هزینه وکلای امور ملک و املاک چگونه و با چه شرایطی محاسبه می‌شود؟

دعاوی ملکی همان‌طور که از نامش پیداست به موضوعات مربوط به ملک می‌پردازد.

هزینه وکلای امور ملک و املاک چگونه و با چه شرایطی محاسبه می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در تصمیم شما برای انتخاب وکیل ملکی موثر است هزینه‌ای است که قرار است برای انجام امور ملکی به وکیل متخصص امور ملکی بپردازید. چرا که به عنوان کسانی که در این حوزه تحصیل و تجربه ندارید و از طرفی تسلطی بر قوانین و روند قضایی دادگاه‌ها ندارید، بنابراین در انجام امور ملکی خود باید در جست‌و‌جوی وکیل دعاوی ملکی باشید. کسی که سال‌ها تحصیلات و بعضا تجارب زیادی در این راه داشته و از پیچ و خم‌های این مسیر به خوبی آگاه است. در غیر این صورت است با کوچک‌ترین ایراد در تنظیم دادخواست ممکن است زمان شما به کلی از بین برود.

اساسا وکیل امور ملکی به چه کسی گفته می‌شود؟

وکیل ملکی ، وکیلی است که هرچند مانند سایر وکلا تحصیلات وکالت خوانده و توانایی دفاع و اقامه دعوا در انواع دعاوی از قبیل دعاوی خانواده (طلاق، مهریه، نفقه) را دارد، اما تمام تمرکز و تلاش خود را به صورت تخصصی در امور دعاوی ملکی معطوف کرده و به جای این‌که مثلا یک وکیل خانواده باشد یک وکیل تخصصی مشکلات ملکی است.

در انتخاب وکیل برای انجام امور ملکی خود حتما این موضوع را مد نظر قرار دهید که وکیل منتخب شما تا چه حد متخصص امور ملکی بوده و در این زمینه تجربه دارد تا همان‌طور که گفتیم از صرف هزینه و زمان بدون حصول نتیجه بپرهیزید.

محاسبه حق الوکاله وکیل أمور ملکی

به صورت کلی در دعاوی ملکی اگر از وکیل استفاده می‌کنید به تناسب نوع وکیل و تجربه او هزینه حق الوکاله وکیل متفاوت خواهد بود.

دعاوی حقوقی در زمینه ملک مواردی مانند الزام به تحویل ملک، الزام به تنظیم سند رسمی، تقسیم و افراز املاک مشاع، خلع ید هستند، اما مواردی هم مانند انتقال ملک فرد به شخص دیگری، فروش مال غیر، جعل سند و حتی تصرف عدوانی جنبه کیفری دارند و دستمزد وکیل برای هر کدام متفاوت است.

اما بسته به نوع دعاوی مد نظر شما هزینه وکیل أمور ملکی نیز متغیر است. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید در انتخاب وکیل مناسب برای انجام امور ملکی خود با هزینه مناسب اقدام نمایید.

هزینه وکیل امور ملک و املاک

دستمزد وکیل ملکی برای دعوای الزام به تحویل ملک

در مورد هزینه دادرسی دادخواست الزام به تحویل ملک، باید گفت که هزینه طرح این دعوا با توجه به ارزش منطقه‌ای ملک مورد نظر تعیین می‌شود، به همین جهت تاکید می‌شود که بهتر است خواهان، قبل از طرح دعوا با وکیل ملکی متخصص خود در این خصوص مشورت‌های لازم را انجام دهد تا در روند پرونده با مشکل خاصی روبه‌رو نشود.

در مورد هزینه وکیل ملکی و یا هزینه‌های مربوط به حق الوکاله وکیل در این گونه از دعاوی، می‌توان گفت که دعوای الزام به تحویل ملک از جمله دعاوی مالی است و حق الوکاله‌های دعاوی مالی به صورت درصدی تعیین می‌شود بنابراین هزینه وکیل ملکی در این نوع از دعاوی به صورت درصدی از مبلغ ملک مورد نظر تعیین می‌شود.

دستمزد وکیل ملکی متخصص در دعاوی خلع ید

به زبان ساده خلع ید حالتی است که فرد ملکی را غصب کرده و مالک به دادگاه مراجعه می‌کند تا بتواند وی را از ملک مورد نظر بیرون کند. در این قسم دعاوی، مالک باید ابتدا مالکیت خود را نسبت به ان ملک به دادگاه اثبات کند که اگر دارای سند رسمی باشد کار به مراتب راحت‌تر خواهد بود.

هزینه دادرسی در دعاوی خلع ید باید مطابق ارزش معاملاتی املاک هر منطقه تعیین و سپس بر اساس آن هزینه دادرسی پرداخت شود. وصول هزینه دادرسی با دفتر دادگاه بوده و مدیر دفتر دادگاه با استعلام ارزش معاملاتی ملک از اداره امور اقتصادی و دارایی، هزینه دادرسی را محاسبه کرده و از خواهان دریافت می‌نماید.

باید گفت هزینه و حق الوکاله وکیل ملکی در خلع ید، تا حدود زیادی بستگی به توافقات وکیل و موکل دارد و معمولا به صورت درصدی است. شاید ذکر این نکته نیز خالی از لطف نباشد که دعوای خلع ید باید در شهری برگزار شود که ملک در آن شهر قرار دارد.

حق الوکاله وکیل امور ملکی در دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی

بر طبق قانون، شخصی به عنوان مالک پذیرفته می‌شود که نام وی در سند رسمی ملک درج شده باشد لذا در خرید و فروش ملک انتقال به صورت رسمی و تنظیم سند رسمی امر بسیار مهمی است و اگر مالک از تنظیم سند رسمی امتناع کند فرد می‌تواند با استفاده از وکیل، وی را در دادگاه الزام به تنظیم سند رسمی کند. هزینه این نوع دعاوی و میزان حق الوکاله وکیل با توجه به نوع دعوا متفاوت خواهد بود.

هزینه وکلای امور املاک

حق الوکاله وکیل ملکی در فروش ملک مشاع

فرض کنید شما ملکی را به ارث برده‌اید که علاوه بر شما دارای چند شریک باشد چون در این‌جا تمام ورثه شریک در آن خانه هستند لذا لازم است جمعا در همه تصمیمات مربوط به آن ملک اتفاق نظر داشته باشند. اگر در این بین اختلافی وجود داشته باشد و یکی از ورثه خواهان فروش سهم خود باشد می‌تواند با استفاده از وکیل، اموری را که لازمه آن است که دادگاه حکم به فروش دهد را انجام دهد.

در این مورد یعنی فروش ملک مشاع هزینه وکیل امور ملکی با توجه به نوع دعوا و میزان صرف زمان و خود سابقه وکیل متفاوت خواهد بود. برای مشاوره با بهترین وکیل ملکی تهران و استعلام هزینه وکیل أمور ملکی کافی است به سامانه های حقوقی تخصصی و حرفه ای مراجعه نموده و با انتخاب نوع مشاوره خود، مشورت‌های لازم در این زمینه را کسب نمایید.

ارسال نظر