صندوق سرمایه گذاری؛ رقیب جدی بانکها!

واژه "صندوق سرمایه‌گذاری" از کلماتی است که صرفا چند سالی است در ایران به گوش می‌خورد. این نوع نهاد سرمایه‌گذاری که نزدیک به یک قرن از پیدایش آن در جهان می‌گذرد در کشورهای توسعه یافته جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

صندوق سرمایه گذاری؛ رقیب جدی بانکها!

گفتنی است طبق آمار رسمی سایت statista در سال 2021، از هر دو خانواده آمریکایی، یک خانواده منابع مالی خود را در صندوق، سرمایه‌گذاری کرده است.

مزایای زیادی موجب استقبال سرمایه‌گذاران به این ابزار مالی شده و درنهایت باعث شده تا این نهاد مالی جایگزین قدرتمندی در برابر سپرده بانکی به حساب آید. از جمله این مزایا می توان به سود بالاتر از نرخ بانکی، امنیتی مشابه با بانک، سرعت نقدشوندگی و ... اشاره کرد.

صندوق سرمایه گذاری آی بی شاپ

صندوق های سرمایه گذاری در ایران و ویژگی آن ها

در ایران صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند و تاکنون 260 صندوق سرمایه‌گذاری مجوز فعالیت اخذ کرده‌اند. البته گفتنی است که تمامی آن‌ها کارایی لازم و همچنین عملکردی شبیه به سپرده بانکی ندارد و از آنجایی که انتخاب بین این تعداد صندوق سرمایه‌گذاری کار آسانی نیست ما در این نوشتار مهم ترین ویژگی‌های یک صندوق سرمایه گذاری خوب را بیان کرده‌ایم:

1- سودی بالاتر از نرخ بانکی: صندوق‌های سرمایه گذاری با عملکرد مناسب معمولا نرخ سود بالاتری از سپرده بانکی پرداخت می‌کنند.

2- سود بدون نوسان: سود یک صندوق سرمایه‌گذاری خوب معمولا ثابت است و در ماه‌های مختلف تفاوت چشمگیری ندارد.

3- سرعت نقدشوندگی: در یک صندوق سرمایه‌گذاری مناسب، از زمان درخواست منابع تا واریز وجه حداقل زمان (در بعضی صندوق ها یک روز) انتظار را دارد.

4- ضامن نقدشوندگی: ضامن نقدشوندگی صندوق‌های معتبر معمولا بانک‌های شناخته شده هستند.

علاوه بر این موارد، برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شناخته شده، مزایای متفاوتی به سرمایه‌گذاران خود می‌دهند. به عنوان مثال صندوق اندوخته توسعه صادرات آرمانی که تحت ضمانت بانک توسعه صادارت ایران فعالیت می‌کند، به سرمایه‌گذاران خود وام بدون ضامن نیز پرداخت می‌کند و با وجود سود بالاتر از نرخ بانکی و نقدشوندگی در یک روز جایگاه ویژه‌ای در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیدا کرده به طوری که تا امروز نزدیک به 7 هزار میلیارد تومان سرمایه جذب شده و بیش از 100 هزار نفر در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

ارسال نظر