ارز رمز پایه یا ارز دیجیتال چیست؟

ارزدیجیتال یا رمزارز یک دارایی و پول دیجیتال غیرمتمرکز بوده که بر بستر فناوری بلاک چین قرار گرفته است. احتمالا با برترین رمزارزهای بازار یعنی بیت کوین و اتریوم آشنایی دارید؛ اما لازم است بدانید به غیر از این دو، بازا کریپتوکارنسی از بیش از 5000 ارز دیجیتال منحصر به فرد پشتیبانی می‌کند.

ارز رمز پایه یا ارز دیجیتال چیست؟

افراد مختلف در هر نقطه از این دنیا می‌توانند با استفاده از رمزارزها به خرید و فروش و استفاده از خدمات مورد نیاز خود بپردازند و بسیاری از کشورها هم اکنون ارزهای دیجیتال را به عنوان واحد پول به رسمیت شناخته اند. البته در حال حاضر کاربرد اصلی رمزارزها بین مردم منحصر به انواع سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت شده است. در حالی که بازار ارزهای دیجیتال به شدت هیجان انگیز، جدید و پرسود می‌باشد، با این همه انجام معاملات بدون داشتن دانش و اطلاعات کافی می‌تواند برای شما دردسر ساز شود، از این رو در این گزارش اطلاعات جامعی را درباره ارز دیجیتال چیست ، بهترین ویژگی‌ها، آینده و نحوه خرید آنها در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

در نظر داشته باشید که بر خلاف سایر ارزهای رایج در دنیا مثل، ریال، دلار و یورو، رمزارزها به شکل فیزیکی وجود ندارند. یکی از بهترین ویژگی های رمزارزها غیر متمرکز بودن آنهاست، به این معنا که توسط هیچ مقام مرکزی در دنیا کنترل نمی‌شود و مالکیت آن به هیچ دولتی وابسته نیست و در عوض به صورت گسترده توسط کاربرانی که رمزارز بین آنها توزیع شده است، کنترل می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم دیگر رمزارزها این است که احتمال دو بار خرج کردن (double-spend) یا هرگونه جعل در این موضوع را به حداقل می‌رساند.

کریپتوکارنسی یا رمز ارزها از طریق فرآیندی به نام ماینینگ که یک فرآیند غیرمتمرکز و رقابتیست و در آن کاربران با سخت‌افزار خود در ازای حفظ امنیت شبکه، پاداش توکنی دریافت می‌کنند، ایجاد می‌شوند. برای بیت‌کوین که یک نرخ عرضه ثابتی دارد، اگر افراد بیشتری برای استخراج آن تلاش کنند، کسب سود از شبکه به طور فزاینده‌ای دشوار می شود. این یکی از دلایل اصلی افزایش ارزش بیت کوین و رشد محبوبیت آن است.

بلاک چین چیست؟

بستری که رمز ارزها برپایه آن قرار گرفته اند، بلاک چین نام دارد. این فناوری جدید باعث به وجود آمدن رمزارزهایی از جمله بیت کوین است که در حال حاضر وجود دارند، سیستم بلاکچین دارای ویژگی های منحصر به فردی است، از جمله اینکه در برابر تغییر داده‌ها مقاوم است و هر بلاک دارای یک مهر زمانی بوده تا نشانگر داده‌های تراکنش و هش بلاک پیش از خود باشد.

بلاک چین چیست؟

به گزارش وبسایت خبری و تحلیلی ارزتودی ، سیستم های مختلف فناوری بلاک چین توسط شبکه همتا به همتا P2P اداره می‌شوند و نحوه عملکرد آن به این صورت است که بلاک چین در قالب یک دفتر کل غیر متمرکز و متن باز قرار دارد و این شبکه همتا به همتا با رعایت جمعی پروتکل‌های توافق شده، یک بلاک جدید را اعتبارسنجی می‌کند و پس از ثبت یک سابقه جدید، داده‌های موجود در بلاک غیرقابل تغییر هستند. بوچی اوکورو ، مدیرعامل یکی از صرافی های ارز دیجیتال برای تعریف بلاک چین این طور بیان می‌کند:

"کتابی را تصور کنید که در آن همه هزینه هایی که در روز انجام می‌دهید را یادداشت می‌کنید؛ "هر صفحه کتاب در بلاک چین شبیه یک بلاک است و به کل کتاب یا گروهی از صفحات، یک بلاک چین گفته می‌شود."

برای جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری در این بازار، هر معامله که در بستر بلاک چین، با استفاده از یکی از دو روش اصلی اعتبار سنجی یعنی: اثبات کار یا اثبات سهام، انجام می‌شود. همین موضوع سبب شده معاملات رمزارزی شفافیت و امنیت بالایی را تجربه کنند.

دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال

دلایل بسیار زیادی و متنوعی وجود دارد که باعث محبوبیت رمزارزها در بین افراد مختلف شده است. بسیاری از افراد ارزدیجیتال بیت کوین را به عنوان " ارز آینده " جهان می‌شناسند و از این رو از هر فرصتی برای خرید و جمع آوری استفاده می‌کنند. دلیل دیگر محبوبیت رمزارزها، حذف واسطه های مالی مثل بانک‌ها، برای مدیریت و عرضه پول می‌باشد، زیرا با گذشت زمان بانک ها از طریق تورم ارزش پول را کاهش می‌دهند.
عده‌ی زیادی هم دنیای رمزارزها را به دلیل فناوری جذاب پشت آن، یعنی بلاک چین می پسندند ، زیرا این سیستم پردازش و ضبط غیرمتمرکز است و می تواند از سیستم های پرداخت سنتی امن تر باشد. برخی از افراد هم صرفا نوسان گیری از بازار کریپتوکارنسی و کسب درآمد از آن، طرفدار این دنیای هیجان انگیز شده‌اند. در ادامه برخی از بهترین ویژگی های رمزارزها را برای شما آورده ایم:
  • متکی نبودن به مرجع مرکزی متکی و فعالیت با یک اجماع توزیع شده
  • کاهش خطر تقلب و کلاهبرداری
  • قوی کردن تجارت الکترونیک
  • آسان کردن روند انتقال پول
  • کمک به پیشرفت های علمی
  • جایگزینی پایدار برای ارزهای ناپایدار
  • کنترل پول توسط مردم

بیت کوین، اولین رمزارز کریپتوکارنسی

بیت‌کوین در سال 2008 به عنوان اولین رمزارز جهان، توسط ساتوشی ناکاموتو که هویت واقعی این فرد هنوز هم مشخص نیست، ایجاد شد. بیت کوین در مقاله ای در سال 2008 با عنوان "بیت کوین: یک سیستم نقد الکترونیکی همتا به همتا" معرفی شد. ناکاموتو این پروژه را "یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری به جای اعتماد" توصیف کرد.

این سیستم در تلاش است تا معاملات مالی مختلف را در بستر برنامه و فناوری جدیدی به نام بلاک چین انجام دهد. از آن زمان تاکنون قیمت بیت کوین به شدت افزایش پیدا کرده و در لحظه نگارش این گزارش قیمت هر یک بیت کوین بیش از 50هزار دلار است. علاوه بر بیت کوین هزاران آلت کوین دیگر نیز با پروژه هایی که قصد تغییر سیستم سنتی را با به کارگیری بلاک چین دارند، به دنیای کریپتوکارنسی معرفی شده اند.

بیت کوین

آموزش خرید ارزهای دیجیتال

برای خرید ارزهای دیجیتال، بسترهایی با عنوان صرافی ارز دیجیتال در سراسر دنیا وجود داشته که با استفاده از خدمات آنها میتوانید به خرید و فروش رمزارزهای خود با پرداخت هزینه ای به شبکه رمزارز و هزینه ای به صرافی برای ارائه خدمات، بپردازید. البته این نکته را هم در نظر داته باشید که تعداد کمی از صرافی های ارز دیجیتال مانند بایننس از تعداد بالای رمزارز برای خرید و فروش پشتیبانی می‌کنند و سایر صرافی ها صرفا امکان خرید و فروش بیت کوین و اتریوم و تتر را فراهم کرده اند. برای خرید رمزارز مورد نظر خود با توجه به محدودیت هایی که در صرافی های خارجی وجود دارد، میتوانید از خدمات صرافی های ارز دیجیتال ایرانی استفاده کنید.

ارسال نظر