گزارش سالانه اَبر دِراک از وضعیت اینترنت در ایران - سال ۱۳۹۹

رسانه کلیک - اَبر دِراک گزارش سالانه خود را با عنوان "گزارش وضعیت اینترنت ایران" منتشر کرد. این گزارش هر سال با استفاده از پردازش و تحلیل داده‌های فعالیت کاربران اَبر دِراک در اینترنت تهیه می‌گردد و ارائه‌دهنده تصویری از عادت‌ها و رفتارهای کاربران اینترنت و شامل رتبه‌بندی‌‌هایی از ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگ(میزبانی)، تامین‌کنندگان اینترنت و … است.

گزارش سالانه اَبر دِراک از وضعیت اینترنت در ایران - سال ۱۳۹۹

این گزارش براساس جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مراکز داده اَبر دِراک نظیر لاگ‌های سرورهای لبه (Edge Server)، توزیع کنندگان بار(Load Balancers)، زیرساخت‌های DNS، زیرسیستم‌های مانیتورینگ (NOC و SOC) در طول یک سال تولید شده است.

در سال گذشته تعداد کاربران ایرانی CDN اَبر دِراک به ۴۵ میلیون نفر و مجموعا ۱۳۱ میلیون IP یکتا در کل دنیا رسیده که این میزان تنوع کاربر، امکان مدل‌سازی ماهیت وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را به ۲۰ دسته بندی مختلف فراهم کرده است.

حجم لاگ تولید شده توسط این میزان کاربر در دسته‌بندی‌های مختلف، مبنایی با دقت قابل قبول برای بررسی رفتار جامعه آماری متشکل از کاربران اینترنت در ایران را ایجاد می‌کند. همچنین رشد ۵ برابری مشتریان اَبر دِراک در سال گذشته و افزایش ۸ برابری ترافیک عبوری از زیرساخت آن، نسبت به سال قبل نیز بر دقت این گزارش افزوده است.

گزارش امسال با پردازش و تحلیل بیش از ۱۸ میلیارد لاگ و رکورد ثبت شده طی سال ۱۳۹۹ تهیه شده و با ارائه اطلاعات جدیدی، شامل بخش‌های بیشتری نسبت به گزارش سالانه ۱۳۹۸ است.

در این گزارش سعی شده است تا حد امکان اطلاعات مورد نیاز کارشناسان و فعالان اینترنت و شبکه، گردآوری و بررسی شود. نتیجه‌ی این بررسی‌ها دید بهتری برای کارشناسان و فعالان حوزه IT کشور به همراه دارد و امکان تحلیل دقیق‌تری از شبکه فناوری اطلاعات کشور را فراهم می‌کند.

ابردراک در ادامه، خلاصه برخی از تحلیل‌های به‌دست آمده بر اساس گزارش سالانه منتشر شده، در دو دسته تحلیل رفتار کاربران نهایی وب‌سایت‌ها و عملکرد وب‌سایت‌ها به شرح زیر آورده شده است:

کاربران نهایی وب‌سایت‌ها

از سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا، روش‌ها و سبک زندگی مردم دچار تغییراتی گردید. وجود این سبک جدید زندگی در رفتارهای کاربران در اینترنت نیز بروز پیدا کرده است. نمونه‌هایی از این تغییر رفتار در تحلیل‌های به‌دست آمده از داده‌های کاربران اَبر دِراک به وضوح دیده می‌شود.

بر اساس گزارش سالانه اَبر دِراک، در طول سال گذشته در دو بازه زمانی مرداد و آبان ماه اوج ترافیکی مشاهده می‌شود. این بازه‌های زمانی با اوج گیری موج جدید کرونا تطابق دارد و بیانگر استفاده بیشتر از اینترنت در زمان قرنطینه است. نکته قابل توجه در این تحلیل‌ها این است که این افزایش در بازه فروردین ۱۴۰۰ دیده نشده است.

همچنین احتمالا به دلیل همه‌گیری کرونا و به تبع آن قرنطینه‌های انجام‌شده و دورکاری، ضریب استفاده از موبایل به نسبت سال قبل با افزایش ۷ درصدی روبرو شده‌ است.

تحلیل دیگری که از رفتار کاربران نهایی وب‌سایت‌ها در این گزارش مشاهده می‌شود، حاکی از این است که بیشتر از ۵۰ درصد کاربران ایرانی از Google Chrome برای ورود به دنیای اینترنت استفاده می‌کنند.

براساس تحلیل‌های انجام شده، ایرانسل کماکان محبوب‌ترین اپراتور اینترنت کشور است و آسیاتک محبوب‌ترین اپراتور اینترنت ثابت و در رده سوم پراستفاده‌ترین سرویس اینترنت قرار دارد.

تحلیل عملکرد وب‌سایت‌ها

از تحلیل‌های به دست آمده از عملکرد وب‌سایت‌ها می‌توان به اقبال مدیران وب‌سایت‌ها به استفاده از هاستینگ‌های داخلی اشاره نمود که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ با رشد ۱۰ درصدی روبرو بوده است.

در زمینه‌های امنیتی، بر اساس گزارش سالانه اَبر دِراک، ۱۲۰ حمله مخرب توسط زیرساخت امنیت ابری اَبر دِراک دفع شده که بزرگترین آن‌ها ۲۱۰ گیگابیت بر ثانیه ظرفیت داشته است. نکته حائز اهمیت در این آمار این است که اکثر قربانی‌های حملات مخرب را وب‌سایت‌های فروشگاه آنلاین و وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی خبری تشکیل می‌دهند.

بر اساس تحلیل اطلاعات بدست آمده از این گزارشات، درصد حملات DDoS داخلی از ایران توسط دستگاه‌های آلوده به نرم‌افزارهای مخرب (Botnet) در تجهیزات همراه (تمامی دستگاه‌های هوشمند) از ۱۵ درصد به ۲۴ درصد افزایش داشته و همزمان با رشد دو برابری روبرو شده است.

همچنین تعداد حملات با حجم ترافیکی بالا نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و در مقابل حملات با تعداد درخواست زیاد مخرب افزایش قابل توجهی داشته‌اند.
تحلیل اَبر دِراک از این موضوع، اهمیت نیاز به مقاوم‌سازی کسب‌و‌کارها در سطح اینترنت با استفاده از فناوری‌های امنیت ابری را نشان می‌دهد. چرا که در روش‌های سنتی، مقابله با حملات حجمی به‌وسیله‌ی مدیران فنی و با هماهنگی مراکز داده‌ی میزبان و با استفاده از راهکارهایی مانند BlackHoling رفع می‌گردید؛ اما در روش جدید حملات که با تعداد زیاد درخواست کم‌حجم صورت می‌پذیرد پیچیدگی‌های فنی بیشتری را برای مقابله با حمله و دفع آن در مقابل کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

نکته دیگر قابل توجه برای مدیران وب‌سایت‌ها و وب‌مسترها در این گزارش‌ها این است که ساعات دسترسی به وب‌سایت‌ها و بازدید کاربران از آن‌ها نسبت به سال قبل با فشردگی بیشتری همراه بوده و طول زمان کاهش بار وب‌سایت‌ها از ۷ ساعت به ۴ ساعت کاهش پیدا کرده، که نشان از افزایش تعداد ساعات کاری (سرانه) کاربران اینترنت دارد.

جزییات دقیق‌تری از این گزارش را در بلاگ اَبر دِراک مطالعه نمایید.

ارسال نظر