چرا SEO و SEM برای کسبوکارهای کوچک بسیار با ارزش است؟
رسانه کلیک - SEO و SEM دو رویکرد برای دیده شدن توسط مخاطبان هدف در موتورهای جستجو هستند. در اینجا به تفصیل این دو رویکرد را شرح داده ایم.
اولویت کسبوکارهای کوچک در روشهای سودآور و مقرون به صرفه، پیداکردن راهحلهای دیجیتال میباشد که به شما این امکان را میدهد تا بتوانید رقابت کنید و در این عرصهی رو به رشد، در جایگاه بالایی قرار بگیرید. ترکیب بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و بازاریابی موتور جستجو (SEM) از طریق یک رویکرد دقیق و هدفمند، منجر به رشد و موفقیتهای قابل توجهی خواهد شد.
در بسیاری از موارد، SEO و SEM به عنوان یک مفهوم یکسان و یا در مقایسه با یکدیگر مورد بحث قرار میگیرند. این نکته حائز اهمیت است که SEO در واقع بخشی از SEM است و برای اینکه استفاده و بهرهوری بیشتری از آنها داشته باشیم، لازم است که از هردوی آنها در کنار هم استفاده کنیم. هنگامی که هر دوی آنها در کنار هم مورد استفاده قرار بگیرند، باعث میشود که کمپینها نیز با یکدیگر همکاری کرده و به طور منظم، نتایج مطلوبی را ارائه دهند و همچنین پاسخدهندهی تمامی نیازهای مخاطب باشند.
بهینهسازی موتور جستجو (SEO)
بهینهسازی موتور جستجو (SEO) یک روش بسیار مهم است که برای بهبود عملکرد وبسایت در نتایج موتور جستجو مورد استفاده قرار میگیرد. هدف آن افزایش دیدهشدن وبسایت و همچنین افزایش تجربهی مشتری به منظور بهبود ترافیک ورودی به سایت، نرخ تبدیل و آگاهی و ارزش ویژهی برند (Brand equity) میباشد.
داشتن یک حساب کاربری تجاری در گوگل
این یکی از راهحلهای ساده برای کسبوکار کوچک شما است تا در نتایج موتورهای جستجو دیده شوید. حساب کاربری باعث میشود که برای گوگل قابل تشخیص و قابل شناسایی باشید، به این معنا که هر وقت کسی به دنبال کسبوکار کوچک شما باشد، اطلاعات شما به همراه مشخصات تماس و آدرس به آن فرد نشان داده میشود تا به راحتی بتواند با شما در تماس باشد.
یک ویژگی دیگر در این حساب کاربری، قرارگرفتن اطلاعات موقعیتی کسبوکار شما در گوگل مپ میباشد. به این ترتیب، مشتریان میدانند به کجا باید بروند، مخصوصاً اگر یک فروشگاه عرضه کنندهی محصولات باشید.
کلمات کلیدی
کلمات کلیدی، کلماتی در مورد مشتریان شما هستند، در مورد اینکه چه چیزهایی را میخواهند و چه چیزی را جستجو میکنند. استفاده از کلمات کلیدی مناسب، تضمین میکند که کسبوکار کوچک شما در رقابت باقی خواهند ماند و در جستجوهای مرتبط، در صفحهی نتایج موتور جستجو نشان داده خواهد شد. کلمات کلیدی بایستی در عنوانها و در سرتاسر محتوا قرار داده شوند تا توجه الگوریتم گوگل را به خود جلب کند.
این نکته اهمیت دارد که وبسایت شما در صفحات جستجوی مرتبط، اطلاعات مرتبطی را ارائه کند. این اطلاعات مرتبط باید به نحوی باشد که یک نمایهی (profile) قوی داشته باشد و برای مشتریانی که واقعا به محصول یا خدمات شما نیاز دارند، قابل مشاهده باشد.
وبلاگ
وبلاگها به منظور ارائهی اطلاعات ارزشمند به مشتریان طراحی شدهاند، تا آنها بتوانند در مورد کسبوکار کوچک شما و همچنین محصولات و صنعت شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. علاوه بر این، وبلاگها برای ایجاد یک نمایهی قوی و افزایش ارتباطات بسیار مفید هستند.
از آنجایی که در وبلاگها، محتوای بسیار زیادی وجود دارد، یک فرصت عالی فراهم شده تا از کلمات کلیدی مورد استفاده در جستجوها، بهره برده و یک پروفایل لینک قوی را به صورت داخلی و به صورت خارجی ایجاد کنید. تمامی این جنبهها به موفقیت بهینهسازی کمک میکنند.
شبکههای اجتماعی
داشتن حساب کاربری در شبکههای اجتماعی، افق دیگری را به روی کسبوکار شما باز میکند تا نه تنها در صفحات نتایج جستجو قرار بگیرید، بلکه به مخاطبین و اطلاعات آنها نیز دست یابید. پیوند دادن به شبکههای اجتماعی و قرار دادن اطلاعات بیشتر، باعث ایجاد پروفایل شرکت و وبسایت شما میشود.
مزایای SEO
بهینهسازی وبسایت برای نتایج موتور جستجو، وبسایت شما را قویتر میکند و برای تلاشهای بازاریابی شما نیز بسیار مفید است، چرا که در حال حاضر، مردم به راحتی و با یک جستجوی ساده در گوگل میتوانند وبسایت شما را پیدا کنند.
از طریق ارتباط با اطلاعات متنوع و گستردهی مشتریان، میتوانید دیدگاه بهتری را نسبت به نوع خواستههای مردم و کسانی که قصد تعامل با کسبوکار شما دارند، کسب کنید. زمانی که یک SEO قوی دارید، میتوانید از طریق به روزرسانیها و پیشرفتهای منظم، رتبهی خود را بالا برده و رقبای خود را کنار بزنید.
به طور کلی، داشتن طرح SEO و همچنین تیم متخصص در این حوزه، موارد ذیل را به دنبال خواهد داشت:
- باعث میشود تا یک وبسایت کاربرپسند داشته باشید و شناسایی محصولات و خدمات ارائهشده به مردم را تسهیل کنید.
- باعث میشود تا ترافیک ورودی بیشتر و همچنین ترافیک مناسب و مرتبط به وبسایت خود داشته باشید.
- هم داشتن طرح SEO و هم تیم متخصص باعث میشود تا نرخ تبدیل بالایی را داشته باشید که در نهایت منجر به فروش، درآمد و سود بیشتر میشود.
- باعث میشود تا دسترسی بیشتر و همچنین نفوذ بیشتری در بازارهای جدید داشته باشید.
- منجر به افزایش آگاهی و ارزش ویژهی برند خواهد شد.
بازاریابی موتور جستجو (SEM)
بهینهسازی موتور جستجو (SEO) بخشی از بازاریابی موتورجستجو میباشد، اما بازاریابی موتور جستجو (SEM) شامل رویکردها و تلاشهای پرداختی یا پولی (paid efforts) میباشد. به عبارت دیگر، مواردی همچون تبلیغات پولی در موتور جستجو مانند تبلیغات در گوگل ، تبلیغات کلیکی و تبلیغات ریمارکتینگ جزو بازاریابی موتور جستجو (SEM) میباشند.
این تلاشهای پرداختی (paid efforts)، برای تکمیل کارهای تیم متخصص در حوزهی SEO طراحی شدهاند تا بر توسعهی بیشتر و همچنین افزایش رتبهبندی وبسایت کمک کنند.
تبلیغات پولی میتواند یک گروه از مصرفکنندگان خاص و یا افراد مشخصی را در طول روز هدف قرار دهد تا مشخص کند این افراد چه کسانی هستند و در چه زمانی در مورد محصولات شما جستجو کرده اند. با انجام این کار، بهینهسازی موتور جستجو انجام گرفته و تلاشهای بازاریابی قابل توجیه میباشند.
مزایای SEM
بازاریابی موتور جستجو از طریق تلاشهای پرداختی تضمین میکند که کسبوکار کوچک شما، قابلیت دیدهشدن را دارد و برای کسانی که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند، در دسترس میباشد. علاوه بر این، تضمین میکند که این قابلیت دیدهشدن را از طریق کمپینهای هدفمند به دست خواهید آورد تا بتوانید رقابت کنید. این امر برای کسبوکارهای کوچکی که همانند کسبوکارهای قدرتمند، اعتبار دامنه (domain authority) ندارند، بسیار مفید میباشد.
انعطافپذیری بازاریابی موتور جستجو (SEM) یک مزیت بزرگ به حساب میآید چرا که شرکت ها میتوانند بودجهی خود را در هر زمانی تعدیل کنند و برای کسب نتایج بهتر، هر میزان سرمایهای که نیاز باشد را وارد کنند. قابلیت مشخص کردن موقعیت مکانی، زمان و نوع خاص مصرفکنندگان و مشتریان، یکی دیگر از ویژگیهای مهم تبلیغات پولی است و یکی از دلایل موفقیت بازاریابی موتور جستجو (SEM) به همراه بهینه سازی موتور جستجو (SEO) میباشد.
برای شروع SEM چه باید کرد؟
گوگل محبوبترین موتور جستجوی جهان است و بیشترین فعالیتهای SEM بر روی موتور جستجوی گوگل انجام میشود. تبلیغات در گوگل از مهمترین روشهای بازاریابی موتور جستجو است. برای شروع تبلیغات در گوگل نیاز به ساخت اکانت ادوردز دارید. ساخت اکانت ادوردز (یا گوگل ادز) رایگان است و تنها هزینه تبلیغات کلیکی را پرداخت میکنید. برای شروع SEM در گوگل میتوانید با شرکتهای فعال در این حوزه، مانند شرکت جی ادز (که پارتنر گوگل است) تماس بگیرید.
SEM و SEO در کنار یکدیگر قویتر هستند.
بهینهسازی موتور جستجو (SEO) با هدف تقویت و حمایت کسبوکار شما در یک ظرفیت آنلاین طراحی شدهاست اما برای موفقیت در آن، زمان و صبر زیادی لازم است. از سوی دیگر، بازاریابی موتور جستجو (SEM) نتایج سریعتری را ارائه میدهد که در آن ممکن است سریعتر به موفقیت دست یابید اما در نهایت بدون حمایت و پشتوانهی محکم، این موفقیت بیفایده است.
اگر مردم از وبسایتی بازدید کنند که استفاده از آن مشکل است و به محصول یا خدمات مورد نظرشان دست نمییابند، بنابراین صرف هزینه و سرمایه در کمپینهای تبلیغات پولی بیفایده است. به همین دلیل، استفاده از SEO در کنار SEM بهترین راه برای رسیدن به نتیجهی مطلوب میباشد.
در نهایت، هر دوی این روشها هدف یکسانی دارند و این هدف، افزایش ترافیک ورودی به سایت شما میباشد. دورهی زمانی موفقیت در هر دوی آنها، متفاوت است اما برای رسیدن به نتیجه و موفقیت، باید هر دوی آنها باهم ترکیب شوند. با تلاشهای مداوم در SEO و همچنین کمپینهای هدفمند در تبلیغات پولی، نه تنها میتوانید نرخ تبدیل و فروش را افزایش دهید، بلکه میتوانید مشتریان را برای مدت طولانی حفظ کرده و کمپینهای آتی را تسهیل کنید.
نظرها