مواد رسوب زدایی آبگرمکن دیواری و روش انجام رسوب گیری

سختی آب یکی از مشکلاتی است که روز‌به‌روز بیشتر و جدی‌تر می‌شود. علت سختی آب کاتیون‌های نمک‌ معدنی موجود در آن است. در آب نمک‌های بی‌کربنات وکربنات کلسیم، روی، آهن و منیزیم وجود دارد که با گرم شدن آب رسوب شده و ته نشین می‌شوند.

مواد رسوب زدایی آبگرمکن دیواری و روش انجام رسوب گیری

سختی آب را با معیاری به نام TH می‎‌سنجند که در بحث رسوب زدایی آبگرمکن دیواری مهم است. نمک‌های معدنی کربنات، ناپایدار هستند و با جوشیدن و یا حتی گرم شدن آب تا 65 درجه سانتی‌گراد رسوب می‌کنند. این رسوبات داخل مخزن و لوله‌های آبگرمکن نشست می‌کند و روند انتقال آب و حرارت را مختل می‌کند. در ادامه درباره روش‌های حل این مشکل صحبت خواهیم کرد.

چگونه بفهمیم آبگرمکن نیاز به رسوب زدایی دارد؟

همانگونه که آب در کتری و سماور خانه شما رسوب می‌کند در لوله‌ها و آبگرمکن نیز ته‌نشین می‌شود و عملکرد آن را ضعیف می‌کند. اگر لایه رسوب آهکی ضخیم باشد آبگرمکن دیگر کار نخواهد کرد. از آنجایی که آب تمام نقاط کشور درصدی از سختی دارد پس از مدتی حتما باید آبگرمکنتان را رسوب گیری کنید. فقط ممکن است تعداد دفعات آن کم و یا زیاد شود. اما از کجا باید بفهمیم وقت رسوب گیری آبگرمکن فرارسیده است؟ ما که داخل لوله‌ها و مخزن آن را نمی‌بینیم و از میزان رسوب خبر نداریم. این سه روش می‌تواند به شما کمک کند:

راه اول این است که به صدایی که هنگام گرم کردن آب از آبگرمکن می‌شنوید دقت کنید. اگر رسوبات ضخیم باشد صدای کوبیده شدن از داخل آبگرمکن به گوش خواهد رسید.

راه دوم این است که با پیچ گوشتی به بدنه مخرن ضربه بزنید. اگر مخزن تمیز باشد صدا در تمام نقاط بالایی و پایینی یک جور خواهد بود اما اگر رسوب گرفته باشد صدا در انتهای مخزن بم می‌شود.

راه سوم: آبگرمکن رسوب گرفته، آب را دیر گرم می‌کند و آب خروجی از آن بد رنگ و گاها بد بو است.

هر چند وقت یکبار باید آبگرمکن را رسوب زدایی کنید؟

همانطور که ذکر شد جواب این سوال به محل زندگی شما و میزان استفاده از آبگرمکن بستگی دارد؛ اما به یاد داشته باشید اغلب تولیدکنندگان آبگرمکن توصیه می‌کنند که آبگرمکن دیواری حداقل سالی یک بار رسوب زدایی شود.

رسوب زدایی آبگرمکن

آموزش رسوب زدایی آبگرمکن دیواری در خانه

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری در خانه اگر چه کار زمان‌بری است و به دقت و حوصله زیادی نیاز دارد اما اصلا سخت نیست و با این آموزش به‌راحتی می‌توانید انجامش دهید. اول از همه مقدمات کار را فراهم کنید:

  1. پمپ
  2. لوله پلاستیکی یک متری
  3. قیف پلاستیکی
  4. تشت و سطل پلاستیکی بزرگ
  5. شلنگ‌
  6. دستکش
  7. عینک
  8. کفش ایمن
  9. محلول جرم‌‌گیر آبگرمکن

بخشی از رسوب آبگرمکن روی دیواره مخزن و لوله‌ها قرار می‌گیرد و بخشی از آن در کف مخزن ته نشین می‌شود و حالت ماسه دارد. قبل از شروع کار، اطراف مبدل و سقف آن را دقیق بررسی کنید و نقاط فرسوده و سوراخ و ترک خورده را پیدا کنید چون بعد از رسوب زدایی آب از این نقاط نشت خواهد کرد. برای این کار از جوش نقره استفاده کنید.

برای شروع کار مبدل گرمایی را باز کنید و تمام آب داخل آن را خالی کنید. یک طرف لوله مبدل شلنگ و طرف دیگر لوله پلاستیکی یک متری را وصل کنید و قیف را سر لوله بگذارید. تشت بزرگی را پر از آب کنید و مبدل آبگرمکن را در آن قرار دهید. حتما دستکش و عینک بپوشید چون واکنش رسوب با محلول باعث تولید کف می‌شود و ممکن است از قیف و لوله بیرون بپرد.

با احتیاط محلول رسوب‌گیری آبگرمکن را در قیف بریزید تا از طرف دیگر در ظرف بریزد. محلول کف‌‌داری که از لوله خارج می‌شود نشان دهنده از بین رفتن رسوبات است. با همان محلولی که در ظرف ریخته مجددا این کار را تکرار کنید تا رسوبات کامل جدا شود. در انتها هم با آب تمیز این کار را تکرار کنید. کار که تمام شد اجازه دهید مبدل کاملا خشک شود و بعد آن را نصب کنید.

در لیستی که برای مواد و ابزار مورد نیاز در جرم گیری آبگرمکن ارائه شد، به پمپ اشاره کردیم. کاربرد پمپ برای رسوب‌ گیری این است که کار را ایمن و راحت می‌کند و‌ بدون دخالت دست مراحل انجام شده و محلول چندین بار داخل مبدل به گردش در می‌آید.

روش استفاده از پمپ نیز آسان است. کافی است پمپ را در ظرف اسید بگذارید و مجرای خروج را به مبدل گرمایی آبگرمکن وصل کنید و از سمت دیگر مبدل، شلنگی به ظرف اسید وصل کنید. پمپ را روشن کنید و اجازه دهید چند دقیقه کار کند تا تمام جرم و آهک آبگرمکن شسته شود. مانند روش قبل در پایان کار از آب تمیز برای شستن مبدل استفاده کنید. بدین ترتیب که در ظرف به جای اسید آب بریزید و پمپ را روشن کنید.

عواقب عدم رسوب زدایی آبگرمکن

اگر رسوبات خارج نشوند مبدل گرمایی آبگرمکن نمی‌تواند آب را به دمای مناسب برساند و تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد و خراب می‌شود و مجبور به تعویضش خواهید شد. سر و صدای زیاد نیز مشکل دیگری است که با آن مواجه خواهید شد و رفته رفته کار به جایی می‌رسد که روشن شدن آبگرمکن شما را عصبی می‌کند.

آبگرمکن رسوب گرفته هم آب را به‌سختی گرم می‌کند و هم آب گرم شده در آن، زود دمایش را از دست داده و سرد می‌شود. در مدل‌های مخزن‌دار حتی خطر انفجار وجود دارد. به علاوه یکی از دلایل اصلی نشتی آبگرمکن، رسوب گرفتن آن است چون باعث ترک خوردن و ایجاد سوراخ‌ روی مخزن می‌شود.

محلول های جرم گیری آبگرمکن

محلول جرم‌‌گیر آبگرمکن جوهر نمک یا اسیدکلریدریک با غلظت 20 درصد است و می‌توانید از ابزارفروشی و رنگ‌فروشی‌ها آن را تهیه کنید. البته اگر رسوب ضخیم نباشد از سرکه غلیظ هم می‌توان استفاده کرد اما مسلما زمان بیشتری طول می‌کشد تا رسوبات از بین بروند.

هزینه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری در خانه

با روشی که در بخش قبل توضیح دادیم خودتان می‌توانید آبگرمکن دیواری خانه را جرم گیری کنید. اما اگر وقت این کار را ندارید یا کار با محلول‌های اسیدی برایتان ساده نیست می‌توانید از یک تعمیرکار آبگرمکن بخواهید آبگرمکنتان را رسوب گیری کند. قیمت رسوب زدایی آبگرمکن دیواری در خانه از 100 هزار تومان تا صد و پنجاه هزارتومان است.

ارسال نظر