از جاوا اسکریپت برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

رسانه کلیک - تنها هدف یادگیری زبان‌های برنامه نویسی این است که ابزار و چیزی کاربردی خلق شود. به همین خاطر داشتن آگاهی نسبت به تمام زبان‌های برنامه نویسی و کارکرد آنها در فناوری می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. همچنین اطمینان پیدا خواهید کرد که در مسیری قرار دارید که با اهداف شما همخوانی دارد.

از جاوا اسکریپت برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

لیست ویژگی‌ها و کاربردهای جاوا اسکریپت بسیار طولانی است، اما در چند دقیقه آینده، درک بهتری از کاربرد جاوا اسکریپت پیدا خواهید کرد. در پایان این مقاله، شما یک تصویر واضح از موارد استفاده از این زبان برنامه نویسی خواهید داشت و امیدواریم که از این اطلاعات برای شروع پروژه‌ای جذاب و موفق استفاده کنید. مطمئنا یکی از مهم‌ترین عوامل در استخدام برنامه نویس جاوا ، جاوا اسکریپت و دیگر زبان‌ها این است که فرد برنامه نویس با صفر تا صد کدنویسی با زبان مورد نظر آشنایی داشته باشد.

جاوا اسکریپت چیست؟

هر بار که یک صفحه وب را مشاهده می‌کنید، مطمئنا با مواردی فراتر از محتوای صفحه مواجه می‌شوید که تمام اینها با کمک جاوا اسکریپت برای شما نمایش داده می‌شوند.

جاوا اسکریپت به شما این امکان را می‌دهد یک وب‌سایت را تعاملی‌تر و برای کاربر جذاب‌تر کنید. از به‌روزرسانی خودکار محتوا گرفته تا ایجاد تصاویر گرافیکی متحرک و تغییر اندازه عناصر در یک صفحه وب، همگی با جاوا اسکریپت به آسانی انجام می‌شوند.

HTML و CSS به ترتیب به شما این امکان را می‌دهند ساختار یک صفحه وب و سبک آن را تعریف کنید. در واقع این دو زبان در کنار جاوا اسکریپت هستند که ساختار کلی صفحات وب را مشخص می‌کنند. با این حال، اگر می‌خواهید یک سایت را تعاملی کنید و محتوای آن را پویا کنید، باید از جاوا اسکریپت استفاده کنید.

جاوا اسکریپت در شرکت‌ها و صنایع مختلف بسیار استفاده دارد و شما با نگاهی به آگهی های استخدامی برای برنامه نویسی در ایران تلنت می‌توانید به این مهم پی ببرید.

جاوا اسکریپت برای چه اهدافی استفاده می‌شود؟

اکنون که دانستیم جاوا اسکریپت چیست، بیایید به این سؤال بپردازیم که، زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برای چه اهدافی استفاده می‌شود؟

اگرچه جاوا اسکریپت برای توسعه وب در بخش فرانت اند بیشتر شناخته شده است، اما استفاده‌های فراوانی غیر از فرانت اند در محیط و بستر توسعه وب دارد. بخش فرانت اند بخشی از وب‌سایت است که کاربر به صورت بصری مشاهده می‌کند و خب جاوا اسکریپت در این بخش بیشتر نمود دارد. بیایید در ادامه به مهم‌ترین کارهایی که با جاوا اسکریپت می‌توان انجام داد، بپردازیم.

جاوا اسکریپت برای چه اهدافی استفاده می‌شود؟

توسعه وب در بخش Front End

با استفاده از جاوا اسکریپت، می‌توانید ویژگی‌های بصری در صفحات وب مانند متن، تصاویر و اندازه آنها را تغییر دهید. در واقع تمام این تغییرات برای دستیابی به تجربه کاربری عالی در صفحات وب است، به این معنا که کاربر به راحتی بتواند به تمام امکانات و محتویات وب‌سایت دسترسی داشته باشد و کار با وب‌سایت برای او راحت باشد.

در اینجا چند نمونه از تغییراتی که می‌توانید با استفاده از جاوا اسکریپت در وب‌سایت ایجاد کنید را بیان خواهیم کرد:

  • نمایش اطلاعات با کلیک کردن بر روی یک دکمه
  • ظاهر شدن منوی کشویی وقتی روی آن کلیک می‌شود
  • اجازه دادن به کاربر برای بزرگ‌نمایی و کوچک‌تر کردن تصاویر
  • نمایش تب‌های مختلف در وب‌سایت
  • اضافه کردن انیمیشن به صفحات وب
  • نمایش ویدیو و پخش صدا در صفحات وب

توسعه وب در بخش Back End

می‌توانید از جاوا اسکریپت به طور همزمان با ابزارهایی مانند Node.js برای برنامه نویسی سمت سرور استفاده کنید. برنامه نویسی Back End در واقع به نوعی برنامه نویسی اشاره دارد که بخش فنی سایت و کارهای بخش سرور را شامل می‌شود.

به عنوان مثال، می‌توانید از جاوا اسکریپت با Node.js برای ذخیره داده‌های فرم در پایگاه داده استفاده کنید. استفاده از جاوا اسکریپت در back-end می‌تواند پرداخت‌ها را پردازش کند، اطلاعات و داده‌های کاربران را ذخیره کند و هر کار دیگری که هر وب‌سایت برای اجرا به آن نیاز دارد را، با این علم می‌توان مدیریت کرد.

توسعه اپلیکیشن‌های موبایل

به طور سنتی، برنامه‌های موبایل با کمک زبان‌های برنامه نویسی مختص هر سیستم عامل طراحی و توسعه پیدا می‌کردند. به عنوان مثال، سوئیفت برای iOS و جاوا برای توسعه اپلیکیشن در اندروید استفاده می‌شود. با این حال، در سال‌های اخیر، با ظهور فناوری‌های جدیدی مواجه شدیم که امکان توسعه برنامه‌های موبایل با کمک جاوا اسکریپت را می‌دادند.

React Native یکی از نمونه‌های این فریم‌ورک‌ها است. این فریم‌ورک این امکان را به شما می‌دهد تا از جاوا اسکریپت و React برای ساخت اپلیکیشن‌هایی که روی موبایل اجرا می‌شوند، استفاده کنید. Phonegap که توسط Adobe توسعه داده شده است، به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از فناوری‌های وب برنامه‌هایی برای موبایل بسازید. Angular و Vue فریم‌ورک‌های دیگری هستند که می‌توانید برای این منظور استفاده کنید. به همین خاطر بسیاری از افراد سراغ یادگیری جاوا اسکریپت می‌روند تا بتوانند به یکی از فرصت های شغلی برای برنامه نویسان اندروید دست پیدا کنند.

توسعه بازی

توسعه بازی

از جاوا اسکریپت در بازی‌های آنلاین استفاده می‌شود. بسیاری از این بازی‌ها، بازی‌های ساده هستند زیرا جاوا اسکریپت به اندازه زبان‌های دیگر برای ساخت بازی قدرتمند نیست. بازی‌های آنلاین زیادی مانند Cookie Clicker به وسیله جاوا اسکریپت طراحی و ساخته شده‌اند.

ساخت بازی‌های وب توسط جاوا اسکریپت با محدودیت‌هایی همراه است. اما، با این وجود سازندگان بازی برای ساخت بازی‌های ساده اغلب به جاوا اسکریپت روی می‌آورند. اگر بخواهید بازی‌های سنگین و قوی‌ای بسازید، جاوا اسکریپت انتخاب خوبی نخواهد بود.

چرا به جاوا اسکریپت نیاز داریم؟

جاوا اسکریپت در هر جایی از وب تا بازی و موبایل کاربرد دارد و نمی‌توان اهمیت و مفید بودن آن را نادیده گرفت. در واقع، شما با مشاهده هر صفحه وب می‌توانید ردپایی از حضور جاوا اسکریپت مشاهده کنید. حتی شرکت‌های بزرگ نیز به استفاده از جاوا اسکریپت اعتماد دارند و در کسب و کار خود از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها عبارت‌اند از:

  • پی پال
  • والمارت
  • فیس بوک
  • نت فلیکس
  • اوبر

در یک دهه گذشته، استفاده از جاوا اسکریپت برای هوش مصنوعی یا برنامه‌های دیگر، بیشتر شبیه به شوخی بود. اما داستان تغییر کرده است. به طور خلاصه، استفاده‌های مختلفی از جاوا اسکریپت می‌شود و این لیست را محدود به این مقاله ندانید.

منبع: ایران تلنت

ارسال نظر