آموزش حل مشکل تاچ پد لپ تاپ اچ پی

لپ تاپ‌های اچ پی از با دوام‌ترین و مطمئن‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار هستند که پس از لپ تاپ‌های اپل، رتبه دوم فروش در بازارهای جهانی را به خودشان اختصاص داده‌اند. این لپ تاپ‌ها، مخصوص کاربردهای اداری و آموزشی هستند ولی انواع دیگری از لپ تاپ‌ها مثل لپ تاپ‌های گیمینگ نیز در مجموعه محصولات شرکت آمریکایی هیولت-پاکارد دیده می‌شود.

آموزش حل مشکل تاچ پد لپ تاپ اچ پی

برندهای لنوو و ایسوس، رقبای مستقیم لپ تاپ اچ پی هستند. برند تایوانی ایسوس به تولید لپ تاپ‌های گیمینگ معروف است و لنوو نیز لپ تاپ‌های خوش قیمتی مثل ThinkPadها و IdeaPadها را تولید می‌کند.

قیمت لپ تاپ ایسوس در مقایسه با قیمت لپ تاپ اچ پی بیشتر است اما، لنوو، لپ تاپ‌هایی ارزان‌تر تولید می‌کند. هر کدام از این لپ تاپ‌ها، نقاط ضعف و قوت خودشان را دارند.

یکی از ایرادات لپ تاپ‌های اچ پی که حتی در مدل‌های ارزان قیمت لپ تاپ لنوو نیز دیده نمی‌شود، مشکل تاچ پد است. در این مشکل، تاچ پد به طور ناگهانی در هنگام کار کردن با لپ تاپ از کار می‌افتد.

در این مقاله می‌خواهیم مشکل تاچ پد لپ تاپ اچ پی را بررسی کنیم و راه حل‌های رفع این مشکل را برای شما توضیح دهیم.

رفع مشکل تاچ پد لپ تاپ اچ پی

یکی از خطاهایی که در میان لپ تاپ‌های با دوام و مطمئن HP زیاد دیده می‌شود، خطای کار نکردن تاچ پد است. این مشکل می‌تواند خیلی آزار دهنده باشد و زمانی که در حال کار کردن هستید، حسابی روی اعصاب شما برود. بعضی وقت‌ها حتی شما هیچ کار خاصی با لپ تاپ انجام نمی‌دهید و ناگهان این مشکل پیش میاید.

اما نگران نباشید، این مشکل در میان تمامی لپ تاپ‌های اچ پی رایج است و شما می‌توانید به راحتی و به سرعت این مشکل را برطرف کنید.

در ادامه ، تمامی راه حل‌های رفع مشکل کار نکردن تاچ پد در لپ تاپ‌های اچ پی را برای شما توضیح خواهیم داد. نیازی نیست همه این روش‌ها را امتحان کنید، فقط کافی است مطابق این آموزش پیش بروید تا مشکل شما حل شود.

راه حل اول: سرویس تاچ پد را برای لپ تاپ HP خود فعال کنید

اگر تاچ پد لپ تاپ شما در غیرفعال شده باشد یا اصطلاحا در حالت Disabled باشد، باید آن را به حالت فعال یا Enabled برگردانید. بری این کار، دو روش وجود دارد:

روش اول: Enable کردن تاچ پد از طریق نقطه روی گوشه سمت چپ و بالای تاچ پد اچ پی

در گوشه سمت چپ و بالای تاچ پد لپ تاپ‌های HP یک نقطه وجود دارد. شما می‌توانید با دو بار ضربه زدن روی این نقطه، تاچ پد لپ تاپ اچ پی خود را فعال کنید.

روش دوم: تاچ پد را در تنظیمات لپ تاپ اچ پی فعال کنید

اگر روش اول جواب نداد و با دو بار ضربه زدن روی نقطه‌ای که در گوشه سمت چپ و بالای تاچ پد لپ تاپ شما وجود دارد، مشکل حل نشد، به سراغ روش دوم، یعنی فعال کردن تاچ پد در تنظیمات لپ تاپ خود بروید. برای این کار، مطابق با دستورالعمل زیر پیش بروید:

۱- روی کیبورد خود، دکمه ویندوز و دکمه X را به صورت همزمان فشار دهید.

۲- در پنجره‌ای که برای شما باز می‌شود، روی گزینه Settings کلیک کنید. با توجه به اینکه تاچ پد شما کار نمی‌کند، می‌توانید برای این کار از یک ماوس یا کلید‌های Tab و دکمه‌های فلش روی کیبورد استفاده کنید.

۳- پس از باز شدن پنجره تنظیمات ویندوز، گزینه Devices را انتخاب کنید.

۴- در پنجره جدیدی که برای شما باز می‌شود، در منوی سمت چپ، روی گزینه Mouse & touchpad کلیک کنید. در این قسمت، در زیر عبارت Related Settings، روی گزینه Additional mouse options کلیک کنید.

۵- یک پنجره جدید به نام Mouse properties برای شما باز می‌شود. یکی از سه سربرگ زیر را انتخاب کنید:

  • Touchpad
  • Hardware
  • Device settings

در سربرگی که باز می‌کنید، باید Touchpad شما در حالت Enabled قرار داشته باشد. در صورتی که در حالت Disabled است، آن را به حالت Enabled تغییر دهید و لپ تاپ خود را ری‌استارت کنید. حالا مجددا تاچ پد لپ تاپ اچ پی خود را امتحان کنید. اگر باز هم کار نمی‌کند به سراغ راه حل دوم بروید.

درایور تاچ پد لپ تاپ HP خود را به روز رسانی کنید

راه حل دوم: درایور تاچ پد لپ تاپ HP خود را به روز رسانی کنید

در صورتی که درایور تاچ پد لپ تاپ خود را نصب نکرده باشید یا این درایور به روز رسانی نشده باشد، ممکن است با مشکل کار نکردن تاچ پد مواجه شوید. برای رفع این مشکل باید تاچ پد لپ تاپ اچ پی خود را به روز رسانی کنید.

دو روش برای به روز رسانی درایور تاچ پد لپ تاپ اچ پی وجود دارد:

  • روش دستی
  • روش اتوماتیک

به روز رسانی دستی درایور تاچ پد لپ تاپ اچ پی

برای این کار، شما می‌توانید درایور تاچ پد لپ تاپ خود را در وبسایت اچ پی جستجو و دانلود کنید. سپس باید این درایور را روی لپ تاپ خود نصب کنید. دقت کنید که درایور دانلودی، با سیستم عامل لپ تاپ شما، همخوانی داشته باشد. این کار کمی زمان‌بر است.

به روز رسانی اتوماتیک درایور تاچ پد لپ تاپ اچ پی

روش راحت‌تر برای به روز رسانی درایور تاچ پد لپ تاپ اچ پی، به روز رسانی اتوماتیک است. دو راه برای این کار وجود دارد:

  • با فشار دادن همزمان دکمه‌های ویندوز و X، یک پنجره برای شما باز می‌شود. در منویی که می‌بینید، گزینه Device manager را باز کنید. در اینجا می‌توانید درایورهای لپ تاپ اچ پی خود را مشاهده کنید. شما باید گزینه Mice and other pointing devices پیدا کرده و روی آن کلیک کنید تا گزینه Synaptic touchpad را پیدا کنید. سپس، روی آن راست کلیک کنید و گزینه Update driver software را انتخاب کنید. اگر لپ تاپ شما به اینترنت وصل باشد، به صورت اتوماتیک، درایور مناسب را پیدا و آن را نصب می‌کند.
  • روش دیگر، استفاده از نرم‌افزار‌های نصب درایور است. کار کردن با این نرم‌افزارها بسیار راحت می‌باشد و شما می‌توانید آن‌ها را در وبسایت‌های ایرانی متعددی پیدا کرده و دانلود کنید. این نرم‌افزارها، به صورت اتوماتیک، تمامی درایورهای مورد نیاز لپ تاپ شما را شناسایی می‌کنند و شما می‌توانید انتخاب کنید که کدام درایور، دانلود و نصب شود.

از هر روشی که برای به روز رسانی درایور لپ تاپ اچ پی خود که استفاده می‌کنید، پس از انجام به روز رسانی، لپ تاپ خود را ری‌استارت کرده و مجددا تاچ پد را امتحان کنید. اگر باز هم تاچ پد کار نمی‌کند، باید به سراغ روش سوم بروید.

Troubleshoot کردن مشکل سخت‌افزار

راه حل سوم: Troubleshoot کردن مشکل سخت‌افزار

برای این کار مطابق مراحل زیر پیش بروید:

۱- کنترل پنل لپ تاپ اچ پی خود را باز کرده و روی گزینه Troubleshooting کلیک کنید.

۲- گزینه Hardware and Sound را انتخاب کنید.

۳- روی گزینه Hardware and device کلیک کنید.

۴- روی گزینه Next کلیک و صبر کنید تا فرایند Troubleshooting به پایان برسد.

۵- یک ویزارد برای شما باز می‌شود. با آن پیش بروید تا به صورت خودکار، مشکل شناسایی شده، حل شود.

۶- لپ تاپ HP خود را ری‌استارت کنید.

اگر با روش‌هایی که در بالا به شما گفتیم، مشکل شما حل نشود، احتمالا، سخت‌افزار تاچ پد لپ تاپ اچ پی شما دچار مشکل شده است. البته این موضوع با توجه به درجه مقاومت نظامی لپ تاپ‌های اچ پی، کمی بعید به نظر می‌رسد.

در این صورت، اگر لپ تاپ خود را از یک فروشگاه معتبر مثل دیجی کالا یا مقداد آی تی خریداری کرده باشید، می‌توانید از گارانتی لپ تاپ خود استفاده کنید. البته نباید لپ تاپ شما از گارانتی خارج شده باشد. بازه‌ی قیمت لپ تاپ اچ پی به گونه ای است که دست شما برای تغییر همیشه باز است.

جمع‌بندی

شرکت آمریکایی اچ پی، محکم‌ترین و با دوام‌ترین لپ تاپ‌های دنیا را تولید می‌کند اما لپ تاپ‌های HP نیز گاهی دچار مشکل می‌شوند. رایج‌ترین مشکل در لپ تاپ‌های این برند، مشکل کار نکردن تاچ پد است که در بالا سه روش برای رفع این مشکل شامل Enable کردن سرویس تاچ پد، آپدیت کردن درایور تاچ پد و Troubleshooting را برای شما توضیح دادیم.

ارسال نظر