زبان های برنامه نویسی پر طرفدار در ایران

رسانه کلیک - امروزه علاقه افراد به یادگیری زبان های برنامه نویسی روز به روز در حال افزایش است. بازار کار خوب و درآمد بالا از جمله مزایای کار در این حرفه محسوب می شوند. 

زبان های برنامه نویسی پر طرفدار در ایران

شاید این روزها دیده باشید که بسیاری از افراد علاقه بسیار به کد نویسی و طراحی برنامه، چه برای وب‌سایت‌ها و چه برای موبایل دارند. این میزان علاقه تنها یک دلیل دارد و آن هم بازار کار خوب برنامه نویسی و همچنین درآمد خوبی است که این شغل دارد.

اگر می‌خواهید در شغل خود پیشرفت کنید یا شغل خود را کاملا تغییر دهید و باید به یک زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشید، ممکن است به دنبال این باشید که چه زبان‌های برنامه نویسی در ایران بیشترین استفاده را دارند و کدام زبان‌ها طرفداران بسیار دارند. یادگیری همیشه وقت و هزینه از شما می‌گیرد، به همین دلیل باید بتوانید در ابتدای کار تصمیم درست بگیرید و با انتخاب زبان‌های برنامه نویسی پرطرفدار در ایران، مسیر شغلی خود را پُربار و بسیار روشن بسازید.

هنگام تصمیم گیری، چندین فاکتور است که باید در نظر بگیرید؛ به عنوان مثال سطح دشواری زبان برنامه نویسی که می‌خواهید یاد بگیرید، دانشی که از قبل دارید و همچنین میزان مهارت و توانایی شما در این زمینه، که برای استخدام برنامه نویس مهم هستند.

چه بخواهید یک اپلیکیشن موبایل طراحی کنید، چه در زمینه وب فعالیت کنید یا مهارت جدیدی یاد بگیرید، باید سراغ پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی در ایران بروید تا بتوانید حقوق و درآمد برنامه نویس حرفه‌ای را داشته باشید. در این مقاله شما را با پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی در ایران آشنا می‌کنیم تا به شما سرنخی برای آینده کاری بدهیم.

زبان های برنامه نویسی پر طرفدار در ایران

1. پایتون

پایتون امروزه یکی از رایج‌ترین زبان برنامه نویسی در ایران و جهان است که به دلیل خوانا بودن کدهای آن، برای مبتدیان زبان آسانی است. پایتون یک زبان برنامه نویسی منبع باز رایگان است که دارای ماژول‌های آماده بسیار است، به آسانی با ساختار و خدمات وب ادغام می‌شود، داده‌های آن ساختار کاربر پسند دارد و برنامه‌های دسک‌تاپ آن مبتنی بر رابط کاربر گرافیکی است. آگهی های استخدام برنامه نویس پایتون در ایران به خوبی نشانگر محبوبیت این زبان برنامه نویسی در شرکت‌ها است و همچنین بر این موضوع تأکید می‌کند که بازار کار این زبان چقدر خوب است.

پایتون برای توسعه جلو‌های بصری دو بعدی و انیمیشن سه بعدی مانند Blender، Inkscape و Autodesk استفاده می‌شود. همچنین برای ساخت و طراحی بازی‌های رایج ویدیویی از جمله Civilization IV، Vegas Trike و Toontown استفاده شده است. پایتون برای برنامه‌های علمی و محاسباتی نیز کاربرد دارد و همچنین توسط وب‌سایت‌های معروف مانند یوتیوب، کورا، پینترست و اینستاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. جاوا

جاوا یکی از متداول‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که امروزه در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این زبان برنامه نویسی عمومی با مالکیت شرکت Oracle با ساختار شی گرا، به استانداردی برای برنامه‌های کاربردی تبدیل شده است که برنامه نویسان می‌توانند با استفاده از آن در هر سیستم عاملی (به عنوان مثال Mac ، Windows ، Android ، iOS و غیره) کدنویسی کنند و برنامه‌های خود را طراحی و بسازند. در نتیجه، می‌توان از جاوا برای ساخت برنامه در سیستم عامل‌های کاربردی و همچنین برنامه‌های موبایل استفاده کرد. امروزه بیش از 3 میلیارد دستگاه با برنامه‌های ساخته شده با جاوا در حال اجرا هستند. وب‌سایت‌های بزرگ دنیا مانند گوگل، آمازون، توییتر و یوتیوب از این زبان برای ساخت بسیاری از برنامه‌های خود استفاده می‌کنند.

در ایران نیز از جاوا به عنوان یکی از کاربردی‌ترین زبان‌ها برای ساخت اپلیکیشن و برنامه‌های اساسی استفاده می‌شود. از آنجایی که کاربران بسیاری در ایران از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند و همچنین در جهان نیز کاربران زیادی دارد، به همین دلیل می‌توان به ویدیوها و مقالات آموزشی رایگان بسیاری دسترسی داشت و به آسانی به صورت آنلاین آن را فرا گرفت.

جاوا به نسبت پایتون یادگیری پیچیده‌تری دارد، اما زمانی که در این زمینه حرفه‌ای شوید متوجه می‌شوید که چقدر بازار کار خوبی دارد.

3. سوئیفت

سوئیفت یکی از زبان‌های برنامه نویسی مهم است که در سال 2014 توسط اپل برای نوشتن برنامه‌های لینوکس و مک توسعه داده شد.

سوئیفت که یک زبان برنامه نویسی منبع باز است و یادگیری آن آسان است، در میان برنامه نویسان ایرانی نیز بسیار طرفدار دارد و استفاده آن نیز بسیار زیاد است. سوئیفت در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه نویسی به مهارت برنامه نویسی کمتری نیاز دارد. این زبان برنامه نویسی در برنامه‌های معروف iOS مانند WordPress، Mozilla Firefox، SoundCloud و حتی در بازی Flappy Bird استفاده شده است.

4. C #

سی شارپ توسط مایکروسافت توسعه یافت و به دلیل حمایت از مفاهیم برنامه نویسی شی گرا در سال 2000 به شهرت رسید. این زبان برنامه نویسی یکی از قدرتمندترین زبان‌های برنامه نویسی برای چارچوب NET است. به گفته Anders Hejlsberg، خالق C #، این زبان بیشتر به C ++ شباهت دارد تا جاوا.

این زبان برنامه نویسی بهترین کاربرد را برای توسعه و کدنویسی برنامه‌های ویندوز، اندروید و iOS دارد. فرصت های شغلی برای استخدام برنامه نویس اندروید می‌تواند بهترین ایده برای یادگیری این زبان برنامه نویسی باشد. C # در چندین وب‌سایت معروف مانند Bing ، Dell ، Visual Studio و MarketWatch استفاده می‌شود.

5. پی اچ پی

PHP یک زبان برنامه نویسی منبع باز است که در سال 1990 به وجود آمد. بسیاری از برنامه نویسان قدیمی و ماهر در ایران، یادگیری PHP را ضروری می‌دانند، زیرا از این زبان برای ساخت بیش از 80٪ وب‌سایت‌ها در مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله وب‌سایت‌های بزرگی که از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند می‌توان به فیس‌بوک و یاهو اشاره کرد.

برنامه نویسان عمدتا از PHP برای نوشتن اسکریپت‌های سمت سرور استفاده می‌کنند. اما برنامه نویسان با مهارت برنامه نویسی بالا در PHP، همچنین می‌توانند از آن برای توسعه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های دسک‌تاپ نیز استفاده کنند.

پی اچ پی برای توسعه دهندگان مبتدی، یک زبان نسبتاً آسان در نظر گرفته می‌شود. این زبان برنامه نویسی دارای انجمن است که متخصصان در آن به سؤالات تمام توسعه دهندگان پاسخ می‌دهند.

6. C و C ++

یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در ایران زبان برنامه نویسی C است و ریشه سایر زبان‌های برنامه نویسی مانند C #، Java و JavaScript است. C ++ نسخه پیشرفته C است که امروزه بسیاری از توسعه دهندگان در کنار یادگیری C به یادگیری این زبان پرطرفدار نیز می‌پردازند.

توسعه دهندگان C و C ++ می‌توانند از مؤلفه‌های این زبان‌ها برای طیف گسترده‌ای از سیستم عامل‌ها استفاده کنند و این ویژگی باعث شده که این زبان‌ها به زبانی ایده‌آل برای تمام سیستم عامل‌ها تبدیل شوند. C و C ++ هر دو زبان‌هایی با عملکرد بالا محسوب می‌شوند. بسیاری از برنامه نویسان ایرانی در شرکت‌ها از این زبان‌ها برای توسعه برنامه‌هایی کاربردی و همچنین اساسی، مانند برنامه‌های مشتریان، محصولات کاربردی برای طراحی و بازی‌های ویدیویی، استفاده می‌کنند.

کلام آخر

اگر چه زبان‌های برنامه نویسی بسیاری وجود دارد که انتخاب را برای شما بسیار راحت کرده است، اما توجه به کاربرد و همچنین میزان استفاده از زبان‌های برنامه نویسی در ایران می‌تواند شما را در مسیر شغلی قرار دهد که بیشترین تقاضا را در شرکت‌ها و سازمان‌ها دارد. این زبان‌های برنامه نویسی پرطرفدار در ایران را بررسی کنید و مطابق با خواست و توانایی خود در یادگیری، یکی را برای فرا گرفتن انتخاب کنید و خیلی زود وارد بازار کار برنامه نویسی شوید.

ارسال نظر