همهچیز درباره هیوندای آزرا 2019
ممنوعیت واردات خودرو ضربه بزرگی به مشتریان این گروه از محصولات وارد کرد. فارغ از تبعات اجتماعی این تصمیم، عدم اجازه برای حضور خودروهای خارجی باعث شد تا بازار آنها نیز درگیر یک تنش بزرگ قیمتی شود.
حالا تعداد اندک وارداتیهای صفر کیلومتر بازار حکم طلا را پیدا کردهاند. در این میان برنده آنهایی هستند که در واپسین روزهای لغو مجوز واردات شانس حضور پیدا کردند.
در فاز اول ممنوعیت واردات خودرو شاهد آن بودیم که خودروهای خارجی جدیدتر از سال 2013 اجازه حضور پیدا نکردند. اما یکی دو سال بعد از آن بار دیگر واردات آزاد شد ولی به فاصلهای کوتاه بار دیگر ممنوعیت اعمال شد. این بار به دلیل دستور آنی دولت شانس یار محصولات جدیدتر از 2017 نشد. در ادامه با اعتراض شرکتهای واردکننده مبنی بر اینکه تاریخ ثبت سفارش آنها قبل از قانون ممنوعیت بود، دولت فرصتی کوتاه را برای ترخیص این خودروها فراهم کرد.
در این میان شاهد حضور گسترده مدلهای 2018 بودیم که البته به تیراژی بسیار پایین وارد خیابانهای کشور شدند. اما این ماجرا یک استثنای بزرگ هم داشت؛ هیوندای گرنجور یا همان آزرا. خودرویی که به لطف هوشمندی واردکننده (کرمان موتور) توانست تاریخ مدلهای مدنظر خود را تغییر دهد و نسخههای 2019 را به دست مشتریان برساند. اکنون این سدان لوکس کرهای را باید جدیدترین خودروی وارداتی از حیث سال ساخت تلقی کرد. با مراجعه به بخش قیمت خودرو باما میتوانید دلیل افزایش قیمت آن را متوجه شوید.
هیوندای آزرا از کجا آمد؟
اولینبار در سال 1986 بود که شرکت هیوندای از پرچمدار جدید خود به اسم Grandeur پردهبرداری کرد. خودرویی که البته در برخی از بازارها نیز با اسم Azera شناخته میشود. نسل اول این خودرو نسخه ریبج شدهای از میتسوبیشی Debonair بود. حتی پیشرانه آزرای اولیه را نیز ژاپنیها تولید کرده بودند. با استقبال خوبی که از این خودرو در بازارهای آسیایی به عمل آمد، شرکت به فکر تولید نسخه جدیدتر آن در سال 1992 افتاد. این مدل نیز برگرفته از سومین نسل میتسوبیشی دبونر بود. با این حال استفاده از یک پیشرانه شش سیلندر Vشکل گرنجور را از سایر رقبا متمایز میکرد.
نسل سوم در سال 1998 با دور شدن از فلسفه ژاپنی از نظر طراحی کمی استقلال پیدا کرد. حالا دیگر موتور و گیربکس این خودرو را هیوندای تولید میکرد. اما بیتردید انقلاب هیوندای آزرا در سال 2005 و همزمان با عرضه چهارمین نسل آن رخ داد. این همان مدلی بود که راهی بازار ایران هم شد. مشتریان داخلی خوششانس بودند که توانستند نسل پنجم آن را نیز خریداری کنند. دست آخر به مدل فوق یعنی نسل ششم میرسیم که در تیراژی بسیار محدود به کشور آمد.
بررسی آپشن و تجهیزات
بر اساس اطلاعاتی که در بخش اخبار خودرو باما وجود دارد، گرنجور یا همان آزرا 2019 تقریباً خودروی بینقصی است. چراکه روی آن ست کامل سیستمهای کنترل حرکتی مانند کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری به صورت استاندارد نصب شده است. از نظر حسگرها نیز میتوان حساب خوبی روی این خودرو باز کرد. چراکه روی آن سنسور جلو، سنسور عقب، سنسور باران و سنسور فشار باد تایر هم دیده میشود.
دیلایت، اتولایت و تنظیم اتوماتیک نوربالا را هم به لیست آپشنهای آن اضافه کنید. سیستم صوتی از برند اینفینیتی، نمایشگر لمسی 8 اینچی، نویگیشن مسیریاب، دوربین عقب، دوربین جانبی، دوربین 360 درجه، 9 ایربگ، صندلی برقی با 14 حالت تنظیم، سقف پانوراما و سقف سانروف از جمله آپشنهای استاندارد هیوندای آزرا گرنجور 2019 به شمار میروند.
مشخصات فنی
برخلاف دو نسل قبل که شاهد حضور پیشرانههای 6 سیلندر بودیم، اکنون روی نسخه 2019 یک پیشرانه 2.4 لیتری چهار سیلندر دیده میشود که به لطف حضور سیستم GDi میتواند 187 اسببخار قدرت و 241 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. با این خروجی به راحتی میتوان شتاب صفر تا صد 9.7 ثانیهای و سرعت نهایی 213 کیلومتر برساعتی را تجربه کرد.
مصرف 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر اگرچه برای چنین خودرویی کمی زیاد به حساب میآید ولی با در نظر گرفتن طول، عرض و ارتفاع 4930، 1865 و 1470 میلیمتری و البته وزن 1556 کیلوگرمی چندان هم دور از ذهن نیست. خبر خوب برای مشتریان ایرانی وجود یک باک 70 لیتری است. نکته جالب درباره هیوندای آزرا 2019 تایرهای عریض 245.40 میلیمتری 19 اینچیاش هستند.
قیمت و بازار
این خودرو بر حسب سفارش مشتریان حدود دو سال پیش با قیمت نزدیک به 700 میلیون تومان وارد شد، ولی بعد از افزایش نرخ ارز این عدد اکنون به بیش از 2 میلیارد تومان رسیده است. اگر قصد تماس با فروشندگان این خودرو را دارید به بخش خرید خودرو باما مراجعه کنید.
نظرها