چه تبلتی برای شما مناسب است؟

آیا به دنبال خرید تبلت برای خود هستید؟ برای انتخاب برند مورد نظر دچار تردید شده‌اید؟ اصلا هدفتان از خرید تبلت چیست؟ چه بودجه‌ای را برای آن در نظر گرفته‌اید؟ در این مقاله با توجه به فاکتورهای مختلف بررسی می‌کنیم که چه تبلتی برای شما مناسب است. با ما همراه باشید.

چه تبلتی برای شما مناسب است؟

از سال 2010 که کمپانی اپل، آیپد را معرفی کرد، بازار تبلت‌ها مسیری طولانی را طی کرده است. آیپد اولین تبلتی نبود که معرفی می‌شد، اما اپل با طراحی چشم‌نواز و بازاریابی موفق توانست این محصول را به یکی از کالاهای ضروری برای دوست‌داران فناوری تبدیل کند.

امروزه تبلت‌های زیادی از برندهای مختلف مانند سامسونگ، اپل، لنوو، مایکروسافت و غیره در بازار وجود دارد. البته که تنوع محصولات، دست ما را برای انتخاب بهتر باز می‌گذارند؛ اما در عین حال انتخاب تبلت مناسب را دشوار می‌کنند. به طور قطع می‌توان تبلتی را پیدا کرد که با نیازها و بودجه‌ی شما مطابقت داشته باشد، اما چگونه می‌توانید بهترین تبلت را بیابید؟ پیش از خرید تبلت به چه مواری توجه کنیم؟

چه استفاده‌ای از تبلت دارید؟

ابتدا به این فکر کنید که قصد دارید از آن برای چه اموری استفاده کنید؟ انتظارتان از یک تبلت چیست؟ آیا با آن کتاب می‌خوانید یا فقط وبگردی می‌کنید؟ گیمر هستید یا فقط می‌خواهید برای تماس‌های تصویری از آن استفاده کنید؟

اگر از تبلت برای وبگردی، چک کردن ایمیل، تماس با خانواده و دوستان، خواندن اخبار، بررسی شبکه‌های اجتماعی، انجام بازی‌های ساده یا تماشای ویدیو استفاده می‌کنید، بیشتر تبلت‌های بازار بیش از اندازه برایتان کافی هستند. برای مثال، آیپد 10.2 اینچی 2021 از اپل و تبلت سامسونگ گلکسی تب A7 مناسب شما خواهند بود. مدل جدیدتر A8 نیز به زودی به بازار خواهد آمد. همچنین بسیاری از مدل‌های لنوو مانند سری M10 مقرون به‌صرفه‌تر هستند.

برای برقراری تماس‌های تصویری با سرویس‌هایی مانند اسکایپ، زوم، تیمز، فیس‌تایم و واتساپ، مدل‌هایی که در پاراگراف قبل از آن نام برده شد مناسب هستند. اگر قصد دارید از Facetime استفاده کنید، باید یک دستگاه ساخت اپل مانند آیپد داشته باشید.

اگر قصد دارید از تبلت فقط برای خواندن کتاب‌ها و مجلات الکترونیک یا اخبار استفاده کنید، شاید کتاب‌خوان‌ها گزینه مناسبی برای شما باشند. نمایشگر این گجت‌ها نوع e-ink یا جوهر الکترونیکی است که به چشمتان آسیب نمی‌رساند. عموما کتاب‌خوان‌ها شارژدهی بیشتری نسبت به تبلت‌های عادی دارند. از معروف‌ترین کتاب‌خوان‌‌‌ها می‌توان به محصولات کیندل آمازون اشاره کرد که البته در ایران در صورت یافتن آن‌ها باید هزینه زیادی پرداخت کنید.

استفاده از تبلت در امور اداری

اگر قصد خرید تبلت برای انجام امور اداری از جمله آفیس را دارید یا می‌خواهید از آن برای شغل خود بهره ببرید، انتخاب‌های دیگری هم وجود دارند. یوگا تب 11 لنوو می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. حتی به گزینه‌های ارزان‌تری مانند Matepad T 10S هواوی هم می‌توانید فکر کنید. اگر بودجه‌ی بیشتری برای خرید در نظر دارید از سرفیس‌های مایکروسافت غافل نشوید. سرفیس پرو ایکس با سیستم‌عامل ویندوز از عهده‌ی انجام هرکاری برمی‌آید.

اگر هم نیاز به استفاده از نرم‌افزارهای خاص یا برنامه‌های مبتنی بر ویندوز دارید، سرفیس پرو 8 را با صفحه کلید تهیه کنید. هرچند که قیمت آن در حد و اندازه‌ی لپ‌تاپ است اما اساسا یک کامپیوتر شخصی ویندوزی محسوب می‌شود که در یک تبلت قرار گرفته است.

اگر به تایپ کردن عادت دارید و ترجیح می‌دهید با صفحه کلید فیزیکی تایپ کنید، می‌توانید صفحه کلیدی مجزا برای هریک از تبلت‌های اپل، سامسونگ و مایکروسافت خریداری کنید. همچنین می‌توانید کیبوردهای وایرلس از سایر برندها را با قیمتی کمتر تهیه کنید.

بازی با تبلت

گیمرها هم می‌توانند از تبلت برای انجام بازی استفاده کنند. اگر فقط قصد بازی‌های معمولی را دارید، خبر خوب این که بسیاری از تبلت‌های موجود در بازار مناسب شما هستند. اما اگر بازی‌های مورد علاقه‌تان سخت‌افزار قوی‌تری را می‌طلبند، بنابراین شاید بهتر باشد یک گلکسی تب قوی یا آیپد تهیه کنید. اما در نظر داشته باشید که اگر قابل‌حمل بودن برایتان اهمیتی ندارد، با همین مبلغ می‌توانید یک کنسول بازی به همراه یک تلویزیون خریداری کنید! حتی می‌توانید به خرید نینتندو سوئیچ فکر کنید.

ابعاد صفحه نمایش و شارژدهی

ابعاد نمایشگر تبلت‌ها معمولا از 7 اینچ شروع شده و تا ابعاد 13 اینچ قابل خریداری هستند. اگر قصد ندارید آن را با خود به همه جا ببرید، توصیه می‌کنیم تبلتی با صفحه نمایش 10 اینچ یا بزرگ‌تر تهیه کنید. صفحه نمایش بزرگ‌تر، تجربه‌ی کاربری بهتری دارد.

در مورد شارژدهی، مدت زمانی که باتری می‌تواند دوام بیاورد بستگی به استفاده شما از آن و عمر تبلت دارد. بیشتر تبلت‌ها حدود 8 تا 10 ساعت استفاده را در اختیار شما قرار می‌دهند. بنابراین می‌توانید تمام روز از آن استفاده کنید. تبلت‌های بالارده‌ی سامسونگ از نمایشگرهای بسیار خوبی اولد بهره می‌برند و برخی تبلت‌های بالارده و جدید نیز (مثل آیپد پرو،‌ گلکسی تب ۸ پلاس و ..) نیز به نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی مجهز شده‌اند.

تبلت سیم‌کارت خور

برخی از تبلت‌ها در دو مدل سلولار و وای‌فای عرضه می‌شوند. احتمالا هنگام استفاده از تبلت در داخل منزل یا محیط کار مشکلی نخواهید داشت، اما اگر می‌خواهید در زمانی که خارج از منزل هستید هم ارتباط آنلاین داشته باشید، سه انتخاب دارید:

  1. مدل سلولار را خریداری کنید. تبلت‌های سیم‌کارت‌خور کمی گران‌تر از مدل وای‌فای هستند اما در عوض می‌توانید از آن مانند گوشی همراه خود استفاده کنید.
  2. دیتای گوشی را هات‌اسپات کنید. این روش ارزان‌تر است اما باعث می‌شود باتری گوشی زودتر از معمول خالی شود.
  3. مودم جیبی تهیه کنید. این روش در بعضی موارد هزینه‌ی بیشتری نسبت به خرید تبلت سلولار به شما تحمیل می‌کند. اما در ازای آن می‌توانید تمام دستگاه‌های خود را از طریق وای‌فای به اینترنت متصل کنید.

استفاده از تبلت برای عکاسی

اگر می‌خواهید از تبلت برای عکاسی بهره ببرید، به دستگاهی با دوربین مناسب، صفحه نمایش با کیفیت و فضای ذخیره‌سازی کافی نیاز دارید؛ فراموش نکنید که حتی بهترین تبلت‌های بازار نیز از نظر عکاسی و فیلم‌برداری از گوشی‌های هم‌رده‌ی خود ضعیف‌تر هستند. یکی از بهترین گزینه‌ها در بین تبلت‌ها برای عکاسی و فیلم‌برداری آیپد است. مدل‌های مختلف آیپد از جمله آیپد مینی، آیپد ایر، آیپد پرو و آیپد استاندارد وجود دارد. آیپد استاندارد 10.2 اینچی، دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی و سلفی 12 مگاپیکسلی دارد و مناسب عکاسی است.

اگر بودجه‌ی بیشتری در اختیار دارید، آیپد پرو 2021 با تراشه‌ی M1 را مدنظر قرار دهید. این محصول در دو مدل 11 و 12.9 اینچی عرضه می‌شود. دو لنز واید با حسگر 12 مگاپیکسلی و اولتراواید با حسگر 10 مگاپیکسلی، دوربین آیپد پرو را تشکیل می‌دهند. اگر به سامسونگ علاقه‌مند هستید، گلکسی تب اس 7 (11 اینچی) و گلکسی تب اس 7 پلاس (12.4 اینچی) را به شما پیشنها می‌کنیم. هر دو مدل به لنزهای واید و اولتراواید با حسگرهای 13 و 8 مگاپیکسلی مجهز هستند. اگر هم می‌توانید کمی صبر کنید تا سری اس 8 وارد بازار شود.

قلم در تبلت ‌ها

امروزه استفاده از تبلت برای تولید محتوا بسیار رواج یافته است. برخی از موسسات آموزشی، دوره‌های آموزش نقاشی دیجیتال با تبلت را ارائه می‌دهند. نسل جدید آیپدها با اپل پنسل سازگار هستند. این قلم مخصوص، انجام کارهای هنری و طراحی را آسان‌تر می‌کند، زیرا می‌تواند فشاری را که بر تبلت وارد می‌کنید محاسبه کند. برخی از تبلت‌های سامسونگ قلم اس پن را همراه خود ارائه می‌دهند اما مطابق انتظار، اپل پنسل را باید جداگانه خریداری کنید. فراموش نکنید که حتما پشتیبانی یک تبلت از قلم مخصوص را در بخش مشخصات فنی محصولات زومیت بررسی کنید.

آیا برای استفاده از آیپد به مک‌بوک نیاز داریم؟

پاسخ کوتاه خیر است. اگر به فکر خرید آیپد اپل هستید، برای استفاده از آن نیازی به تهیه مک‌بوک یا آیفون ندارید. می‌توانید به‌صورت مستقل از آن استفاده کنید؛ همچنین عکس‌ها، موسیقی، فیلم‌ها و مخاطبین را با کامپیوتر شخصی خود همگام‌سازی کنید. این قضیه در مورد تبلت‌های اندرویدی هم صدق می‌کند.

جمع‌بندی

ابتدا هدف و بودجه‌ی خود را معین کنید. از حیث ظاهر هم بدنه‌ی برخی از تبلت‌های موجود در بازار پلاستیکی و تبلت‌های گران‌تر فلزی هستند. برخی از آن‌ها در رنگ‌های متنوع و با لوازم جانبی متنوع عرضه می‌شوند. در صورت امکان، تبلت مورد نظر خود را از نزدیک ببینید، صفحه نمایش را بررسی کنید و از ابعاد و وزن آن اطمینان حاصل کنید.

شما می‌توانید برای مشاهده‌ قیمت روز گوشی و تبلت از بخش محصولات زومیت استفاده کنید و سوالات خود را با کارشناسان در میان بگذارید.

ارسال نظر