ورق رنگی چیست؟ معرفی انواع ورق رنگی به زبان ساده

رسانه کلیک - ورق‌های گالوانیزه از صنعت گرفته تا ساختمان همیشه مورد توجه پیمانکاران و کارخانه‌دارها هستند. در این بین نوعی از ورق گالوانیزه وجود دارد که با اسم ورق رنگی شناخته می‌شود. این محصول همان ورق گالوانیزه است که به کمک یک لایه پوشش رنگ الکترواستاتیک در 2 طرف پوشانده شده است.

ورق رنگی چیست؟ معرفی انواع ورق رنگی به زبان ساده

خود ورق‌های گالوانیزه به تنهایی مقاومت و استحکام بالایی دارند اما در ادامه و با عایق شدن آنها به کمک رنگ‌های الکترواستاتیک، علاوه بر افزایش مقاومت، در مقابل زنگ‌زدگی و... هم مقاومت بسیار بیشتری پیدا می‌کنند. البته میزان دقیق مقاومت هر ورق رنگی نسبت به ضخامت رنگ تعیین می‌شود که از 18/. تا 7/. میلیمتر است.

در ادامه این مقاله می‌خواهم کاربرد و انواع ورق رنگی را به شما معرفی کنم. همینطور شما را با یک مجموعه معتبر برای خرید ورق رنگی باکیفیت آشنا خواهم کرد. با من همراه باشید.

ورق رنگی

ورق رنگی در کجا کاربرد دارد؟

اغلب مخاطبان، ورق‌های رنگی را صرفا در ویلاهای شهرهای شمالی و روی شیروانی‌ها دیده‌اند. اما در اصل ورق رنگی کاربردهای گسترده‌تری دارد. در ادامه به صورت خلاصه به این کاربردها اشاره می‌کنم:
⦁ قرارگیری روی سقف سوله‌ها،
⦁ قرارگیری روی سقف شیروانی منازل و...
⦁ قرارگیری روی سقف ساختمان‌ ویلاها،
⦁ ایجاد دیوار موقت در یک محوطه،
⦁ استفاده به عنوان جداکننده،
⦁ برای ساخت دستگاه‌های صنعتی مختلف،
⦁ ساخت تابلوهای برق،
⦁ برای ساخت آلاچیق‌ها،
⦁ بدنه اتومبیل،
⦁ و...
خب، بهتر است دیگر به سراغ آشنایی با انواع ورق رنگی برویم:

۱- ورق رنگی شادولاین

فکر می‌کنم در حال حاضر ورق گالوانیزه رنگی شادولاین، از محبوب‌ترین نوع ورق رنگی در بازار باشد. طرح این محصول مشابه شکل ذوزنقه است. شادولاین‌ها در اوایل کار بیشتر روی ساندویچ پانل‌ها به کار گرفته می‌شدند اما بعد از گذشت مدتی و با توجه به اینکه مخاطبان برای خریدشان تقاضای زیادی داشتند، از آن در انواع دیگر سقف هم استفاده شد. دلیل این تقاضای بالا برای ورق گالوانیزه رنگی طرح شادولاین، در مرحله اول زیبایی خاص و وزن اندک آن و در مرحله دوم هزینه مناسبی است که دارد.

۲- ورق رنگی ذوزنقه ای

ورق رنگی

گاها ورق رنگی ذوزنقه ای را با ورق‌های سینوسی اشتباه می‌گیرند. ورق ذوذنقه‌ای را به دلیل شکل ظاهری مناسبش بیشتر در ساخت شیروانی‌ها استفاده می‌کنند. البته به غیر از سقف از این محصولات گاها در پوشش دیوارهای سوله هم استفاده می‌شود. این ورق هم به دلیل قیمت مناسب، وزن اندک، نصب سریع و مقاومت بالا، در بازار درخواست و تقاضای زیادی دارد.

۳- ورق رنگی طرح سفال پالرمو

در ایتالیا شهری به اسم پالرمو وجود دارد که سقف اغلب خانه‌های آن به شکل شیروانی و سفالی است. ورق رنگی پالرمو طرحی مشابه سقف خانه‌های این شهر دارد و در اصل نامش هم به همین دلیل پالرمو انتخاب شده. به دلیل ضخامت حدود 20-25 میکرونی روی ورق و همینطور 7 تا 15 میکرونی در پشت ورق، ضخامت آن در برابر آب و نور بسیار بالاست.

از جمله مزایای ورق رنگی طرح سفال پالرمو می‌توان به نصب سریع، مقاومت بسیار بالا در مقابل ضربه و نور و آب و... اشاره کرد. البته این مزیت‌ها به این راحتی‌ها به دست نمی‌آید! به همین دلیل است که قیمت این محصول نسبت به انواع ورق‌های رنگی دیگر که در بالا توضیح داده شد، به شدت گران‌تر است.

۴- ورق رنگی کرکره ای

ورق رنگی کرکره ای ( ورق شیروانی ) را می‌توان به عنوان اولین و قدیمی‌ترین نوع ورق‌های گالوانیزه رنگی دانست. سال‌های زیادی است که این محصول به بازار ایران وارد شده و توسط مخاطبان استفاده می‌شود.

یکی از دلایلی که باعث افزایش تقاضا در خرید این ورق‌ها شده، تنوع بالایی است که آنها در رنگ دارند. البته قیمت این ورق‌ها کمی نسبت به بقیه اعضای خانواده‌شان گران‌تر است اما در هر حال اغلب افراد به دلیل زیبایی خاصی که ورق رنگی کرکره ای به کارشان می‌دهد؛ باز هم دوست دارند از آنها استفاده کنند.

۵- ورق رنگی سینوسی

ورق رنگی سینوسی یکی دیگر از انواع ورق رنگی پرکاربرد مخصوصا در ساخت ساختمان‌های مسکونی و گاها سوله‌هاست. البته نمی‌توانم صرفا به دلیل تقاضای بالایی که برای خرید این نوع ورق وجود دارد، به آن لقب‌هایی مثل بهترین و... بدهم. ورق سینوسی یک نوع ورق ارزان قیمت است و به همین دلیل مورد توجه خیلی از پیمانکاران ساختمانی قرار می‌گیرد. اما در کنار این قیمت نسبتا مناسب، سینوسی‌ها مقاومت کمتری در مقابل نور و باران دارند و بیشتر در محل‌هایی نصب می‌شوند که در معرض بارش باران کمی قرار دارند.

۶- ورق طرح ژنوا

اگر نظر من را بخواهید، ورق رنگی طرح ژنوا یکی از زیباترین انواع ورق رنگی است. ظاهر خاص این نوع ورق باعث شده در مناطق ویلایی‌ساز استان‌های شمالی کشور بسیار با آنها برخورد داشته باشید.

ورق رنگی ژنوا از نظر کیفیت، مقاومت و استحکام هم نسبت به دیگر ورق‌های رنگی کارنامه خوبی دارد. در نهایت وزن پایین و نصب سریع آن، باعث شده هر روز تعداد بیشتری از مشتریان به سمت خرید این محصول روی بیاورند.

تنوع رنگی ورق های گالوانیزه

در بالاتر گفتم که ورق‌های رنگی در تنوع رنگی‌ زیادی تولید می‌شوند. اما خب شاید برای شما سوال باشد که در زمان خرید این محصول، می‌توانیم چه رنگ‌هایی را از فروشنده درخواست کنیم؟ در ادامه انواع رنگ‌های موجود را به شما معرفی می‌کنم:
⦁ سفید،
⦁ قهوه‌ای سوخته،
⦁ قهوه‌ای شکلاتی،
⦁ آبی،
⦁ قرمز،
⦁ نارنجی،
⦁ زرد،
⦁ سبز،
⦁ صورتی،
⦁ بنفش،
⦁ پرتقالی،
⦁ و کرم
رنگ‌هایی هستند که در حال حاضر در بازار بیشترین تقاضا را داشته و در نتیجه بیشترین تولید را هم دارند.

از کجا ورق رنگی بخریم؟

و بالاخره سوال آخر در این مقاله: از کجا ورق رنگی بخریم؟ با توجه به اینکه اصولا خرید ورق‌های رنگی در وزن و اندازه بالا انجام می‌شود، یک تفاوت قیمت کوچک هم در نهایت رقم خیلی بزرگی برای خریدار ایجاد می‌کند. همینطور وجود کمی ناخالصی در ورق‌ها، باعث به وجود آمدن ضررهای مالی غیرقابل جبرانی می‌شود.

بنابراین برای خرید این محصولات باید سراغ مجموعه‌های معتبر بروید. اگر نظر من را بخواهید، وب سایت ایران فرمینگ با سابقه و تجربه زیادی که در زمینه ارائه محصولات مربوط به ورق‌های گالوانیزه دارد، می‌تواند به خوبی در این مسیر شما را راهنمایی کرده و کنارتان باشد. پیشنهاد می‌کنم همین حالا برای مشاهده محصولات این مجموعه، وارد وب سایتشان شوید.

ارسال نظر