نیل؛ همه چیز درباره صرافی ارز دیجیتال!

همان‌طور که می‌دانید، برای خرید و فروش خودرو، باید به نمایشگاه ماشین مراجعه کنید یا برای خرید و فروش سهام، باید به بازار بورس بروید و هر کالایی را باید از مکان و محل مخصوص به خودش خریداری کنید. برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هم باید به صرافی ارز دیجیتال مراجعه کنید.

نیل؛ همه چیز درباره صرافی ارز دیجیتال!

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال مکان و محلی است که می‌توانید در آن به خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و ... بپردازید؛ به طور کلی، صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیای حقیقی وجود ندارند و می‌توانید به وسیله اینترنت و به صورت مجازی به آن دسترسی داشته باشید زیرا ارزهای دیجیتال پول‌های فیزیکی نیستند و به صورت مجازی مبادله و خرید و فروش می‌شوند.

اکسچنج هم به خرید و فروش ارزهای دیجیتال گفته می‌شود؛ در ابتدای ورود ارزهای دیجیتال به کشور و مجاز شدن انجام معامله و مبادله بر روی آن‌ها، به صرافی‌ها اکسچنج می‌گفتند و بعد با جا افتادن کلمه صرافی، اکسچنج در لغت جای خود را به صرافی داد.

ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال معتبر

صرافی‌های ارز دیجیتال باید یک سری ویژگی و خصوصیات داشته باشند تا بتوانند مشتری یا همان تریدرها را به خود جذب کنند؛ برای مثال، صرافی که امنیت بالایی نداشته باشد و نتواند امنیت معاملات کاربرانش را تأمین و تضمین کند، بدون شک انتخاب خوبی برای خرید و فروش و انجام معاملات ارز دیجیتالی نخواهد بود.

اما به هر اندازه هم که امنیت یک صرافی و کیف پولی که از آن استفاده می‌کنید بالا باشد، باز هم نباید تمام سرمایه خود را در کیف پول و صرافی نگهدارید؛ پیشنهاد می‌شود فقط بخش کمی از پول‌هایتان را در صرافی و کیف پول حفظ کنید و باقی سرمایه را به صورت نقد در کارت یا خانه نگهداری کنید.

احراز هویت یکی از کارهایی است که هنگام ثبت نام در صرافی‌ها باید آن را انجام دهید؛ بدون احراز هویت، نمی‌توانید به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید و همین امر باعث می‌شود که این کار اهمیت زیادی پیدا کند.

برخی صرافی‌ها در ایران و خارج از ایران وجود دارند که از کاربر احراز هویت نمی‌خواهند و می‌توان بدون طی کردن این فرایند، اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال نمود؛ این‌گونه صرافی‌ها هیچ امنیتی ندارند و ممکن است بعد از چند ماه یا چند سال فعالیت، دیگر فعالیتی نداشته باشند و پول‌های شما بلوکه شود.

اما متأسفانه به دلیل اینکه برخی افراد معتقدند انجام دادن کارهای مربوط به احراز هویت وقت گیر و سخت است، به سمت این‌گونه صرافی‌ها می‌روند و در آن‌ها معاملاتشان را انجام می‌دهند؛ توصیه می‌شود به هیچ عنوان از این صرافی‌ها استفاده نکنید.

باید بدانید که هرچه فرایند احراز هویت از سوی صرافی سخت‌تر باشد، امنیت معاملاتتان بیشتر خواهد بود؛ پس به هیچ عنوان بر اساس اینکه صرافی احراز هویت نمی‌خواهد و فکری برای آن نکرده است، آن صرافی را مناسب ندانید.

صرافی ارز دیجیتال معتبر باید ویژگی‌های مثبت دیگر هم داشته باشد؛ برای مثال، صرافی که پشتیبانی قوی و با تجربه‌ای دارد، درخواست‌های پرداخت را به موقع تسویه می‌کند، سرمایه زیادی دارد و کارمزد کمی برای معاملات دریافت می کند، می تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.

انواع صرافی ارز دیجیتال

به طور کلی و در حالت عادی، صرافی‌های ارز دیجیتال دو نوع کارگزاری و بازار معاملاتی دارند؛ هر کدام از این دو نوع، کارایی متفاوتی با دیگری خواهد شد و به صورت کلی انجام معاملات در آن‌ها متفاوت است.

صرافی ارز دیجیتال کارگزاری

صرافی ارز دیجیتال کارگزاری به صرافی‌هایی گفته می‌شود که به صورت مستقیم وارد معامله می‌شوند؛ یعنی آن‌ها در صورتی که شما فروشنده باشید، خریدار خواهند بود و در صورتی که خریدار باشید، فروشنده هستند.

اگر در این صرافی‌ها ثبت نام کنید و قصد انجام معاملات در آن‌ را داشته باشید، باید بدانید که خرید و فروش زمان کمتری را از شما خواهد گرفت؛ زیرا می‌دانید که ارز دیجیتال مورد نظرتان به سرعت از خود صرافی خریداری شده و یا به آن فروخته خواهد شد و نباید منتظر شخص سومی برای خرید یا فروش باشید.

قیمت گذاری در صرافی‌‎های کارگزاری، توسط خود صرافی انجام می‌شود؛ یعنی قیمت خرید و فروش را شما تعیین نخواهید کرد بلکه قیمت از قبل توسط صرافی تعیین شده است و فقط شما فروشنده یا خریدار خواهید بود.

صرافی کارگزاری نیل یکی از بهترین و محبوب‌ترین صرافی‌های ایران است؛ این صرافی با توجه به سابقه نسبتا خوب و ویژگی‌های مثبتی که دارد، روز به روز در حال پیشرفت است و کاربران زیادی در آن به انجام معاملاتشان می‌‎پردازند. شما به راحتی می‌توانید در فضای امن این صرافی، خرید و فروش ارزهای دیجیتال را بدون هیچ نگرانی و استرسی انجام دهید.

صرافی ارز دیجیتال بازار معاملاتی

صرافی ارز دیجیتال بازار معاملاتی اما، کاملاً با صرافی‌های نوع اول متفاوت هستند؛ در این صرافی‌ها اگر قصد خرید یا فروش ارزی را داشته باشید، باید منتظر خریدار یا فروشنده بمانید و طرف دیگر معامله شما صرافی نخواهد بود.

شاید با خودتان بگویید که درآمد صرافی‌های بازار معاملاتی از کجا خواهد بود؛ این صرافی‌ها، مبلغی را به عنوان کارمزد معامله از خریدار و فروشنده دریافت می‌کند و درآمد آن از همین طریق تأمین خواهد شد.

در این صرافی‌ها، قیمت گذار فروشنده خواهد بود؛ یعنی فروشنده است که قیمت را تعیین می‌کند و در صورتی که خریدار از قیمت راضی باشد، آن ارز را از فروشنده خریداری می‌کند. البته قیمت باید در چهارچوب دیگر قیمت‌ها باشد و به گونه‌ای تعیین نشود که خریداری برای خرید آن به دلیل قیمت بالایش اقدام نکند.

فضای بازار معاملاتی مانند بورس ایران است؛ در بازار بورس ایران هم خریداران و فروشندگان باید در صف معامله بمانند که در این‌گونه صرافی‌ها هم منتظر ماندن خریداران و فروشندگان در صف امری طبیعی است.

بهترین و معتبرترین صرافی ارز دیجیتال بازار معاملاتی، فارکس است؛ فارکس یکی از پرطرفدارترین صرافی‌های بازار معاملاتی در جهان است و افراد زیادی از ایران و دیگر کشورها، در این بازار فعالیت می‌کنند.

جمع بندی نهایی

پیشنهاد می‎شود که اصلی‌‎ترین ملاک شما برای انتخاب یک صرافی، امنیت آن باشد؛ زیرا اگر صرافی ارز دیجیتال دارای تمام ویژگی‌های مثبت باشد اما امنیت در کار نباشد، بدون شک گزینه مناسبی نخواهد بود.

به هیچ عنوان تمام سرمایه خود را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنار نگذارید؛ زیرا تجارت ریسک زیادی دارد و افرادی که تمام ثروتشان را وارد تجارت می‌کنند، به احتمال بسیار زیاد بازنده خواهند بود.

ارسال نظر