ایران به دنبال بازسازی بناهای تاریخی از طریق اسکنر سه بعدی و پرینتر سه بعدی است

ایران به دنبال بازسازی بناهای تاریخی از طریق اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی است

ایران به دنبال بازسازی بناهای تاریخی از طریق اسکنر سه بعدی و پرینتر سه بعدی است

ایران به دنبال بازسازی بناهای تاریخی از طریق اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی است

خبرگزاری انگلیسی 3DPB از عزم دولت ایران برای دیجیتالی کردن میراث فرهنگی و آثار باستانی این کشور به کمک فناوری اسکن و پرینت سه بعدی خبر داد:

اگر از نظر فلسفی به فناوری پرینت سه بعدی و اسکن فکر می کنید، بسیاری از آن ها واقعاً در مورد جایگزین کردن چیزهایی هستند که از دست رفته اند - خواه برای اندامی انسانی باشد یا یک مصنوع از بین رفته. فناوری سه بعدی، جدای از اهداف عملی آن در تولید و صنعت، در مورد نجات و بازیابی، بازسازی و احیاست.

به خاطر افزایش تروریسم و ​​جنگ (بدون در نظر گرفتن فرسایش طبیعی و آهسته ناشی از زمان)، بسیاری از هنرها و معماری های زیبا در حال از دست رفتن هستند - اما دولت ها، سازمان های فرهنگی و هنرمندان از اسکن و چاپ سه بعدی استفاده می کنند تا مطمئن شوند که هیچ چیز برای همیشه از دست نخواهد رفت. در خاورمیانه، این یک تلاش بسیار فوری بوده است، زیرا گروه تروریستی داعش و امثال آنها، هنر و تاریخ کشورهای جدید التاسیس خاورمیانه ای امروز (قدیم امپراتوری ایران) را که هزاران سال وجود داشته‌اند را نابود کرد، اما با عزم زیاد، بسیاری از این هنر و تاریخ در حال حفظ یا بازسازی به صورت دیجیتالی است؛ به کمک فناوری اسکن و پرینت سه بعدی.

موفقیت مداوم پروژه هایی مانند پروژه موصل دلگرم کننده است و به نظر می رسد کاوش بیشتر در فناوری اسکن سه بعدی برای بازسازی بناهای تاریخی گمشده را تشویق می کند. در ایران نیز همکاری برای پروژه جدیدی با محوریت اسکن و چاپ سه بعدی محوطه های تاریخی باستانی شکل گرفته است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران بر چندین موزه در سراسر کشور از جمله موزه ملی ایران نظارت دارد. با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موزه ملی در حال بررسی اقداماتی است که می توان برای تبدیل خرابه ها به آثار تاریخی انجام داد. این پروژه، یک کار بزرگ است - وقتی یک کشور کهن مثل ایران، 7 هزار سال تاریخ تمدن داشته باشد، آثار باستانی زیادی خواهد داشت که متاسفانه در حال فروپاشی است. ایران مدتهاست با این چالش روبروست و این سازمان‌های دولتی و خصوصی هستند که با تجهیز به فناوری اسکن سه بعدی و چاپ سه بعدی میتوانند بر این مشکل غلبه کنند.

یکی از اهداف اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، حفظ آثار است. فناوری نوظهور فعلی کار آنها را بسیار آسان کرده است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همانطور که از نامش پیداست، مسئولیت توسعه و اجرای فناوری از جمله اسکن سه بعدی و چاپ سه بعدی را بر عهده دارد. البته پروژه ثبت دیجیتال بنای تاریخی آنها هنوز در مراحل اولیه است، اما هدف نهایی این است که نسخه‌های دیجیتالی قابل چاپ سه‌بعدی آثار تاریخی بزرگ ایران را در شکوه کامل خود بسازند - یا حتی خود برخی از آن بناها را بازسازی دیجیتالی کنند.

ویرانه های تاریخی در ایران بسیار زیاد است که حداقل در حال حاضر نمی توان همه آنها را مرمت کرد، بنابراین چندین مکان به عنوان محور اولیه پروژه انتخاب می شود. سایت های باستانی خاصی هنوز اعلام نشده اند. این پروژه در چند فاز اجرا خواهد شد و در حال حاضر در فاز یک است: مرحله برنامه ریزی اولیه. ستاد توسعه فناوری‌های ساخت و مواد پیشرفته، بخشی که در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تأسیس شده است، در حال فراخوانی برای شرکت‌های داخلی سازنده پرینتر سه بعدی است که مایل به مشارکت در این پروژه هستند.

چاپگرهای سه بعدی توسعه گران بعد سوم

قیمت انواع پرینتر سه بعدی را میتوانید در وبسایت 3DPE.ir یا توسعه گران بعد سوم مشاهده کنید. پرینترهای سه بعدی موجود در این وبسایت، ساخت داخل و بومی میباشد که میتواند با دقت وکیفیت مناسبی محصول مورد نظر شما را پرینت بگیرد. لازم به ذکر است که با توجه به دقت این محصولات در پرینت انواع طرح های سه بعدی و رقابت با مدل های خارجی، بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر است و کلیه محصولات دارای گارانتی بلند مدت می باشند.

چاپگر سه بعدی

این پروژه مراحل طرح را به صورت 1) فتوگرامتری مشخص می کند. 2) ساخت یک مدل کامپیوتری سه بعدی. 3) چاپ سه بعدی قطعه؛ و 4) حرکت نهایی قطعه (در صورت لزوم). مقیاس کپی های پرینت سه بعدی متفاوت خواهد بود که توسط مدیران پروژه تعیین می شود.

جاه طلبانه است؟ بله ، بسیار - اما پروژه های مشابهی در کشورهایی مانند یونان و امارات متحده عربی انجام شده است که نشان می دهد فناوری سه بعدی قادر به بازسازی در مقیاس کوچک و بزرگ است. در بخش کامنتیگ پایین صفحه درباره این پروژه دولت ایران بحث کنید!

ارسال نظر