بازار کار برنامه نویسی در ایران چگونه است؟

افزایش تقاضا برای استخدام برنامه نویس در سال‌های اخیر را نمی‌توان انکار کرد و باید قبول کرد که دنیای پیشرفته امروز به برنامه نویسان کاربلد و حرفه‌ای نیاز دارد.

بازار کار برنامه نویسی در ایران چگونه است؟

عصر دیجیتال، نیاز به افرادی دارد که بتوانند ایده‌های جذاب و خلاقانه را به واقعیت تبدیل کنند و این توسعه دهندگان هستند که این قابلیت را دارند. به همین دلیل است که استخدام‌کنندگان در بیشتر شرکت‌ها روی استخدام برنامه نویس تمرکز کرده‌اند و برای جذب بهترین افراد در این حوزه با دیگر شرکت‌ها در رقابت هستند. اما بازار کار برنامه نویسی با دیگر نقاط جهان تفاوت دارد؟ آیا استخدام برنامه نویس در ایران و همچنین کار برنامه نویسی در ایران نیز مانند دیگر نقاط جهان، تقاضا زیاد دارد؟

بازار کار برنامه نویسی در ایران

دنیای دیجیتال و فناوری اطلاعات در ایران نیز مانند دیگر کشورها در حال پیشرفت است و چه بسا روند رشد آن با بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا نیز برابری کند. به همین خاطر هم است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا به دنبال افراد کاربلد این حوزه از ایران هستند، چرا که به علم و دانش آنها در زمینه کدنویسی و توسعه وب و نرم افزار ایمان دارند.

برنامه نویسی و توسعه وب و نرم افزار به طرق مختلف در زندگی ما نفوذ کرده است و استفاده ما از تلفن همراه و دیگر لوازم دیجیتال بسیار بیشتر از قبل شده است. معماران این عصر فناوری جدید توسعه دهندگان هستند. آنها کسانی هستند که اپلیکیشن‌ها را طراحی می‌کنند، وب‌سایت‌ها را به وجود می‌آورند و حتی برای زمان سرگرمی ما نیز بازی‌های کدنویسی می‌کنند. از این رو، شرکت‌های بسیاری نیز به آنها نیاز خواهند داشت و بازار کار برنامه نویسی در ایران را نسبت به دیگر مشاغل می‌توان روشن‌تر دید و آن را در لیست مشاغل آینده‌دار قرار داد.

لیست فرصت های شغلی برای برنامه نویسی در ایران به خوبی نشان می‌دهد که بازار کار برنامه نویسی در ایران روند رو به رشدی دارد و از هر ده فرصت شغلی منتشر شده، یکی از آنها به استخدام توسعه دهنده و موارد مرتبط به آن تعلق دارد.

یکی از دلایلی که باعث شده که بسیاری از جوانان این رشته و حرفه را برای آینده خود انتخاب کنند، حقوق برنامه نویس است. در حال حاضر برنامه نویسی در میان مشاغل پردرآمد به شمار می‌آید و اگر بتوانید خود را در آن روز به روز قوی‌تر کنید، می‌تواند انتظار رقم‌های بالا و بسیار وسوسه‌انگیزی داشته باشید. طبق آمارها و گزارش‌های حقوق و دستمزد، میانگین حقوق برنامه نویس در ایران 6 میلیون تومان است که حقوق این افراد از 3 تومان (کمترین) تا 10 تومان (بالاترین) متغیر است. این رقم ماینگین دریافتی برنامه نویسان در ایران است و مطمئنا هر چه سابقه، مهارت و توانایی افراد بالاتر برود، حقوق آنها نیز با افزایش مواجه خواهد شد.

دیگر دلیل روی آوردن به برنامه نویسی و داغ شدن بازار کار آن این است که، برنامه نویسان می‌توانند علاوه بر پیدا کردن کار در شرکت‌ها به دنبال پروژه‌های فریلنسری باشند و حتی درآمدی بالیی نیز از این پروژه‌ها به دست آورند.

البته که کار برنامه نویسی نیاز به مهارت، پشتکار، تلاش و یادگیری مداوم دارد و شرکت‌ها به دنبال افرادی هستند که تمام این موارد را داشته باشند.

زبان‌های برنامه نویسی آینده‌دار

زبان‌های برنامه نویسی آینده‌دار

برنامه نویسی شاخه‌های مختلف دارد و برای اینکه بتوانید فرآیند استخدامی و کسب درآمدی خود را هموارتر کنید، باید از همان ابتدا راه و روش خود را در برنامه نویسی پیدا کنید و به دنبال این باشید که در کدام حوزه کار کنید و در کدامیک از زبان‌های برنامه نویسی بیشتر مهارت داشته باشید. مطمئنا انتخاب زبان های برنامه نویسی آینده دار می‌تواند شما را از دیگر افراد متمایز کند، چرا که این زبان‌ها بیشتر در سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده دارند.

همه این زبان‌ها در جای خود و در نوع مصرفی که دارند، محبوب هستند و برنامه نویسان بسیاری آنها را یاد گرفتن و استفاده می‌کنند. اما سوال اینجاست که کدام زبان برنامه نویسی برای کسی که می‌خواهد تازه وارد حیطه برنامه نویسی شود و مبتدی حساب می‌شود، بهتر است و می‌تواند به آن برای آینده خود امیدوار باشد؟

زبان‌های برنامه نویسی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم در میان زبان‌های برنامه نویسی آینده‌دار هستند که میزان استفاده از آنها در سال‌های پیش رو بیشتر از دیگر زبان‌ها است و می‌توانید با یادگیری یکی یا چند تا از این زبان‌ها، به بازار کار راه پیدا کنید:

  • Python
  • Java
  • JavaScript
  • C++
  • C#
  • R
  • Swift
  • PHP
  • Go
  • MATLAB

به عنوان مثال، پایتون و جاوا اسکریپت در بسیاری از شرکت‌های نوپا و به اصطلاح استارت‌آپ‌ها بسیار پرطرفدار هستند و موارد استفاده از این زبان‌ها در این شرکت‌ها بسیار زیاد است. از طرفی نیز بسیاری از افراد یادگیری آنها را نسبت به دیگر زبان‌ها آسان‌تر می‌دانند و از این رو می‌توانند نقطه شروعی بسیار خوبی برای یادگیری برنامه نویسی و کار در این حرفه باشند.

علاوه بر این، فرصت‌های شغلی مرتبط با این دو زبان بسیار زیاد هستند و حتی کسانی که پایتون بلد هستند برای فرصت‌های شغلی بک‌اند بسیار گزینش می‌شوند. بنابراین اگر به دنبال تغییر شغل هستید و دوست دارید شغل جدیدتان آینده دار باشد، برنامه نویسی با پایتون و جاوا اسکریپت می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

مسیرهای شغلی برنامه نویسی برای کار در ایران

برنامه نویسی برای کار در ایران

برنامه نویسی تنها محدود به طراحی وب‌سایت نمی‌شود و شاخه‌های بسیاری دارد که می‌توانید برای شروع کار سراغ یکی از آنها بروید. مهم‌ترین عناوین شغلی که در حرفه برنامه نویسی بسیار آنها را شنیده‌اید عبارت‌اند از:

  • توسعه‌دهنده وب (Web Developer)
    1. برنامه نویسان Front-end
    2. برنامه نویسان Back-end
    3. برنامه نویسان Full-stack
  • توسعه‌دهنده نرم افزار (Software Programmers)
  • متخصص داده (Data Scientists)
  • ادمین پایگاه داده (Database Administrator)
  • توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل (Mobile App Developer)

یادگرفتن برنامه نویسی فرصت‌های زیادی را پیش روی شما قرار خواهد داد و بازار کار آن هم در حال حاضر و هم در آینده بسیار روشن است. عناوین شغلی که در بالا اشاره کردیم، تنها معروف‌ترین و رایج‌ترین مشاغل این حوزه هستند. با پیشرفت تکنولوژی، هر ساله مشاغل جدیدی در این صنعت در حال شکل‌گیری است که می‌توانید با به روز نگه داشتن خود در این حوزه، بهترین را برای ادامه کار انتخاب کنید و درآمد خوبی به دست آورید.

منبع: وبلاگ ایران تلنت

ارسال نظر