چه زمانی بیت کوین بخریم؟

رسانه کلیک - اگر تجربه فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را نداشته باشید، احتمالا اولین سوالی که هنگام سرمایه گذاری در بیت کوین برایتان مطرح میشود این است که بهترین زمان خرید و فروش بیت کوین چه موقع و با چه شرایطی است؟! 

چه زمانی بیت کوین بخریم؟

این سوال نه برای تازه کاران، بلکه برای افرادی با تجربه طولانی در بازارهای ارزهای دیجیتال فعالیت می کنند مطرح بوده، هست و خواهد بود.

بهترین زمان خرید و فروش بیت کوین

به طور کلی هیچ قاعده کلی و فرمول خاصی برای تشخیص بهترین زمان خرید و فروش ارز دیجیتال وجود ندارد. مسلما زمانی که قیمت بیت کوین در بالاترین حد خود نسبت به روزهای گذشته قرار دارد، بهترین زمان برای فروش بیت کوین است، و زمانی که قیمت بیت‌کوین در پایین ترین حالت خود نسبت به ماههای گذشته قرار دارد، بهترین زمان برای خرید بیت کوین است.

اما سوال اصلی که مطرح میشود این است که چگونه باید تشخیص داد که قیمت بیتکوین در بالاترین و یا پایین ترین حد خود قرار گرفته است. بر اساس یک مطالعه جالب که چندین سال پیش انجام شد، معمولا بیت‌کوین ساعات اولیه روز جمعه، کمترین قیمت و در ساعات انتهایی روزهای دوشنبه و سه شنبه، قیمت بیتکوین بیشترین مقدار خود را دارد.

نکته : این مسئله صرفا نتیجه یک تحقیق میدانی بوده و هیچ پایه و اساس خاصی ندارد. اما میتوان گفت به دلیل اینکه تقریبا تمامی تریدرها در سراسر جهان، ساعت 12 شب دوشنبه در حال انجام معامله هستند، قیمت بیت کوین در بیشترین مقدار خود بسته می شود.

خرید و فروش بیت کوین

دلیل نوسانات قیمت بیت کوین چیست؟

اگر مقالات آموزشی مربوط به بیت کوین را مطالعه کرده باشید، حتما میدانید که یکی از مهمترین ویژگی های این ارز دیجیتال، غیر متمرکز بودنش است. به این معنا که به هیچ سازمانی وابسته نبوده و به صورت مستقل فعالیت میکند. به همین خاطر کدهای برنامه نویسی این ارز دیجیتال متن باز بوده و در اختیار عموم قرار گرفته است. بنابراین ارزش و قیمت نهایی بیت کوین توسط مردم تعیین میشود. زمانی که تمایل مردم به خرید بیت کوین افزایش یابد، قیمت آن هم زیاد شده و برعکس، زمانی که مردم به دلیل ترس و نگرانی در مورد آینده اقدام به فروش بیت‌ کوین می کنند، قیمت هم کاهش پیدا میکند.

پس میتوان گفت که قیمت بیت کوین تا حد زیادی به عوامل بیرونی و اتفاقات مهمی که در سراسر جهان رخ میدهد بستگی دارد. به عنوان مثال، ویروس کرونا را در نظر بگیرید.

از زمان شیوع کرونا ویروس تا زمان نگارش این مطلب، اقتصاد بهترین کشورهای جهان دستخوش نوسانات زیادی شده است. کشور آمریکا که همیشه به عنوان یکی از کشورهایی با اقتصاد قوی در نظر گفته میشود، با شیوع ویروس کرونا، برای ثابت نگهداشتن وضعیت بورس، اقدام به چاپ دلار کرد. با این اقدام، به بسیاری از افراد که نسبت به بیت‌کوین بدبین بودند ثابت شد که ارزش دلار طی ماه های آتی به دلیل چاپ شدن بی رویه اش، رو به کاهش خواهد بود.

این واقعه همزمان شد با رویداد هاوینگ بیت کوین و نصف شدن پاداش ماینرها برای استخراج بیت‌کوین. بر اساس بررسی هایی که طی چند سال اخیر انجام شده است، معمولا بعد از هر هاوینگ، قیمت بیت کوین رشد خوبی خواهد داشت. چرا که بسیاری از دستگاه های ماینر در سراسر جهان خاموش شده و تمایل افراد به خرید بیت‌کوین از طریق صرافی های آنلاین ارز دیجیتال معتبر بیشتر میشود.

علاوه بر این، اگر اخبار مرتبط با بیت‌کوین را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که نظر بزرگ مردان تاریخ، مانند بیل گیتس، ترامپ و ... در کاهش یا افزایش قیمت بیت کوین موثر است. گرچه این نوسانات ماندگار نیست و بعد از مدتی به روال طبیعی خود برمیگردد، اما در یک برهه کوتاه تغییر چشمگیری در قیمت این رمز ارز ایجاد میکند.

خرید و فروش بیت کوین

آیا برای خرید بیت کوین دیر شده است؟

هیچ زمان برای خرید بیت کوین دیر نیست اما قطعا هر زمانی هم برای خرید این ارز رمزپایه مناسب نیست! در شرایط فعلی با توجه به اینکه هاوینگ بیت‌کوین رد شده و پاداش استخراج به 6.25 رسیده، شرایط برای استخراج کمی مشکل تر شده است.

این در حالی است که اخیرا دولت اعلام کرده است که واردات دستگاه ماینر قانونی بوده و در صورتی که مراحل اداری و قانونی واردات طی شود، این دستگاه دیگر قاچاق در نظر گرفته نمی شود. گرچه به نظر میرسد که این تصمیم کمی دیر گرفته شده است!

چرا که بعد از هر رویداد، نه تنها پاداش کاهش یافته بلکه سختی استخراج بیشتر می شود! بنابراین اکنون زمان مناسبی برای خرید دستگاه ماینر و استخراج ارز بیت‌کوین نیست. با توجه به افزایش قیمت برق برای ماینینگ، افزایش قیمت دستگاه و طول عمر مفید 3 ساله آنها، سختی شبکه برای استخراج، بهتر است که هزینه کل صرف خرید مستقیم بیت کوین شود.

بنابراین اگر شما جزء آن دسته افرادی هستید که دیر به فکر سرمایه گذاری در بیت‌کوین افتاده اید، باید بگوییم که جای نگرانی و ناراحتی نیست. هنوز هم میتوانید از طریق روش های مختلف مانند خرید مستقیم یا مراجعه به صرافی های معتبر ارز دیجیتال، برای خرید بیت کوین اقدام کنید.

آیا خرید بیت کوین با ریال امکان پذیر است؟

در حال حاضر به دلیل تحریم هایی که علیه ایران وجود دارد، کار با صرافی های خارجی برای افتتاح حساب، خرید یا فروش بیت کوین، بسیار سخت و مشکل است. حتی در صورتی که شما موفق به ایجاد حساب کاربری و وریفای کردن آن هم شوید، در صورتی که به اشتباه با آی پی ایران وارد حسابتان شوید، در کمتر از 1 ثانیه حساب شما مسدود میشود!

از طرف دیگر، باز هم به دلیل تحریم ها، هیچ یک از این صرافی ها از ارز فیات ریال پشتیبانی نمی کنند. بنابراین امکان خرید بیت کوین با ریال در صرافی های خارجی وجود ندارد.

به همین خاطر با توجه به چالش هایی که در خصوص صرافی ها خارجی مطرح شد، پیشنهاد میشود که از صرافی های معتبر ایرانی برای خرید و فروش بیت کوین از طریق ریال، استفاده کنید.

البته روش دیگری هم وجود دارد که خرید مستقیم بدون واسطه نامیده میشود. در این روش شما باید شخصا خریدار یا فروشنده را پیدا کرده و با وی معامله کنید. مسلما ریسک این روش بسیار بالا است. چرا که هیچگونه احراز هویتی انجام نشده و در صورت بدقولی شخص مقابل، دست شما به هیچ جا بند نیست!

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

ارسال نظر