند که به شرح زیر هستند:

  • شرایط ژنتیکی
  • مایت دمودکس
  • باکتری اچ پیلوری
  • رنگ پوست خیلی روشن
  • ناهنجاری در رگ‌های خونی

تشخیص روزاسه

این بیماری از طریق هیچ نوع آزمایش یا عکسبرداری‌ای قابل تشخیص نیست و تشخیص تنها از طریق علائم و سابقه پزشکی فرد امکان‌پذیر است و به همین واسطه تبحر پزشک در تشخیص روزاسه اهمیت بسیار زیادی دارد. این بیماری شباهت زیادی با پسوریازیس یا اگزما دارد و بسیار پیش آمده که پزشکان این بیماری‌ها را با هم اشتباه گرفته باشند.

همچنین در صورتی‌که روزاسه، چشمان شما را هم درگیر کرده باشد، امکان دارد که برای بررسی‌های بیشتر به متخصص چشم پزشکی هم ارجاع داده شوید.

درمان روزاسه

به دلیل اینکه هنوز علت دقیق روزاسه شخص نیست، متاسفانه درمان قطعی و صد درصدی نیز برای آن وجود ندارد و متخصصان تنها سعی می‌کنند تا عوارض این بیماری را کمتر و به نحوی آن را کنترل کنند. همچنین جدا از راهکارهای درمانی برای کنترل خود مشکل، ممکن است که تجویز‌هایی برای درمان عوارض ناشی از روزاسه مانند جوش‌ها و خشکی پوست صورت گیرند. خوشبختانه امروزه روش‌های موثری برای کنترل روزاسه وجود دارد و یک پزشک حاذق می‌تواند با ارائه روش‌های درمانی موثر فرد را به شرایط عادی زندگی خود بازگرداند.

این مشکل از دو طریق درمان می‌شود که به شرح زیر هستند.

درمان دارویی

با استفاده از درمان‌های دارویی، بیشتر سعی می‌شود که بیماری را کنترل کرده و از گسترش آن جلوگیری شود چرا که این بیماری در بسیاری از مواقع به صورت پیشرونده عمل می‌کند. دارو‌های مختلفی می‌توانند در این زمینه به کار گرفته شوند که برخی از رایج‌ترین موارد به شرح زیر هستند:

  • بلفامید
  • ایزوترتینوئین
  • تتراسایکلین‌ها
  • آنتی بیوتیک‌های خوراکی
  • داروها موضعی (مترونیدازول، بنزوئیل پراکسید و اسید آزلائیک)

لیزر درمانی

لیزر با شرایط مناسب می‌تواند به کاهش التهاب رگ‌های خونی کمک کرده و همچنین عوارض این بیماری را نیز تا حدود زیادی محو کند. این روش قدری هزینه بر است و حتما باید توسط افراد متخصص صورت گیرد چرا که انجام نادرست آن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

عمل جراحی

در صورتی‌که عوارض بیماری روزاسه شدید باشند و احتمال ایجاد برآمدگی در زیر پوست وجود داشته باشد، باید کار را به یک جراح پلاستیک سپرد. این روش معمولا برای از بین بردن عوارض حاد روزاسه به کار می‌رود و برای کنترل خود بیماری خیلی موثر نیست.

تصویر خانمی که تغییر پوستش قبل و بعد از درمان روزاسه مشخص است.

جمع‌بندی

روزاسه یک بیماری پوستی عروقی شایع است که تقریبا 5 درصد از افراد را در جهان به خود درگیر کرده. این بیماری علائمی بسیار نزدیک با اگزما و پسوریازیس دارد و به همین واسطه در تشخیص بیماری روزاسه اشتباهات زیادی پیش می‌آید. از آنجا که هیچ آزمایش و عکسبرداری خاصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد، تشخیص درست، تماما به تبحر و تخصص پزشک معالج وابسته است و به همین جهت باید از نظر پزشکان با تجربه بهره ببرید.

در صورتی‌که برای بررسی این مشکل یا هر مشکل دیگری قصد مشورت با بهترین پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت پزشکان متخصص مختلف، از دکتر پوست گرفته تا بهترین دکتر قلب تهران اقدام کنید.

ارسال نظر