انواع کودک‌آزاری و نگاهی به زوایای برخورد قانون با آن

رسانه کلیک - کودک‌آزاری از جمله مهم‌ترین، پیچیده‌ترین و جدی‌ترین جرائمی است که کشورهای مختلف راهکارهای متفاوتی را برای مقابله با آن برگزیده‌اند. از ایران تا آمریکا و از اروپا تا استرالیا مجموعه‌ای شدیدترین جرایم ممکن برای کودک‌آزاری در نظر گرفته شده است.

انواع کودک‌آزاری و نگاهی به زوایای برخورد قانون با آن

به گزارش سلام نو ، شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چه چیزی مسئله کودک‌آزاری را تا این اندازه به جرم جدی و حساسیت برانگیز بدل کرده است. واقعیت این است که بی‌اختیار و بی‌دفاع بودن کودک در برابر کودک‌آزار و آسیب‌های گسترده کودک‌آزاری بر روی سیر زندگی کودک باعث شده تا این جرم و آسیب اجتماعی به شکل ویژه مورد توجه قرار بگیرد.

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی هر گونه بدرفتاری فیزیکی و یا عاطفی، سوءاستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار، که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقاء، رشد یا کرامت کودک در زمینه‌ی روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود. باید بدانید در این وضعیت هر انسان زیر 18 سالی از نظر حقوقی کودک یا نوجوان تعریف می‌شود.

خشونت نیز عبارت است از هرگونه رفتار عمدی بین افراد که احتمال آسیب جسمی یا روحی را به همراه داشته باشد. در نتیجه کودک‌آزاری طیف گسترده‌ای از آزارهای روحی، جسمی و به طور خاص جنسی را شامل می‌شود.

احتمالاً شما هم این کلیپ دردناک و ناراحت کننده از کودک‌آزاری با فلفل را به خاطر می‌آورید. احتمالا این چند جوان فکر کرده‌اند بعد از تفریحی خود پولی به کودک می‌دهند و در نهایت هم آن‌ها تفریح کرده‌اند و هم کودک پولی به دست آورده است. اما باید از این جوانان پرسید که آثار خُرد شدن شخصیت این کودک چه می‌شود؟ خشم و غم شکل گرفته در روح این کودک چه می‌شود؟

انواع کودک‌آزاری

کودک‌آزاری جسمی: این نوع از آزار را می‌توان طیف وسیعی از آزار جسمی خفیف که از آن به تنبیه بدنی یاد می‌شود، تا آزار جسمی شدید اطلاق کرد.

آزار جسمی خفیف: این نوع آزار شامل اعمالی چون سیلی زدن، پرت کردن جسمی سمت کودک و اعمال می‌شود که در نظر بسیاری آزار حساب نمی‌شود و نوعی از تربیت است.

آزار جسمی شدید: این دسته شامل مواردی چون داغ کردن، استفاده از کمربند و کتک زدن شدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: کودک‌آزاری وحشتناک با پراید در مازندران+ فیلم

سوءاستفاده عاطفی: این نوع از آزار شامل آزار عاطفی منفعلانه و فعالانه است. در آزار منفعلانه والدین به خاطر ناآگاهی نیازهای کودک را برآورده نمی‌کنند ولی در آزار فعال او را تمسخر می‌کنند یا به نوعی دیگر به احساسات او توهین می‌کنند.

آزار جنسی: شاید مشخص‌ترین نوع آزار همین آزار جنسی باشد که شامل هرگونه کنش جنسی با کودک است. به دلیل بالغ نبودن کودک و عدم درک درست او از مسائل جنسی هر عملی مصداق آزار حساب می‌شود.

قانون چه می‌گوید؟

بر اساس قوانین ایران کلیه اشخاصی که به سن 18 سال تمام نرسید‌‌ه باشند‌‌ از حمایت‌های‌ قانونی در حوزه قوانین حمایت از کودکان و نوجوانان بهره‌مند می‌شود.

د‌‌ر ماد‌‌ه 3 قانون حمایت از کود‌‌کان و نوجوانان گفته شده که هر گونه‌ خرید‌‌، فروش، بهره‌کشی‌ و به‌ کارگیری‌ کود‌‌کان‌ به‌ منظور ارتکاب‌ اعمال‌ خلاف‌ از قبیل‌ قاچاق، ممنوع‌ و مرتکب، حسب‌ مورد‌‌ علاوه‌ بر جبران‌ خسارات‌ وارد‌‌ه‌ به‌ 6 ماه‌ تا یک‌ سال‌ زند‌‌ان یا به‌ جزای‌ نقد‌‌ی‌ 10 میلیون ریال‌ تا 20 میلیون‌ ریال‌ محکوم‌ خواهد‌‌ شد‌‌.

د‌‌ر ماد‌‌ه‌ 4 همین قانون تاکید‌‌ شد‌‌ه هر گونه‌ صد‌‌مه‌ و اذیت‌ و آزار و شکنجه‌ جسمی‌ و روحی‌ کود‌‌کان‌ و ناد‌‌ید‌‌ه‌ گرفتن‌ عمد‌‌ی‌ سلامت‌ و بهد‌‌اشت‌ روانی‌ و جسمی‌ و ممانعت‌ از تحصیل‌ بین سه‌ ماه‌ و یک‌ روز تا 6 ماه‌ حبس یا تا 10میلیون‌ ریال‌ جزای‌ نقدی دارد. در ماده 5 این قانون نیز تصریح شده که کودک‌آزاری از جمله جرائم عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد

ارسال نظر