پهنای باند اختصاصی چیست و در کجا استفاده می شود؟

رسانه کلیک - پهنای باند اختصاصی در واقع پهنای باندی است که به صورت کاملاً اختصاصی توسط یک مشترک استفاده می شود که به طور معمول می توان اینگونه گفت که این مشترک در اصل یک کسب و کار به حساب می آید. این یعنی شما در مقابل پول بیشتری که پرداخت می کنید به صورت اختصاصی از میزان پهنای باند مورد نظرتان استفاده خواهید کرد.

پهنای باند اختصاصی چیست و در کجا استفاده می شود؟

تعریفی کلی از پهنای باند اختصاصی

نکته ای که می توان در مورد پهنای باند اختصاصی بیان کرد این است که کیفیت در تمامی ساعات شبانه روز با وجود زنجیره ای از پهنای باندها، تضمین خواهد شد و به خاطر اینکه سرویس پهنای باند اختصاصی به صورت کاملاً اختصاصی به یک مشترک یا همان کسب و کار تعلق می گیرد حتی در پیک مصرف هم تغییری در سرعت به وجود نخواهد آمد.

در حقیقت این نوع پهنای باندها یک سرویس کاملاً متقارن در خدمات اینترنتی به حساب می آید. زمانی که بحث متقارن به میان می آید به این معنا است که سرعت دریافت و همچنین ارسال اطلاعات در یک سرویس برابر و یکسان باشد.

به طور مثال سرویس پر سرعتی مانند +ADSL2 را در نظر بگیرید. سرعت دریافت اطلاعات در این سرویس به نسبت ارسال اطلاعات بیشتر است و به همین خاطر است که سرویس کم سرعتی مانند اینترنت پرسرعت ADSL را یک سرویس نامتقارن می نامند. در سرویس هایی که متقارن هستند یک ارتباط پایدار وجود دارد که در آن تاخیر در انتقال داده یا وجود ندارد و یا اگر باشد، کم است و از آن طرف سرعت خیلی به ندرت دچار نوسان می شود.

انواع ارائه سرویس پهنای باند

پهنای باند اختصاصی

به طور کلی می توان ارائه سرویس پهنای باند را از نظر نوع اشتراک به دو صورت دسته بندی کرد:

۱- مدل پهنای باند اشتراکی

همان طوری که از نام این مدل پهنای باند هم می توان متوجه شد این مدل به صورت اشتراکی به چند کاربر ارائه می شود و تمامی این کاربران به صورت همزمان در حال استفاده از این سرویس هستند و قطعاً افت سرعت را در اینگونه موارد شاهد خواهیم بود. از این نوع مدل اشتراکی بیشتر در مصارف سبک تر مانند مصارف خانگی و یا دفاتر کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

مورد دیگری که می توان برای مدل اشتراکی بیان کرد این است که علاوه بر مصرف اینترنت، حجم دانلود استفاده هم برای شما محاسبه می شود و در پایان مدت قرارداد علاوه بر مبلغ ثابتی که به عنوان اشتراک ماهانه پرداخت می کنید، مبلغی هم به عنوان حجم مصرفی به شرکت های سرویس دهنده بایستی پرداخت نمایید.

۲- مدل پهنای باند اختصاصی

در مدل پهنای باند اختصاصی قضیه کاملاً برعکس است و شرکت ها و سازمان های بزرگ و حتی تجارت های خانگی که نیازی مبرم به تبادل اطلاعات سریع آن هم بدون افت سرعت و پایدارتر هستند به سمت این مدل روی می آورند.

تفاوت های بین سرویس پهنای باند اختصاصی و مدل اشتراکی

پهنای باند اختصاصی

باید عنوان کنیم که تفاوت های زیادی بین مدل اشتراکی و پهنای باند اختصاصی وجود دارد که سعی می کنیم به مهم ترین این موارد اشاره ای کوتاه داشته باشیم:

  • در پهنای باند اختصاصی سرویس از کیفیت بالایی برخوردار است و بدون کاهش سرعت به راه خودش ادامه می دهد
  • محدودیتی در استفاده از حجم در این سرویس وجود ندارد اما در پهنای باندهایی که به صورت اشتراکی ارائه می شود بر اساس حجمی که مورد استفاده قرار می گیرد از مشتری پول دریافت می شود
  • پایداری بالا در ارتباط در پهنای باند اختصاصی
  • در پهنای باند اشتراکی، اینترنت بین چند نفر به اشتراک گذاشته می شود
  • پهنای باند اختصاصی هیچگونه وابستگی به مخابرات و خط تلفن ندارد
  • سرعت دانلود در پهنای باندی که اشتراکی باشد به نسبت سرعت آپلود بیشتر است اما در مقابل آن در پهنای باند اختصاصی سرعت آپلود و دانلود برابر است

و خیلی از موارد دیگر.

مزیت های استفاده از پهنای باند اختصاصی

پهنای باند اختصاصی

به طور حتم استفاده از این پهنای باند می تواند مزیت های زیادی را برای استفاده کننده ها در بر داشته باشد که سعی داریم به مهم ترین آنها اشاره کنیم:

  • برخوردار بودن از یک بستر ارتباطی با امنیت بسیار بالا برای انتقال داده ها
  • ایجاد نمودن یک زیرساخت کاملاً اختصاصی با هدف سادگی و پایداری، آن هم برای برقراری یک ارتباط از سوی مشتری
  • در پهنای باند اختصاصی امکان امکان ارائه اینترنت / اینترانت / شبکه مجازی پر سرعت متقارن اختصاصی وجود دارد
  • امکان مانیتورینگ پهنای باند مصرفی و مدیریت پهنای باند در پهنای باند اختصاصی وجود دارد
  • پشتیبانی این نوع سرویس ها به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته است
  • پایداری و همچنین ثبات در این نوع سرویس ها به خاطر وجود تجهیزات، پورت ها و پهنای باند اینترنت اختصاصی و پهنای باند پشتیبان، بسیار بالا می باشد
  • به هنگام عقد قرارداد و خرید پهنای باند اختصاصی مجموع عرض باند خریداری شده به صورت تضمین شده از طرف شرکت سرویس دهنده در اختیار مشترک قرار داده می شود
  • مشتری هر زمان که نیاز بداند می تواند تعداد آدرس های Static Valid IP آن هم به تعداد مورد نیاز مشترک را دریافت کند
  • در پهنای باند اختصاصی ارائه خدمات ویژه مانند BGP،VOIP و غیره امکان پذیر می باشد

چه مواقعی می توان از سرویس پهنای باند اختصاصی استفاده کرد؟

مشترکینی که این نوع سرویس ها را خریداری می کنند به طور معمول برای یک یا چند مورد خاص نیاز به پهنای باند اختصاصی نیاز خواهند داشت که به این نمونه ها اشاره ای کوتاه خواهیم کرد:

  • ترافیک اینترنتی: مختص افرادی است که نیاز به صرفه جویی در هزینه و زمان دارند و از منزل کارهای خودشان را انجام می دهند
  • برقراری ارتباط بین شعب مختلف برای یک شرکت بزرگ: مختص شرکت هایی که شعبه های زیادی در سراسر کشور دارند و نیاز به جابجایی فایل ها و اسناد در میان شعبه دارند
  • استفاده از تلفن ثابت اینترنتی یا همان NGN است: برخی از شرکت ها از سرویس تلفن ثابت اینترنتی استفاده می کنند که بر بستر پهنای باند اختصاصی است
  • برقراری کنفرانس ویدیویی: برخی از شرکت ها برای صرفه جویی در زمان و همچنین هزینه از این نوع کنفرانس ها استفاده می کنند و ترجیح می دهند جلسات خود را به صورت اینترنتی مدیریت کنند
  • مدیریت کردن سرورها و همچنین backup گرفتن از آنها: با استفاده از این پهنای باند و ظرفیت بالایی که در اختیار شما قرار گرفته می شود می توانید اقدام به استفاده از اطلاعات پشتیبان و همچنین بازگرداندن اطلاعات مهم داشته باشید

سرعت

بی شک با پیشرفت تکنولوژی، کلیه شرکتها و بنگاههای اقتصادی نیازمند سرویس اینترنت با سرعت بسیار بالا و بدون محدودیتهای گذشته میباشد. امروزه پهنای باند اختصاصی اینترنت در بسیارهای متنوعی ارائه میگردد که هر کدام پاسخگوی نیازی خاص از سمت کاربران میباشد. تک نت با استفاده از بروزترین تجهیزات مخابراتی روز دنیا، این محدودیت سرعت را کنار گذاشته و دسترسی به بالاترین پهنای باند اینترنت را فراهم نموده است.

پشتیبانی

هر سرویس و خدمت قابل ارائه، بدون پشتیبانی مناسب و جامع، نمیتواند رضایت مشترکین و کاربران را تامین نماید. یکی از اساسی ترین و مهمترین موارد در تامین پهنای باند اختصاصی اینترنت یک مجموعه، بحث پشتیبانی و برطرف سازی مشکلات احتمالی کاربران در کوتاهترین زمان ممکن میباشد. وظیفه اصلی یک سرویس دهنده معتبر اینترنت، پشتیبانی بصورت 24 ساعته و در تمامی ایام هفته میباشد.

پوشش جغرافیایی

گستره فعالیت و پوشش دهی وایرلس، یک بعد بسیار مهم و اساسی در ارائه سرویس پهنای باند اختصاصی میباشد. پوشش دهی وایرلس و راه اندازی پاپ سایت جهت ارائه سرویس در سطح کشور همواره دغدغه کلیه شرکتهای ارائه دهنده سرویس اینترنت بوده و خواهد بود. خوشحال هستیم که مجموعه بزرگ تک نت با بکارگیری نیروهای متخصص و مجرب خود، توانسته شبکه ارتباطی خود را در سطح کشور، وسعت بسیاری بخشد.

تنوع در ارائه سرویس

مفتخر هستیم که توانسته ایم با پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، گستره فعالیتهای خود را افزایش داده و بروز نماییم. تک نت مفتخر است در کنار ارائه سرویسهای پهنای باند اختصاصی اینترنت، به سایر نیازهای شرکتها و سازمانها پاسخگو بوده و توانسته است در زمینه تامین سایر بسترهای مخابراتی از جمله VPLS، VPN، اینترانت و... گام بلندی بردارد.

در پایان

با در نظر گرفتن کلیه موارد مطرح شده در فوق، بدیهی است که انتخاب یک سرویس دهنده معتبر و قابل اطمینان کار دشواری میباشد. ما سعی نموده ایم تا ضمن اطلاع و آگاهی از نگرانی های کاربران، همواره در کنار شما بوده و سرویسی مناسب و با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه دهیم.

از علاقه‌مندان خواهشمند است جهت اطلاع از سایر شرایط و پاسخ به سوالات خود با شماره تلفن 1543 تماس حاصل فرمایند.

ارسال نظر