دلیل خطای تراکنش ناموفق چیست و خطای درگاه پرداخت چه مفهومی دارد؟

اگرچه استفاده از فناوری و اینترنت دسترسی به بسیاری از خدمات را آسان کرده است، اما مشکلاتی را نیز به همراه داشته است. مواجهه با پیغام تراکنش ناموفق علیرغم برداشت پول از حساب مشتری یا فرد پرداخت کننده از جمله این مشکلات است که اغلب در خریدهای اینترنتی  دردسرساز می‌شود. البته با وجود این که مبلغ تراکنش های ناموفق نهایتا طی ۷۲ ساعت به حساب فرد بازگردانده می‌شود، با این حال، در برخی موارد هم ممکن است چنین نباشد. در این شرایط بهتر است شخص پرداخت کننده شخصا با بانک صادر کننده‌ی خود تماس گرفته، یا از طریق سامانه راهنمای شتاب گزارشی برای عودت وجه پرداختی در حساب خود ثبت کند. در هر صورت تراکنش های ناموفق دردسرساز هستند، به این دلیل که اگر فروشنده باشید نیاز است یک پشتیبانی تمام عیار به مشتری خود ارائه دهید و زمان ویژه‌ای برای این کار صرف کنید، و اگر صرفا قصد پرداخت قبوض ماهانه، پرداخت اینترنتی اقساط، خرید کالا، یا سایر موارد انتقال وجه را داشته باشید در نهایت مجبور خواهید بود برای پیگیری تراکنش ناموفق خود به بانک مراجعه کنید. به همین منظور سعی کرده‌ایم به بررسی و ریشه‌یابی این موضوع بپردازیم که چرا برخی از تراکنش ها با خطا مواجه می‌شوند و آیا راه‌کاری وجود دارد که از این اتفاق جلوگیری کنیم. در ادامه با ما همراه شوید.

دلیل خطای تراکنش ناموفق چیست و خطای درگاه پرداخت چه مفهومی دارد؟

البته با وجود این که مبلغ تراکنش های ناموفق نهایتا طی ۷۲ ساعت به حساب فرد بازگردانده می‌شود، با این حال، در برخی موارد هم ممکن است چنین نباشد. در این شرایط بهتر است شخص پرداخت کننده شخصا با بانک صادر کننده‌ی خود تماس گرفته، یا از طریق سامانه راهنمای شتاب گزارشی برای عودت وجه پرداختی در حساب خود ثبت کند. در هر صورت تراکنش های ناموفق دردسرساز هستند، به این دلیل که اگر فروشنده باشید نیاز است یک پشتیبانی تمام عیار به مشتری خود ارائه دهید و زمان ویژه‌ای برای این کار صرف کنید، و اگر صرفا قصد پرداخت قبوض ماهانه، پرداخت اینترنتی اقساط، خرید کالا، یا سایر موارد انتقال وجه را داشته باشید در نهایت مجبور خواهید بود برای پیگیری تراکنش ناموفق خود به بانک مراجعه کنید. به همین منظور سعی کرده‌ایم به بررسی و ریشه‌یابی این موضوع بپردازیم که چرا برخی از تراکنش ها با خطا مواجه می‌شوند و آیا راه‌کاری وجود دارد که از این اتفاق جلوگیری کنیم. در ادامه با ما همراه شوید.

تراکنش ناموفق چیست؟

به صورت کلی لغت تراکنش که معادل فارسی transaction (معامله) است به هر عملی گفته می‌شود که اجرای یک فرمان در یک سیستم مدیریت داده‌ای انجام می‌پذیرد. به زبان ساده‌تر تراکنش اجرای دستورالعمل‌های کاربر در پایگاه داده‌هاست. در صورتی که این اجرا با شکست مواجه شود اصطلاحا از عبارت تراکنش ناموفق برای آن استفاده می‌کنیم. بنابراین یک تراکنش ناموفق تراکنشی است که در آن بانک یا همان سرویس پرداخت مبدا بنا به دلایلی قادر نیست به داده‌های شتابی فرد را به بانک مقصد صادر کند.

انواع خطاهای تراکنش ناموفق را بهتر بشناسیم

به صورت کلی تمامی خطاهایی که باعث می‌شوند یک تراکنش ناموفق تلقی شود در شش دسته‌بندی کلی که توسط سیستم بانکداری الکترونیک بانک مرکزی ارائه شده است قرار می‌گیرند. در ادامه علاوه بر ذکر این دسته‌بندی‌ها، نمونه‌هایی از رایج‌ترین خطاهای مرتبط با آن‌ها نیز عنوان شده است.

تراکنش ناموفق با خطای شاپرک: تراکنشی است که علت آن اختلال در سیستم سوئیچینگ شاپرک است.

تراکنش ناموفق با خطای بانک صادر کنند‌ه و شتابی: تراکنش هایی هستند که به دلایل مختلفی مانند علت بروز خطا از سمت بانک صادر کننده کارت توسط سامانه‌ی پرداخت الکترونیک تایید نمی‌شوند، بدین معنا که که بانک صادر کننده در زمان مقرر که حدود ده دقیقه برای آن درنظر گرفته شده است، قادر به مدیریت تراکنش و به مقصد رساندن آن نبوده است، بنابراین عملیات تراکنش ناموفق خواهد بود.

تراکنش ناموفق با خطای پذیرنده: این دسته از جمله تراکنش هایی هستند که دلیل اصلی آن می‌تواند عدم توانایی ارائه کننده‌ی درگاه پرداخت اینترنتی در مسیردهی بانک مبدا به سایر بانک‌ها یا شبکه‌های پرداخت الکترونیک باشد.

تراکنش ناموفق با خطای کاربری: خطاهای کاربری به دلیل مشکلات دارنده کارت نظیر عدم موجودی کافی، رمز اشتباه، وارد کردن تاریخ اشتباه و سایر موارد مشابهی که توسط شخص پرداخت کننده انجام می‌شوند در این دسته جای می‌گیرند.

تراکنش ناموفق با خطای کسب و کار: در این مدل از تراکنش های ناموفق، عملا هیچ یک از شرکت‌های PSP بانک‌های صادرکننده یا پذیرنده در آن نقش ندارند بنابراین با عنوان خطای کسب و کار معرفی می‌شوند؛ خطاهایی از جمله «عملیات اصلاح تراکنش ناموفق» یا «تکرار تراکنش امکان‌پذیر نیست»

تراکنش ناموفق با خطای سیستمی: تراکنش هایی هستند که به دلیل اختلال فنی در زیرساخت سرویس‌های پرداخت مبدا، توسط سامانه‌ی پرداخت الکترونیک بانک مقصد؛ شاپرک، تایید نمی‌شوند، مانند خطاهای صادرکننده، خطای شتابی بانک‌های مقصد، و غیره.

دلیل خطای درگاه پرداخت اینترنتی چیست و چه مفهومی دارند؟

بدون شک همه‌ی افراد حداقل چندین مرتبه با خطای تراکنش ناموفق در پرداخت های آنلاین خود و هنگام استفاده از درگاه پرداخت روبه‌رو شده اند. گاهی پیغام خطا کاملا واضح و مشخص است و کاربر می‌تواند با تلاش دوباره تراکنش موفق خود را ثبت کند، اما گاهی مفهوم نیست و فقط تکرار می‌شود، بدون این که دلیل آن شفاف باشد، مانند پیغام «احراز هویت کارت در سامانه بانک مرکزی انجام نشد» که این پیغام خطا به دلیل ثبت نشدن کارت بانکی شما در سامانه مانا (مرکز ارائه نشانه الکترونیکی) نمایش داده می‌شود. ممکن است کارت بانکی مورد نظر به دلیل داشتن حساب قبلی یا دلایل دیگر در سامانه ثبت نشده باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید. از رایج‌ترین تراکنش های ناموفقی که ممکن است در هر پرداخت اینترنتی با آن مواجه شویم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اختلال بانک‌ها در ساعات پایانی شب

گاهی اوقات بین ساعات ۲۳ تا ۰۰:۱۵ بامداد امکان انجام تراکنش ها، وجود ندارد بنابراین با این پیغام خطا روبه‌رو می‌شوید.

  • مشکل فنی رخ داده است

پیغام این خطا کاملا مشخص است اما راه‌کار مشخص برای آن عنوان نشده است، بنابراین اگر این پیغام را دریافت کردید، بهتر است مدت زیادی صبر کنید و دوباره تلاش کنید.

  • مشخصات کارت نامعتبر است یا اطلاعات کارت صحیح نیست

اگر تعداد دفعات ورودی رمز اشتباه بیش از حد مجاز باشد یا وقتی کد اعتبارسنجی (CVV۲)، رمز دوم یا تاریخ انقضا را به اشتباه وارد کنید، رمز اشتباهی را بیش از حد مجاز وارد کنید، این خطا نمایش داده می‌شود.

  • تاریخ انقضای کارت نادرست است

تاریخ انقضای کارت بانکی، عددی چهار رقمی، شامل دو رقم برای ماه و دو رقم برای سال است بنابراین چنانچه این تاریخ صحیح وارد نشده باشد، این پیغام خطا به شخص پرداخت کننده نمایش داده می‌شود. در صورت اصلاح اطلاعات خواسته شده در قسمت تاریخ کارت، اگر همچنان با این خطا مواجه شدید به احتمال بسیار زیاد تاریخ اعتبار کارت شما منقضی شده است و نیاز است مجددا برای دوره‌های سالانه‌ی بانکی آن را تمدید کنید.

  • انجام تراکنش با خطا مواجه شد

این خطای فنی به‌طور معمول مربوط به خود سامانه ارتباط دارد، و هنگام اختلال در سوئیچینگ بانکی رخ می‌دهد.

  • بانک پاسخگو نیست یا پاسخی از بانک دریافت نشد

عنوان این خطا با مورد قبل متفاوت است اما دلیل بروز آن کاملا مشابه با خطای قبلی است و به اختلال سیستم‌های سوئیچینگ بانک صادر کننده ارتباط دارد. در حقیقت این پیغام خطا یعنی بانک صادرکننده کارت، به‌دلایل مختلفی دچار اختلال شده و در این لحظه (هنگام انجام تراکنش) قادر به ارائه‌ی پاسخ‌گویی و پشتیبانی پرداخت نیست.

درگاه پرداخت اینترنتی

رفع خطای تراکنش ناموفق و خطای درگاه

درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال، که با هدف بهینه‌سازی فرآیندهای پرداخت کسب و کارهای اینترنتی و کمک به رونق فروش محصولات‌ آن‌ها ارائه شده است از جمله راهکارهایی است که می‌تواند مانع بروز تراکنش ناموفق شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های درگاه پرداخت اینترنتی زرین ‌پال، امکان سوئیچینگ (مسیردهی هوشمند پرداخت) و هدایت مشتریان به درگاه یا درگاه‌هایی است که با بیش‌ترین تضمین تراکنش های موفق، کم‌ترین میزان خطا را به همراه دارند. به گونه‌ای که با اتصال همزمان به بیش از ده psp مختلف، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین درگاه را برای هدایت مشتری و پرداخت موفق او انتخاب می‌کند. این قابلیت زرین پال علاوه‌بر این‌ که باعث خواهد شد مشاغل آنلاین بازدهی خوبی از فروش محصولات یا ارائه‌ی خدمات خود به مشتری داشته باشند، در نهایت منجر می‌شود مشتریان نیز تجربه‌ی خوشایندی از یک پرداخت سریع و راحت داشته باشند.

با دریافت درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال، می‌توانید مشتریان خود را برای تکمیل فرآیند پرداخت و خرید محصولات یا خدمات، به مطمئن‌ترین و سریع‌ترین پذیرنده‌ی پرداخت الکترونیک هدایت کنید. فرآیند دریافت درگاه پرداخت زرین پال بسیار ساده است. برای این کار تنها نیاز است پس از ایجاد حساب کاری در زرین پال درخواستی برای گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی ارسال نمایید.البته توجه داشته باشید که برای ایجاد حساب کاربری در زرین پال و دریافت درگاه پرداخت اینترنتی برای فروشگاه های آنلاین، یا فعال سازی لینک پرداخت محصول، داشتن شماره شبا مهم‌ترین نیاز شما برای تکمیل مشخصات کاربری و تایید تسویه حساب و واریز موجودی حاصل از فروش کسب و کارتان خواهد بود. اگر به شماره شبای خود دسترسی ندارید، برای تبدیل شماره کارت به شبا یا دریافت شماره شبا از طریق شماره حساب بانکی، کافیست به صفحه‌ی تبدیل شماره حساب بانکی که در آن حساب دارید بروید و با انتخاب بانک موردنظرتان، در کسری از ثانیه شماره شبای خود را دریافت کنید و برای تکمیل مشخصات کاربری خود در پنل مدیریتی زرین پال از آن استفاده کنید و حداکثر تا ۲۴ ساعت صفر تا صد فرآیند گرفتن درگاه پرداخت طی شده و به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

چنانچه متقاضی دریافت درگاه پرداخت هستید یا قصد دارید متناسب با نیاز کسب و کارتان، از سرویس‌های و امکانات زرین پال بهره‌مند شوید،می‌توانید به شبکه های اجتماعی زرین پال به آدرس www.instagram/zarinpal.com و یا وب سایت زرین پال( zarinpal.com ) مراجعه کنید.

ارسال نظر