بررسی شرایط مهاجرت مهندس بهداشت محیط در سال ۲۰۲۲

هوایی که تنفس می‌کنیم، آبی که می‌نوشیم، زمینی که روی آن سکونت می‌کنیم و خانه‌ می‌سازیم، همگی اجزایی از طبیعت اطراف ما هستند. دست‌کاری طبیعت توسط انسان می‌تواند سلامت ساکنین زمین را در معرض خطر قرار دهد. به همین دلیل در اکثر کشورهای جهان امروزه متخصصان حرفه‌ای در رشته «مهندسی بهداشت محیط» تلاش می‌کنند خطرات ناشی از فعالیت‌های بشر را روی انسان و محیط‌زیست زمین شناسایی و تعدیل کنند.

بررسی شرایط مهاجرت مهندس بهداشت محیط در سال ۲۰۲۲

به همین دلیل در اکثر کشورهای جهان امروزه متخصصان حرفه‌ای در رشته «مهندسی بهداشت محیط» تلاش می‌کنند خطرات ناشی از فعالیت‌های بشر را روی انسان و محیط‌زیست زمین شناسایی و تعدیل کنند.

این رشته در ایران در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌شود؛ اما بازار کار بهداشت محیط در ایران به علت ناشناخته بودن این رشته، چندان مطلوب نیست. بااین‌حال در سال‌های اخیر شرایط کمی بهتر شده و افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند می‌توانند در کارخانه‌های صنایع غذایی، شهرداری‌ها، وزارت نیرو، آب و فاضلاب، سازمان محیط زیست، خانه‌های بهداشت روستایی و مؤسسات تحقیقاتی مشغول به کار شوند.

با وجود این، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند تحصیلات خود را در خارج از مرزهای ایران ادامه داده و تجارب بیشتری کسب کنند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله شما را با مهم‌ترین مقاصد مهاجرت مهندس بهداشت محیط در سال ۲۰۲۲ آشنا کنیم.

انواع راه‌های مهاجرت مهندس بهداشت محیط

افرادی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند به‌طورکلی می‌توانند از طریق تحصیلی یا کاری (جاب آفر) اقدام کنند. هرکدام از این روش‌ها، پیچیدگی‌ها و مسائل خاص خود را داشته و افراد باید باتوجه‌به شرایط و خواسته‌های خود تصمیم بگیرند که می‌خواهند از چه طریقی مهاجرت کنند. محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت متخصصان بهداشت محیط، کانادا، استرالیا، آلمان، آمریکا و قبرس هستند.

در ادامه به بررسی شرایط مهاجرت تحصیلی و کاری به این کشورها می‌پردازیم.

مهندسی بهداشت محیط در کانادا

باوجوداینکه کشور کانادا از نظر بارش‌های جوی، ذخایر آبی و منابع طبیعی هیچ محدودیتی ندارد، اما به حفظ محیط‌زیست و بهره‌برداری اصولی از منابع ارزشمند زیست‌محیطی خود بسیار پایبند است. به همین دلیل می‌توان گفت کانادا برای افرادی که قصد جدی برای اپلای داشته باشند، مقصد جذابی است.

بهترین راه برای مهاجرت تحصیلی به کانادا از طریق دریافت پذیرش کارشناسی ارشد یا دکترا از دانشگاه‌های این کشور است. خوشبختانه به علت اهمیتی که مسئولین این کشور برای محیط‌زیست آن قائل هستند، بورسیه‌ها و اسکالرشیپ‌های متعددی در این زمینه وجود دارد. البته برای دریافت بورسیه دانشگاه‌ها و فاند اساتید، لازم است رزومه‌ای قوی داشته باشید. مدرک لیسانس یا ارشد از رشته‌های مرتبط، مقالات ISI، نمره مدرک زبان آیلتس و معدل بالا می‌تواند شانس شما را در دریافت پذیرش دانشگاه های کانادا افزایش دهد.

برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند از طریق ویزای قرارداد کار در کانادا یا دریافت اقامت دائم به کانادا مهاجرت کنند. ازآنجاکه چالش‌های محیط‌زیستی و مدیریت منابع از جمله اولویت‌های مهم برنامه‌های توسعه کانادا است، آینده شغلی خوبی در انتظار مهاجران کاری کانادا خواهد بود. شرکت‌های فنی و مهندسی در بخش خصوصی، شهرداری‌ها، سازمان‌های حفاظت از محیط‌زیست، وزارت منابع طبیعی، وزارت راه و کشاورزی و سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان‌هایی هستند که نیاز به استخدام نیروی کار در رشته مهندسی بهداشت محیط در کانادا دارند.

مهندسی بهداشت محیط در استرالیا و نیوزلند

استرالیا یکی از کشورهایی است که به علت شرایط آسان مهاجرت کاری، موردتوجه افراد زیادی به‌خصوص در مشاغلی مثل محیط‌زیست، ایمنی و بهداشت (HSE)، بهداشت محیط و امثال این حوزه‌ها قرار گرفته است. باتوجه‌به اینکه استرالیا از نظر برنامه‌های زیست‌محیطی در رتبه سوم جهان قرار دارد، می‌توان فهمید که مسئولین این کشور برای متخصصان حوزه محیط‌زیست ارزش بالایی قائل هستند.

از جمله مهم‌ترین دانشگاه‌های استرالیا که برنامه‌های آموزشی مرتبط با محیط‌زیست، بهداشت محیط و ایمنی و سلامت را ارائه می‌کنند می‌توان به دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه نیو ساوت ولز، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه ملبورن، دانشگاه جیمز کوک و دانشگاه وسترن استرالیا اشاره کرد.

علاوه بر مهاجرت تحصیلی، از طریق مهاجرت کاری نیز می‌توان در استرالیا اقامت کرد. درصورتی‌که فرد متقاضی حداقل شرایط لازم برای اخذ ویزای کار استرالیا مثل سابقه کار مرتبط را داشته باشد، مسیر مهاجرت چندان پرپیچ‌وخم نخواهد بود. به‌خصوص اگر تخصص فرد در لیست مشاغل موردنیاز این کشور قرار داشته باشد، این فرایند بیش‌ازپیش ساده می‌شود.

مهندسی بهداشت محیط در آلمان

آلمان یکی از کشورهای صنعتی مهم در جهان است که بسیاری از افراد متقاضی کار در خارج از کشور، آن را به‌عنوان مقصد نهایی خود انتخاب می‌کنند. مهاجرت به آلمان نیز از طریق دریافت ویزای تحصیلی، ویزای جاب سیکر (اجازه جستجوی کار در آلمان) یا دریافت جاب آفر از شرکت‌های آلمانی امکان‌پذیر است.

از جمله مهم‌ترین دانشگاه های آلمان که به‌صورت تخصصی در زمینه محیط‌زیست و بهداشت حرفه‌ای کار می‌کنند می‌توان به دانشگاه محیط‌زیست گوتینگن آلمان، دانشگاه محیط‌زیست فنی مونیخ آلمان، دانشگاه محیط‌زیست فرایبورگ آلمان، دانشگاه محیط‌زیست بایرویت آلمان و انستیتوی محیط‌زیست کارلسروهه آلمان اشاره کرد.

مهندسی بهداشت محیط در آمریکا

یکی دیگر از مقاصد مهاجرت تحصیلی و کاری ایرانیان، آمریکا است. این کشور که به‌عنوان سومین کشور پهناور دنیا شناخته می‌شود، فرصت‌های تحصیلی فراوانی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد. افرادی که در رشته بهداشت محیط یا رشته‌های مشابه با آن مثل شیمی، تغذیه، ایمنی و سلامت، محیط‌زیست، عمران و غیره تحصیل کرده باشند، می‌توانند برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند.

کارشناسی ارشد بهداشت عمومی (MPH) یکی از رشته‌های محبوب در این کشور است. از جمله گرایش‌های این رشته می‌توان به اپیدمیولوژی یا همه‌گیرشناسی، بهداشت جهانی، بهداشت محیط کار و علوم تغذیه اشاره کرد.

مهندسی بهداشت محیط در قبرس

قبرس کشوری در شرق مدیترانه است که به دو بخش شمالی (متعلق به حاکمیت ترکیه) و جنوبی (متعلق به حاکمیت یونان) تقسیم‌بندی شده است. مهاجرت به قبرس جنوبی به دلیل اینکه این بخش در اتحادیه اروپا قرار دارد، سخت‌تر و هزینه‌بر است. به همین دلیل اکثر افراد قبرس شمالی را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. طبق آخرین آمار، بهترین دانشگاه‌های قبرس عبارت‌اند از:

  • دانشگاه فناوری قبرس (مؤسسه بهداشت عمومی و محیط بین‌المللی قبرس در دانشکده بهداشت این دانشگاه قرار دارد.)
  • دانشگاه قبرس (مرکز بین‌المللی پژوهشی آب Nireas، مرکز اقیانوس‌شناسی، دپارتمان شیمی، دپارتمان مهندسی محیط‌زیست و مهندسی عمران و مرکز پژوهشی انرژی پایدار برای مهاجرت از رشته بهداشت محیط مناسب هستند.)
  • دانشگاه نیکوزیا (دپارتمان علوم زیستی و بهداشت این دانشگاه مقصد مناسبی برای مهاجرت تحصیلی بهداشت محیط است.)

در سال 2022 مهاجرت کنیم یا بمانیم؟

در این مقاله تلاش کردیم به‌صورت خیلی خلاصه به بررسی فرصت‌های مهاجرت تحصیلی و کاری رشته‌های بهداشت محیط، ایمنی و سلامت (HSE) و محیط‌زیست بپردازیم. از جمله مهم‌ترین کشورهایی که فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها برای کار یا تحصیل به آن‌ها مهاجرت می‌کنند می‌توان به آمریکا، کانادا، استرالیا، آلمان و قبرس اشاره کرد که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم.

تصمیم برای مهاجرت یا ماندن در کشور مادری کاملاً شخصی است. شرایط بازار کار، وجود فرصت‌های استخدامی مناسب، متوسط حقوق، شرایط خانوادگی و مالی، پیشینه تحصیلی و روحیات فرد مجموعه‌ای از فاکتورهایی هستند که باید در کنار هم بررسی شوند.

با وجود همه صحبت‌هایی که درباره راه‌های مهاجرت به کشورهای مختلف در این مقاله زده شد، به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر تصمیم جدی برای مهاجرت نگرفته‌اید، فرصت‌های کاری بازار کار در ایران را نیز برای این حوزه مشاهده کنید. این سایت پیشنهاد ما به شما برای بررسی بیشتر فرصت های شغلی بهداشت محیط و ایمنی است.

ارسال نظر